Impingatorul ISACCEA 1 in parcul rece de la Chiciu Mic, 12.11.2004 – foto: Cristian Gregoretti
Impingatorul ISACCEA 1 (1987-2012)
A fost construit la santierul Naval Oltenita in 1987, pentru Navrom Galati.
Acest proiect s-a nascut la jumatatea anilor ’80, dorindu-se realizarea unui impingator care sa poata transporta cat mai multa marfa intr-un convoi de barje. Daca pe hartie, teoretic, acest tip de nava ar fi trebuit sa propulseze un convoi de 18.000 tone, realitatea a fost cu totul alta: a rezultat un impingator greoi, propulsat de niste motoare putin fiabile si care consumau enorm.
In putinii ani de functionare, am avut ocazia sa le vad navigand de la Mahmudia catre combinatul din Galati: imi amintesc si acum zgomotul mare facut de cele 3 motoare (atunci cand functionau toate), care se auzea de departe, viteza mica cu care se deplasau in amonte, precum si valurile mari din pupa.
Desi se dorea constructia initiala a 7 astfel de nave, in realitate au fost construite doar 4, intre anii 1987-1996, iar dintre acestea, pentru ultimele doua s-au gasit cu greu cumparatori.
ISACCEA 1 fost prima nava din serie.
A ajuns la Galati in vara anului 1987 purtand in loc de nume indicativul NR-8096. La scurt timp numele i-a fost schimbat in ISACCEA 1.
Ca si aparitie era, intr-adevar mare. Totusi, design-ul lasa de dorit la pupa: impingatorul se termina brusc, cu o pupa dreapta. Acest lucru avea sa fie corectat la urmatoarele nave din serie, acestea avand o pupa inclinata, care le dadea un aspect mai modern.
A fost folosit destul de putin, doar pe Dunarea de Jos sau pe Canalul Dunare-Marea Neagra, la transportul minereului de fier sau a calcarului pentru Combinatul Siderurgic Galati.
Dupa 1991-1992 a fost folosit din ce in ce mai putin.
In 1999 a fost retras alaturi de alte nave ale Navrom, odata cu izbucnirea razboiului din Yugoslavia. Acesta nave au fost ancorate mai intai pe malul drept al Dunarii, in dreptul portului Docuri. Apoi au fost mutate in parcul de rece de la Chiciu Mic, intre Galati si Braila.
ISACCEA 1 avea sa stea in parcul rece vreme de 13 ani! In aprilie 2012 a fost vandut la fier vechi; a fost scos din parcul rece, atasat la un convoi de barje cu destinatia Constanta. A fost dezmembrat la Tomini Trading Constanta in mai 2012.
Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 35,65 m, latime: 17 m, pescaj: 1,93 m
– propulsia era asigurata de 3 motoare licenta Alco, model 8R251-FMA, a cate 1.600 CP fiecare
– Transmisie: reductor-inversor SWVG-40
– prevazute cu 6 vinciuri pentru legare la barje pe prova
– echipaj: 14
– nave surori: ISACCEA 2, SIDEX 1 (ex ISACCEA 3), GOLIAT (ex TAURUS, ex ISACCEA 4)
Ultimele Comentarii