Impingatorul CALAN pe Dunare in anii ’70 – foto: www.binnenschifferforum.de / A. Gloss
Impingatorul CALAN
Acest tip de impingator s-a nascut la sfarsitul anilor ’60, in urma colaborarii dintre Icepronav Galati si BIPT Franta, avand la baza un proiect frantuzesc.
Initial au fost construite 14 impingatoare, la Santierul Naval Braila, intre anii 1970-1974.
Au existat, insa, diferente constructive intre primele 8 impingatoare construite (6 pentru Navrom si 2 pentru Iugoslavia) si celelalte 6 (construite intre 1972-1974): astfel, la primele 8 nave din serie, cabina de comanda era amplasata mai spre prova, in exteriorul cabinelor de la nivelul puntii principale, avand dimensiuni destul de mici.
Tot la aceste prime impingatore exista un catarg mare, rabatabil, amplasat in spatele comenzii. Pintenii folositi pentru impingere erau mult mai apropiati unul de celalalt, dispusi mult mai central fata de impingatoarele ce aveau sa fi construite ulterior.
La ultimele 6 nave din aceasta serie, construite intre anii 1972-1974, cabina de comanda era mult mai mare ca si dimensiune, amplasata deasupra cabinelor de la nivelul puntii principale, acesta putand fi inaltata suplimentar printr-un sistem hidraulic. Catargul din spatele comenzii a fost inlocuit cu unul mai mic, amplasat deasupra acesteia, iar pintenii de impingere au fost mutati catre exterior (babord si tribord).
Dupa o pauza de 11 ani s-a reluat constructia acestui tip de impingator, insa la Santierul Naval Giurgiu, unde aveau sa fie construite 42 de impingatoare de acest tip, intre anii 1985-1994. La aceste nave, insa, avea sa fie schimbata motorizarea (ALCO in loc de MB).
Ultimele doua nave ale seriei au fost construite la Santierul Naval Braila in 1996 si aduceau foarte mult, ca si design, cu impingatoare construite aici intre anii 1972-1974.
Impingatorul CALAN la Constanta, 27.02.2009 – foto: Cristian Gregoretti
Impingatorul CALAN a facut parte din prima serie de 8 impingatoare, construite intre 1970-1972.
A fost construit la Santierul Naval Braila, fiind livrat Navrom Giurgiu in cursul lunii februarie 1972.
A fost folosit pe toate sectoarele Dunarii pana la jumatatea anilor ’90. Ulterior nu l-am mai vazut activ pe Dunare, posibil sa fi fost retras la Giurgiu.
Dupa reorganizarea Intreprinderii de Navigatie Fluviala Navrom din 1991, a ajuns in patrimoniul Giurgiu Nav.
In anul 2008 a fost vandut Transcanal srl Constanta. A fost adus in portul Constanta in cursul lunii iunie 2008.
L-am revazut in februarie 2009 la Constanta. Ma asteptam sa gasesc o epava, insa impingatorul arata destul de bine dupa atatia ani in care nu a fost folosit.
Impingatorul ANTON (ex CALAN) la Galati, 10.09.2009 – foto: Cristian Gregoretti
La scurt timp, CALAN a fost vandut Bayerischer Lloyd AG din Germania. A fost adus la Navrom Shipyard Galati, unde a fost reparat/modernizat.
I-au fost inlocuite echipamentele de navigatie, modificata pupa (adaugate cele 2 ancore si vinciurile corespunzatoare) si prova (pintenii de impingere au fost reconstruiti, dupa modelul impingatoarelor mai noi), re-amenajate interioarele. Cred ca i-au fost inlocuite si motoarele (probabil nu cu unele noi), pentru ca l-am vazut atunci cand a plecat din Galati, dupa terminarea reparatiilor, iar zgomotul motoarelor era diferit de cel al MB-urilor originale.
La sfarsitul reparatiilor/modernizarii, numele impingatorului a fost schimbat in ANTON, noul pavilion arborat fiind cel german. Noul port de inregistrare a fost Regensburg. Impingatorul a plecat de la Navrom Shipyard in cursul lunii iulie 2009.
A reintrat in exploatare, fiind folosit mai mult pe Dunarea superioara.
Impingatorul ANTON (ex CALAN) la Mohacs/Ungaria, 10.08.2010 – foto: www.binnenschifferforum.de / Reinier D
La inceputul anului 2014, impingatorul a fost vandut, noul proprietar fiind tot din Germania, Euro Bevrachting. Numele navei a ramas acelasi.
Pentru ca motoarele dadeau semne de oboseala, fumegand chiar si atunci cand impingatorul se deplasa singur, acesta a fost trimis la remotorizare la Duisburg. A plecat de pe Dunare, pe Rhin, pana la Duisburg, unde a aajuns in cursul lunii mai 2014. Aici a fost remotorizat, reintorcandu-se pe Dunare la sfarsitul lunii august 2014.
S-a reintors pe Dunare, fiind folosit mai mult pe Dunarea superioara.
In 2019 a fost vandut VC Danube Shipping GMBH Viena. A continuat sa fie folosit sub acelasi nume, ANTON si sub pavilion german.
In prezent (2023) este folosit pe toate sectoarele Dunarii, ajungand destul de des si in Romania.
Impingatorul ANTON (ex CALAN) la Viereth/Germania, pe Main, in tranzit catre Duisburg, mai 2014 – foto: www.binnenschifferforum.de / McRonalds
Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 33,16 m, latime: 10,17 m, pescaj maxim: 1,65 m
– ENI: 4807620
– MMSI: 211481460
– Call sign: DJ3726
– propulsia originala era asigurata de doua motoare licenta Maybach, model MB 820DB, fabricate la Uzinele 23 August Bucuresti, a cate 820 CP fiecare / acestea au fost inlocuite in 2014 cu 2 motoare a cate 1.278 CP fiecare (nu cunosc tipul acestora)
– transmisie: reductor/inversor; inlocuite cu ocazia remotorizarii
– doua elice cu pas fix, fabricate din otel
– 4 pene de carma sincrone, cu actionare hidraulica, cate doua pe fiecare elice
– echipat cu 2 diesel-generatoare a cate 160 KW, 380 V, 50 Hz CA; inlocuite cu ocazia modernizarii din 2009
– dotat cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova
Impingatorul ANTON (ex CALAN) la Galati, 2.05.2023 – foto: Cristian Gregoretti
Ultimele Comentarii