SIDEX 1 in parcul rece de la Chiciu Mic, 13.09.2012 – foto: Cristian Gregoretti
Impingatorul SIDEX 1
Constructia sa a inceput la santierul Naval Oltenita inca inainte de 1989.
Acest proiect s-a nascut la jumatatea anilor ’80, dorindu-se realizarea unui impingator care sa poata transporta cat mai multa marfa intr-un convoi de barje. Daca pe hartie, teoretic, acest tip de nava ar fi trebuit sa propulseze un convoi de 18.000 tone, realitatea a fost cu totul alta: a rezultat un impingator greoi, propulsat de niste motoare care consumau enorm.
In putinii ani de functionare, am avut ocazia sa le vad navigand de la Mahmudia catre combinatul din Galati: imi amintesc si acum zgomotul mare facut de cele 3 motoare (atunci cand functionau toate), care se auzea de departe, viteza mica cu care se deplasau in amonte, precum si valurile mari din pupa.
Desi se dorea constructia initiala a 7 astfel de nave, in realitate au fost construite doar 4, intre anii 1987-1996, iar dintre acestea, pentru ultimele doua s-au gasit cu greu cumparatori.
Acest impingator era destinat Navrom Galati, numele pe care ar fi trebuit sa-l poarte fiind ISACCEA 3.
Insa, dupa ce Navrom Galati s-a convins de performantele si consumurile acestor impingatoare (avea deja doua in flota) a renuntat la celelalte.
Astfel, Santierul Naval Oltenita a ramas cu ele pe stoc.
Acest impingator a fost finalizat abia in 1995, fiind achizitionat de catre Combinatul Siderurgic Sidex SA Galati, care, probabil, dorea sa-si formeze o flota proprie cu care sa transporte materia prima destinata combinatului.
Impingatorul a plecat din santier in 1995 purtand numele SIDEX 1. Pe cosuri a aparut sigla noului proprietar- Sidex.
Operarea impingatorului a revenit… Navrom Galati.
SIDEX 1 avea sa fie folosit cel mai putin dintre toate navele de acest tip, doar pe Dunarea de Jos si pe Canalul Dunare-Marea Neagra, la transportul minereului de fier sau a calcarului pentru Combinatul Siderurgic Galati.
Ca si celelalte doua impingatoare de acest tip din flota Navrom Galati, si SIDEX 1 a fost retras in 1999 in parcul rece de la Chiciu Mic, dintre Galati si Braila.
Si in prezent rugineste tot acolo. Greu de crezut ca va mai naviga vreodata.
Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 35,65 m, latime: 17 m, pescaj: 1,93 m
– propulsia era asigurata de 3 motoare licenta Alco, model 8R251-FMA, a cate 1.600 CP fiecare
– Transmisie: reductor-inversor SWVG-40
– prevazute cu 6 vinciuri pentru legare la barje pe prova
– echipaj: 14
– nave surori: ISACCEA 1, ISACCEA 2, GOLIAT (ex TAURUS, ex ISACCEA 4)
Ultimele Comentarii