Mineralierul MOUNT YMITOS (ex BAILESTI) in anii ’90 – foto: Henk Kouwenhoven
Mineralierul BAILESTI (1983-2008)
Constructia sa (nr. 900/96) a inceput in iunie 1981 la Santierul Naval 2 Mai – Mangalia. A fost lansat la apa la data de 12.08.1982.
Destinatia sa era pentru export, fiind construit pentru o companie greceasca, numele original fiind CHRISTINA.
Grecii, insa, au renuntat la comanda, care era deja finalizata, mineralierul a fost rebotezat BAILESTI si livrat Navrom Constanta in ianuarie 1983.
In decursul anilor ’80, pe langa voiajele internationale, a efectuat si cateva alimbari, de la Constanta la Galati. A fost o idee absurda de a aduce acesti mastodonti pe Dunarea Maritima: pentru a putea intra pe Dunare, aceste mineraliere erau descarcate la Constanta, mai mult de jumatate din capacitatea de incarcare, apoi plecau spre Portul Mineralier Galati.
In iunie 1990 a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
A fost unul dintre cele 4 mineraliere de 55.000 tdw pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu grecii de la Kassos Maritime Enterprise, asociere care s-a sfarsit la prost ca si cea incheiata cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
In octombrie 1991, Petromin a incheiat un contract cu Kassos Maritime Enterprise privind repararea, tehnologizarea si exploatarea a patru mineraliere de 55.000 tdw: BAILESTI, BEIUS, BLAJ si BALS.
Grecii urmau sa preia managementul navelor, avand obligatia sa plateasca Petromin o chirie fixa de 1.000 USD/zi, plus 50% din profitul realizat.
Mineralierele au fost reparate in perioada 1991-1992, fiind cheltuita suma de 16.65 milioane dolari, dintre care 7.65 milioane erau finantati de Kassos din surse proprii, iar diferenta de 9 milioane dolari provenea dintr-un credit acordat de Indosuez Bank Pireu.
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Malta. Astfel, in august 1992, BAILESTI ajungea la Bailesti Shipping ltd. Numele i-a fost schimbat in MOUNT YMITOS, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez. La scurt timp avea sa fie mutat la alta companie detinatoare de unica nava – Astrolabe Shipping Malta.
Pe data de 6.11.1993, ora 20:40, mineralierul MOUNT YMITOS a colizionat in Golful Mexic, la 3,9 mile sud de intrarea pe Missisippi, cu nava de croaziera NOORDAM (pavilion Antilele Olandeze), care se deplasa catre New Orleans. Mineralierul era incarcat cu 42.000 tone de soia, destinatia fiind rusia.
Accidentul s-a soldat doar cu pagube materiale si cu ranirea usoara a 9 membri din echipajul navei de croaziera.
In 1995, cand cele 4 mineraliere urmau sa fie andocate pentru efectuarea reparatiilor planificate, Kassos a informat Petromin ca navele au inregistrat pierderi, cerand modificarea contractului initial.
Conducerea Petromin a acceptat la data de 8.05.1996 o renegociere a contractului, cedand presiunilor grecilor: s-a acceptat suplimentarea creditului initial, printr-un nou credit la ABN Ambro Bank Pireu, pus la dispozitia Kassos, insa garantat cu ipotecarea celor 4 mineraliere.
Kassos a folosit insa acel credit in alte scopuri, astfel incat, la terminarea reparatiilor, navele au fost arestate de catre santierele navale care efectuasera reparatiile respective, din cauza neachitarii costului reparatiilor.
La inceputul anului 1997, datoriile catre echipajele celor 4 mineraliere se ridicau la 520.000 USD…
Petromin a fost obligata , pana la urma, sa incheie un acord cu banca creditoare, ABN Ambro Bank Pireu si Kassos, prin care se obliga sa vanda 2 din cele 4 mineraliere (cele mai noi), pentru a acoperi datoriile restante.
Astfel, in prima parte a anului 1997 au fost vandute mineralierele BALS si BAILESTI, pe cate 2 milioane USD fiecare.
Mineralierul FU SHUN HAI (ex BAILESTI), asteptandu-si sfarsitul la Gadani/Pakistan, 7.01.2009 – foto: Faizan Wahab
Mineralierul BAILESTI a fost cumparat in aprilie 1997 de catre Frontier Pacific din Hong Kong. Numele i-a fost schimbat in PERFECT FORTUNE, pavilionul arborat fiind cel panamez.
In decembrie 1999 a fost vandut chinezilor de la Hebei Ocean Shipping, pentru 3,39 milioane USD. Numele i-a fost schimbat in HEBEI TREASURE, pavilionul arborat fiind cel al Hong Kong. In flota Hebei Ocean avea sa se alature altor foste mineraliere romanesti care apartinusera Petromin.
In ianuarie 2004 a fost vandut catre Treasure Transport Inc, pentru 5,5 milioane USD, numele fiindu-i schimbat in BULK TREASURE, pavilionul arborat fiind cel al St. Vincent&Grenadines. A fost operat de catre Eastmark Associated Inc, la care avea sa ajunga si fostul mineralier romanesc – BAIA NOUA.
In noiembrie 2005 i-a fost schimbat numele in KIMBERLY, ramanand sub operarea Eastmark Associated Inc.
In martie 2008 a fost vandut Jin Feng Shipping Ltd. Numele i-a fost schimbat in FU SHUN HAI, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
A mai navigat pana in decembrie 2008, cand a fost vandut la fier vechi pentru 2,92 milioane USD. A ajuns la Gadani/Pakistan pe 28.12.2008, fiind dezmembrat in cursul anului 2009.
Mineralierul FU SHUN HAI (ex BAILESTI), dezmembrat partial la Gadani/Pakistan, 24.01.2009 – foto: Faisal Jamil
Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 219,80 m, latime: 32,20 m, pescaj: 12,35 m
– IMO: 8026452
– Call sign: YQNI
– 54.158 tdw/ 32.100 Gt
– propulsia: un motor licenta MAN, model K6SZ90/160A, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 16.3 Nd
– bunker combustibil: 3.688 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 640 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 504 KW, 400V 50 HZ CA
– nr. magazii: 7; nr. guri magazii: 10
– echipat la pupa cu 2 bigi a cate 5t SWL fiecare
Ultimele Comentarii