Nava petrolier ARGES – Rouen, 9 septembrie 1981 – colectia marinarii.ro © – Cristian Munteanu – fotografie scanata
Petrolierul ARGES (1968-1992)
A fost construit la Hitachi Zosen Innoshima / Japonia, numar de santier 4.100, fiind livrat Navrom Constanta in februarie 1968.
A fost ce-a dea doua nava de acest tip care a existat in flota Romaniei, prima fiind OLTENIA, construita in 1967.
Au fost primele doua petroliere noi si moderne care au intrat in dotarea Navrom Constanta.
ARGES a navigat fara probleme pana in 1981.
Pe data de 10 septembrie 1981 (tot 10 septembrie, ca si in cazul unei catastrofe mult mai mari, cea a pasagerului MOGOSOAIA), petrolierul ARGES se afla la descarcare in portul Rouen/Franta, pe Sena. Comandantul petrolierului ARGES era fostul presedinte al Romaniei, Traian Basescu.
In jurul orei 8:30 dimineata un puternic incendiu a izbucnit pe Sena, la Rouen, in dreptul rafinariei Shell. O pata uriasa de nafta ce plutea la suprafata apei s-a aprins, flacarile uriase cuprinzand mai multe nave. Incendiul a fost in cele din urma stins. Din fericire nu au fost pierderi de vieti omenesti, insa au rezultat importante pagube materiale, estimate la 12 milioane dolari.
Doua impingatoare sub pavilion francez au fost distruse in incendiu, la fel si barjele acestora. Petrolierul ARGES a suferit si el avarii.
Autoritatile au banuit in prima faza rafinaria Shell, de la care s-ar fi produs deversarile, insa ancheta a demonstrat ca totul era in regula la rafinarie. Dupa care banuielile s-au indreptat, firesc, catre petrolierul ARGES, care descarca nafta, mai precis la vreo manevra gresita care s-ar fi facut la descarcarea hidrocarburilor de pe petrolierul romanesc.
Dupa cum avea sa declare insusi comandantul de atunci al petrolierului ARGES, Traian Basescu, 17 ani mai tarziu, inainte ca echipajul navei ARGES sa permita autoritatilor franceze accesul la bord, acestia au modificat ceva in instalatia navei, lucru care a facut imposibila demonstrarea vinei petrolierului romanesc, de catre autoritatile franceze.
Dupa aproximativ o luna, ARGES-ul a fost lasat sa plece, ajungand in portul Constanta. Tot din declaratiile lui Traian Basescu, singurii care au stiut adevarul au fost cei din conducerea Navrom si Securitatea.
Cam toata presa a relatat pe larg despre acest eveniment, insa, despre petrolierul ARGES nu s-a mai pomenit altceva. Unele lucrari au mai adaugat, sec, ceva de genul…. a mai purtat si numele….
Iata ce s-a intamplat, insa, in realitate, dupa acel incident: statul roman, probabil la indicatiile pretioase ale Securitatii, acesti maestri in a musamaliza orice, a decis vanzare celor doua petroliere ( OLTENIA a “picat” in aceeasi “oala”, fiind exact de acelasi tip), probabil, tocmai in ideea ca, odata scapati de ele, nimeni nu i-ar mai fi putut acuza/ demonstra ceva ulterior.
AU FOST SINGURELE DOUA NAVE VANDUTE DIN FLOTA NOASTRA IN PERIOADA COMUNISTA! Cu toate ca navele nu ajunsesera la varsta “pensionarii”, iar Romania nu se putea lauda ca ar fi avut excedent de tonaj pe acest tip de nava.
Cumparatorul a fost comania London Greeks. Conform LR Fairplay, ARGES a fost vandut cu 2,8 milioane USD pe 24.12.1981, in timp ce OLTENIA a fost vandut cu 3,4 milioane USD pe 17.12.1981.
Navele au fost preluate de catre noul proprietar de abia in toamna anului 1982. Pana atunci au stat in portul Constanta, cu numele originale.
Dupa preluare ARGES a fost redenumit LARNACA, pavilion arborat fiind cel cipriot. Conform LR Fairplay, nava a fost inregistrata pe compania Luga Bay Shipping Corp, o subsidiara a Troodos Shipping & Trading.
A continuat sa fie folosit pana in iunie 1992, cand a vandut la fier vechi. A ajuns la Alang/India pe 23.06.1992, fiind ulterior dezmembrat.
Multumesc membrilor shipspotting.com care m-au ajutat sa obtin informatiile referitoare la vanzarea celor doua nave.
Petrolierul LARNACA (ex ARGES) in reparatii la Dubai, 23.11.1986 – foto: www.shipspotting.com / Reinier Meuleman
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 190,02 m, latime: 28,33 m, pescaj: 11,72 m
– IMO: 6806743
– 39.219 tdw/ 22.243 Gt
– propulsia: un motor Burmeister & Wain, model 10-74VT2BF-160, fabricat la Hitachi Zosen Osaka, ce dezvolta 16.500 CP
– nava sora: OLTENIA
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii