Impingatorul OLTENITA 504 in parcul rece de la Chiciu Mic, 12.11.2004 – © Cristian Gregoretti
Impingatorul OLTENITA 504 (1996-2012)
Acest tip de impingator nu ar fi trebuit sa se regseasca in flota noastra.
Proiectul a fost elaborat catre sfarsitul anilor ’80: pe baza acestuia urmau sa fie construite 6 astfel de impingatoare, toate pentru Cehoslovacia. Motoarele care urmau sa echipeze aceste nave erau Skoda, de provenienta cehoslovaca.
Primul impingator din serie – TATRY – a fost livrat in 1990, apoi au urmat inca doua impingatoare de acest tip – KARPATY si ZOBOR – in 1992.
A urmat apoi divizarea Cehoslovaciei in Cehia si Slovacia, cele 3 impingatoare ajungand in flota SPaP Bratislava. Se pare insa ca cele 3 nave nu s-au ridicat la asteptarile slovacilor, acestia renuntand la ultimele 3 nave din serie, care se aflau in diverse stadii de constructie la Oltenita.
Cele 3 impingatoare aveau sa fie in cele din urma finalizate, fiind vandute in Romania.
OLTENITA 504 a fost ultimul impingator de acest tip construit la Oltenita. A fost finalizat in 1996, fiind vandut Trans Europa SA Galati.
Personal nu l-am vazut niciodata navigand si nici nu exista fotografii care sa ateste acest lucru.
Ulterior a fost vandut SC Sudotrans Ltd Galati.
In 2004 a fost scos la vanzare, pretul cerut fiind de 300.000 Euro. Nimeni nu s-a aratat interesat, asa ca impingatorul a fost retras in parcul rece de nave de la Chiciu MIc, care apartinea Navrom Galati.
A stat acolo pana in primavara anului 2012, cand, odata cu lichidarea SC Sudotrans Ltd Galati avea sa fie vandut la fier vechi.
A fost remorcat pana la Santierul Naval Braila, unde a fost dezmembrat.
Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 46,81 m, latime: 14.03 m, pescaj maxim: 2,20 m
– deplasament maxim: 735 t
– propulsia era asigurata de 2 motoare tip SKODA 6-27.5 B8L, a cate 1.360 CP fiecare
– Transmisie: reductor-inversor
– 2 elice pas fix, fabricate din otel
– bunker: 203 t
– prevazut cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova
– dotat cu 3 diesel-generatoare a cate 79 KW, 400 V, 50 Hz CA
– nave surori: VULTUR 1 (ex TELGART), VULTUR 2
Ultimele Comentarii