Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul PIONEER SAILOR (ex LERESTI), 24.01.2004 – foto: John Sins

Cargoul LERESTI / OSCAR DENER (1985-2009)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 756, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii mai 1985.
Ca si in cazul altor cargouri romanesti construite in anii ’80, si aceasta serie de nave a avut de suferit de pe urma “calitatii” motoarelor produse la ICM Resita.
Aceste cargouri au fost echipate initial, cu 2 motoare, licenta MAN, produse la Resita (acelasi tip care incepuse sa echipeze cargourile de 8.850 tdw fabricate la Galati, incepand cu anul 1979), insa ambele erau cuplate la aceesi linie axiala, iar sincronizarea acestora era destul de complicata. Desi, in teorie, cele 2 motoare ar fi trebuit sa genereze un total de 12.000 CP, dupa doar cateva voiaje, la multe dintre cargourile acestei serii, era folosit un singur motor, celalalt fiind donor de piese…
Din 1987 s-a facut un “upgrade” al acestui tip de cargou, inlocuindu-se bigile cu cranice si cele 2 motoare cu unul singur, ce dezvolta 8.200 CP, dar si acela produs la Resita si la fel de problematic…
Revenind la cargoul LERESTI, acesta a navigat pentru Navrom pana in 1990, fiind apoi transferat in patrimoniul nou-infiintate companii – Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare al Navrom.
Incepand cu 1.11.1995 a fost inchiriat (contract bare-boat), pe o durata de 5 ani, Oscar Maritime srl Constanta, un alt srl care trebuia sa se imbogateasca de pe urma exploatarii navelor inchiriate, fara a investi nimic in ele.
Numele cargoului a fost schimbat, la inceputul anului 1996, in OSCAR DENER, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Oscar Maritime nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Atat Navrom cat si Romline au trecut la retragerea navelor inchiriate acesteia. Navele au fost preluate incarcate de datorii, multe dintre ele fiind arestate prin diverse porturi ale lumii.
In urma Oscar maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,83 milioane USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
In cursul anului 2003 AVAB a depus la Tribunalul Constanta, Sectia comerciala, in dosarul 1508/1997, Cererea pentru atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale debitoarei Oscar Maritime srl Constanta, administratorii Skandalidis Theodoras si Uretu Mihai, pentru suma de 2.832.817,44 USD.
De recuperat, insa, nu prea mai era nimic, pentru ca administratorii Oscar Maritime instrainasera intreg patrimoniul societatii debitoare dupa 1997, cand ramasesera fara “obiectul muncii”, cargourile fiindu-le retrase de catre Navrom si Romline…
Intr-un final nu s-a recuperat nimic… Ca si in alte cazuri similare, nu a fost gasit nici un vinovat…
Dupa preluare, cargoul a revenit la vechiul nume – LERESTI.
In a doua jumatate a anului 1998, cargoul LERESTI a fost arestat la Gibraltar, in contul datoriilor Romline. A fost executat silit, fiind achizitionat, la licitatie, de catre grecii de la Interunity Management, in cursul lunii noiembrie 1998. La aceeasi companie ajunsese, din mai 1998, si fostul cargou romanesc ALEXANDRIA, iar din 1999 aveau sa ajunga si alte 2 cargouri noi, din acceasi clasa, refuzate de catre Navrom si Romline, cunoscute drept Comanda nr. 812 si Comanda nr. 813 de la Santierul Naval Galati.
A continuat sa fie folosit pana in mai 2004, cand a fost vandut chinezilor de la Dalian Saint Dragon. Numele i-a fost schimbat in NEW VEGA, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Hong Kong.
In decembrie 2007 a fost vandut indienilor de la Green Ocean Ship Management, Mumbai. Numele i-a fost schimbat in J VENTURE, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
In septembrie 2009 a fost vandut la fier vechi, in China, fiind ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul NEW VEGA (ex LERESTI), la Cuxhaven/Germania, 13.07.2005 – foto: www.shipspotting.com/ Andreas Sporri

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 158,61 m, latime: 22,80 m, pescaj: 9,60 m
– IMO: 8503888
– Call Sign: YQNZ
– 15.555 tdw/ 12.037 Gt
– propulsia era asigurata de 2 motoare semirapide licenta MAN, model 6L52/55A, fabricate la ICM Resita, a cate 6.000 CP fiecare / ambele motoare erau conectate la aceeasi linie axiala
– viteza maxima: 17 Nd
– bunker combustibil: 1.437 t
– 2 diesel generatoare: 1 x 640 KW, 400 V 50 HZ CA si 1 x 118 KW, 400 V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii
– dotat cu 4 bigi a cate 22 t SWL fiecare; in plus fata de celelalte nave ale seriei, LERESTI a mai avut adaugate, central, 2 cranice a cate 12 t SWL fiecare
– putea lua la bord pana la 396 de containere



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .