Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatoarele UNIREA si BACAU in portul Galati, 10.02.2005 – foto: Cristian Gregoretti

Impingatorul UNIREA / PROCONSUL

Acest tip de impingator s-a nascut la sfarsitul anilor ’60, in urma colaborarii dintre Icepronav Galati si BIPT Franta, avand la baza un proiect frantuzesc.
Initial au fost construite 14 impingatoare, la Santierul Naval Braila, intre anii 1970-1974.
Au existat, insa, diferente constructive intre primele 8 impingatoare construite (6 pentru Navrom si 2 pentru Iugoslavia) si celelalte 6 (construite intre 1972-1974): astfel, la primele 8 nave din serie, cabina de comanda era amplasata mai spre prova, in exteriorul cabinelor de la nivelul puntii principale, avand dimensiuni destul de reduse.
Tot la aceste prime impingatore exista un catarg mare, rabatabil, amplasat in spatele comenzii. Pintenii folositi pentru impingere erau mult mai apropiati unul de celalalt, dispusi mult mai central fata de impingatoarele ce aveau sa fi construite ulterior.
La ultimele 6 nave din aceasta serie, construite intre anii 1972-1974, cabina de comanda era mult mai mare ca si dimensiune, amplasata deasupra cabinelor de la nivelul puntii principale, acesta putand fi ridicata si mai sus printr-un sistem hidraulic. Catargul din spatele comenzii a fost inlocuit cu unul mai mic, amplasat deasupra acesteia, iar pintenii de impingere au fost mutati catre exterior (babord si tribord).
Dupa o pauza de 11 ani s-a reluat constructia acestui tip de impingator, insa la Santierul Naval Giurgiu, unde aveau sa fie construite 42 de impingatoare de acest tip, intre anii 1985-1994. La aceste nave, insa, avea sa fie schimbata motorizarea (ALCO in loc de Maybach).
Ultimele doua nave ale seriei au fost construite la Santierul Naval Braila in 1996 si aduceau foarte mult, ca si design, cu impingatoare construite aici intre anii 1972-1974.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul PROCONSUL (ex UNIREA) la Galati, 15.07.2015 – foto: Paul Ionescu

Impingatorul UNIREA a fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1105, fiind livrat Navrom Galati in cursul anului 1973.
In anii ’80 a fost folosit pe toate sectoarele Dunarii.
Dupa reorganizarea Intreprinderii de Navigatie Fluviala Navrom Galati din 1991 (HG 19/1991), a ajuns in patrimoniul Romnav Braila.
A continuat sa fie folosit pe sectoarele romanesti ale Dunarii.
In decursul anilor ‘90, cabina de comanda a fost modificata si mutata mai spre prova navei, in exteriorul cabinelor de la nivelul puntii principale. Aceeasi modificare avea sa se regaseasca si la impingatorul GIURGIU 5, care apartinea Romnav Braila. Astfel, cabina de comanda putea fi coborata pana aproape de nivelul puntii principale.
In toamna anului 2006, impingatorul UNIREA a fost adus la Braila, unde a intrat intr-un amplu proces de modernizare: pe impingator s-a inlocuit cam totul – motoare principale, auxiliare, echipamente de navigatie, iar interioarele au fost reamenajate.
A fost vopsit in culorile specifice Romnav Braila: corpul in verde, suprastructura in alb. Numele i-a fost schimbat in PROCONSUL, dupa numele grupului pop-rock romanesc, PROCONSUL.
Botezul navei a avut loc la Braila, chiar in prezenta formatei Proconsul, la data de 5.04.2007.
Potrivit Romnav Braila, s-au investit 1,2 milioane Euro in modernizarea impingatorului.
Acesta a reintrat in exploatare in cursul lunii aprilie 2007.
Este folosit si in prezent (2023) pe toate sectoarele Dunarii.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul PROCONSUL (ex UNIREA) la Galati, 12.08.2022 – foto: Cristian Gregoretti

Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 33,16 m, latime: 10,17 m, pescaj maxim: 1,70 m
– ENI: 46000473
– MMSI: 264162450
– Call sign: YP2450
– propulsia originala era asigurata de doua motoare licenta Maybach, model MB 820DB, fabricate la Uzinele 23 August Bucuresti, a cate 820 CP fiecare; acestea au fost inlocuite cu ocazia modernizarii din 2006-2007, cu 2 motoare noi, Cummins, a cate 1.217 CP fiecare
– transmisie: reductor/inversor; inlocuite cu ocazia modernizarii din 2006-2007
– doua elice cu pas fix, fabricate din otel
– 4 pene de carma sincrone, cu actionare hidraulica, cate doua pe fiecare elice
– echipat initial cu 2 diesel-generatoare a cate 100 KW, 400 V, 50 Hz CA / inlocuite cu ocazia modernizarii din 2006-2007
– dotat cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova

Contributors