Cargoul SOUSA, anii ’80 – foto: Louis Bosschaart
Cargoul SOUSA (1979-200?)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1183, fiind livrat Roliship Constanta in cursul lunii martie 1979.
Roliship era compania mixta romano-libiana infiintata in 1976, la care Navrom detinea 51% din actiuni si care a functionat pana in 1992 doar cu 2 cargouri din aceeasi clasa – SAVENI si SOUSA – 4.800 tdw.
Din 1992 partea romana a adus ca aport social inca 4 cargouri din aceeasi clasa de la Navrom: RIMNICU VILCEA, SACELE, SLOBOZIA si TIRNAVENI.
SOUSA a navigat pentru Roliship pana in 1997, cand a fost arestat la Anvers, alaturi de cargourile SAVENI si RIMNICU VILCEA, pentru datorii ale Roliship ce insumau aproximativ 400.000 USD.
A fost scos la licitatie de catre autoritatile belgiene in cateva randuri, fiind adjudecat in cele din urma, pe 5.05.1998, de catre Saad Steel Construction din Dubai, pentru 361.000 USD.
Numele i-a fost schimbat in SAAD III, pavilion arborat fiind cel al Belize.
In aprilie 1999, in timp ce se afla in voiaj de la Anvers catre Conakry cu o incarcatura de zahar, a fost atacat pe coasta Guineei de catre 25 de pirati inarmati: acestia au cerut 10.000 USD cash pentru a elibera nava.
Fiind refuzati, i-au batut pe cativa dintre membrii echipajului, iar dupa 2 ore au parasit nava, luand cu ei imbracaminte, lucruri personale ce apartineau membrilor echipajului, un televizor, un calculator si bani.
Cargoul si-a continuat apoi drumul catre destinatie.
Dupa acest incident nu am mai gasit nici o informatie despre aceasta nava.
Sfarsitul acestui cargou ramane invaluit in mister. Registrele navale il listeaza ca “No Longer Updated” inca din 2011.
Cel mai probabil a fost taiat undeva intre 2000 si 2010.
Cargoul SAAD III (ex SOUSA) in 1999 – foto: Kevin Moore
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106,02 m, latime: 14,83 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7941100
– Call sign: YQGX
– 4.795 tdw/ 3.531 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RD44, fabricat la Yugoturbina, Karlovac, ce dezvolta 3.000 CP.
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker: 322 tone
– 3 diesel generatoare a cate 420 KW, 400 V 50 HZ CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
Planul Cargourilor 4800 Tdw - Registrul Naval Roman - Albumul Tipurilor de nave
(scanare dupa album in biblioteca personală Cristian Munteanu)
Din Seria cargourilor de 4800 TDW au făcut parte următoarele nave (în ordine alfabetică, navele cu albastru sunt introduse in site) :
Azuga - Iunie 1974 - Brăila
Brad - Octombrie 1971 - Galați
Călărași - Aprilie 1974 - Galați
Codlea - Februarie 1974 - Brăila
Drăgănești - Iunie 1984 Brăila
Dumbrăveni - Martie 1976 Brăila
Fălticeni - Septembrie 1976 Brăila
Gheorghieni - Septembrie 1975 Brăila
Plopeni - Ianuarie 1975 Brăila
Rîmnicu Vîlcea - Iunie 1973 - Galați
Sadu - 1976 - Brăila
Sadova - Martie 1977 - Brăila
Salonta - Martie 1979 - Brăila
Sarmizegetusa - Iulie 1981 - Brăila
Săcele - Februarie 1975 - Brăila
Săliște - Februarie 1978 Brăila
Săveni - Iunie 1978 Brăila
Săvinești - Martie 1978 Brăila
Scaeni - Ianuarie 1980 - Brăila
Sebeș - Septembrie 1978 - Brăila
Slatina - Martie 1973 - Galați
Slănic - Februarie 1979 - Brăila
Slobozia - Aprilie 1972 - Galați
Smirdan - Aprilie 1980 - Brăila
Snagov - Ianuarie 1977 - Brăila
Sousa - Martie 1979 Brăila
Soveja - Iunie 1977 Brăila
Sucidava - Iulie 1981 - Brăila
Telega - Decembrie 1983 Brăila
Tîrgu Jiu - Iunie 1972 - Galați
Tîrnăveni - Iunie 1975 - Brăila
Zărnești - Februarie 1983 - Brăila
Datele tehnice ale cargourilor de 4800 TDW - extras din Albumul tipurilor de nave.
Actualizări pagină :
– 1 Decembrie 2021 – Cristian Munteanu – introdus lista navelor de acelasi tip, introdus plan profil nava si date tehnice extrase din albumul tipurilor de nave.
– 20 Mai 2020 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii