Cargoul PREDEAL la Sunderland, 1966 – foto: Tony Frost
Cargoul PREDEAL (1966-1996)
A fost construit la James Laing Sons Ltd Shipyard, Sunderland / Marea Britanie, numar de santier 839, fiind livrat Navrom Constanta in decembrie 1966.
A efectuat multe voiaje catre porturile Asiei de sud-est.
A ramas in patrimoniul Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
A fost printre putinele nave vechi ale Navromului, trecute de 20 de ani, care nu au fost vandute la fier vechi in 1990, asa cum s-a intamplat cu nava sora, SINAIA.
Cargoul PREDEAL la Bremerhaven, 1967 – foto: Thomas Prass
Ca si in cazul multor altor nave romanesti, si in cazul cargoului PREDEAL, dotarile din prima jumatate a anilor ’90 lasau de dorit, asa cum reiese si din comentariul unui fost membru al echipajului, domnul Marian Mihai:
“Am facut un voiaj cu Predeal…92-93, schimb de echipaj: am zburat de la Bucuresti la Paris, apoi in Maroc, la Casablanca. Am plecat la Rotterdam unde am descarcat, dupa care am plecat in gol pana la Oulu, Finlanda.
Cand ne-au vazut cei de acolo, nu le-a venit sa creada, marea lor intrebare a fost: “Cum ati ajuns aici, oameni buni, fara nici un decent aparat de navigatie?” Raspunsul nostru? “Harti, sextant, stele si felinare…”
Ne-au arestat si nu ne-au dat drumul pana nu ne-au pus tot cei mai trebuia unei nave sa navigheze in timpuri moderne.
Am plecat apoi spre Turcia, in Marea Neagra, nu mai retin unde, binenteles dupa descarcare am mers acasa, Constanta.
Nava veche la acea vreme, dar ne-am facut treaba. A fost ultimul meu voiaj ca marinar”
Cargoul PREDEAL in portul Constanta, in vara anului 1970 – © Studiourile Buftea / foto de la prospectiunile filmului “Cantecele marii”, regia Francisc Munteanu
La inceputul anului 1996 s-a hotarat vanzarea sa la fier vechi.
A efectuat un ultim voiaj, din rada de la singapore, catre Chittagong/Bangladesh, unde a ajuns la data de 8.03.1996, fiind ulterior dezmembrat.
Ultimele fotografii ale cargoului PREDEAL, in rada la Singapore, 9.02.1996, cu aproximativ o luna inainte de a ajunge la dezmembrare – fotografii: Hans Rosenkranz
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 162,46 m, latime: 20,73 m, pescaj: 9,38 m
– IMO: 6616203
– Call sign: YQAB
– 14.830 tdw/ 10.838 Gt
– propulsia: un motor Burmeister & Wain, model 674-VT2BF-160, fabricat la Harland & Wolff Belfast, ce dezvolta 10.800 CP
– viteza maxima: 18.4 Nd
– bunker combustibil: 1.485 tone
– 3 diesel generatoare a cate 300 KW, 380 V, 50 HZ CA
– nr. magazii: 6 / nr. guri magazii: 11
– instalatie de incarcare/descarcare: 4 cranice a cate 5t SWL fiecare, 1 biga de 60t SWL si 4 bigi a cate 5t SWL fiecare
– nava sora: SINAIA
Ultimele Comentarii