Cargoul SAMMARINA 5 (ex FRASIN) la Guanabara Bay, Rio de Janeiro/Brazilia, sfarsitul anilor ’90 – foto: www.shipspotting.com / Edson de Lima Lucas
Cargoul FRASIN / SAMMARINA 5 (1979-2010)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1191, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii aprilie 1979.
A navigat pentru Navrom pana in 1990, fiind apoi transferat in patrimoniul nou-infiintatei companii – Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom.
Incepand cu data de 12.05.1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) Sammarina Shipping & Trading Constanta.
A fost vopit in culorile specifice Sammarina Shipping: corpul in verde, suprastructura in alb. Numele i-a fost schimbat in SAMMARINA 5, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Un raport din 1996 lista cargoul SAMMARINA 5 ca valorand undeva intre 900.000 si 1,2 milioane USD.
Cargoul SARUNA (ex FRASIN) la Port of Santos/Brazilia, 31.12.2003 – foto: www.shipspotting.com / Rogerio Cordeiro
In noiembrie 1998 Romline Constanta a vandut prin negociere directa 15 nave din patrimoniul propriu. Cargoul SAMMARINA 5 a fost cumparat chiar de catre Sammarina Shipping & Trading Constanta.
Sub acest nume, cargoul nu a excelat la capitolul reparatii/intretinere, in perioada 1999-2003 fiind arestat in repatate randuri, in diverse porturi ale lumii, pentru numeroasele deficiente gasite la bord.
A continuat sa fie folosit sub acest nume si sub pavilion romanesc pana in septembrie 2003, cand i-a fost schimbat numele in SARUNA, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez. A fost inregistrat pe o companie detinatoare de unica nava panameza, Pelistera, ramanand sub operarea Sammarina Shipping & Trading Constanta.
In afara de nume si pavilion nu s-a schimbat nimic. cargoul nu a vazut nici o reparatie mai serioasa, doar carpeli si atat.
Arestarile au continuat, culminand cu arestarea cargoului SARUNA la Falmouth/Marea Britanie, in februarie 2006. Acesta sosise din portul francez Cherbourg, unde fusese arestat vreme de 23 de zile din cauza problemelor gasite la bord.
Inspectorul britanic sosit la bordul cargoului avea sa declare, la finalul inspectiei, ca aceasta nava este, de departe, in cea mai deplorabila stare dintre toate navele inspectate in cei 28 de ani de activitate ai sai; in presa britanica, cargoul SARUNA a primit titlul de “ship of shame”…
Ca si in situatiile anterioare, s-au facut cateva carpeli la bord, pe data de 16.03.2006, cargoul primind dreptul de a efectua un sigur voiaj catre Romania, unde ar fi urmat sa intre in ample reparatii la un santier naval. Doua remorchere l-au scos in rada exterioara a portului Falmouth, insa… surpriza… motorul principal nu a mai pornit. Cargoul a fost readus in port, ramanand arestat.
Cargoul MOHAMAD H (ex FRASIN) in reparatii la Latakia/Siria, 8.09.2007 – foto: www.shipspotting.com / MAHMOUD SH
Dupa eliberare, catre sfarsitul lunii martie, cargoul SARUNA s-a reintors la Constanta; insa nu a mai vazut nici o reparatie, fiind vandut sirienilor de la Al Ettehad HM Marine CO. Numele i-a fost schimbat in MOHAMAD H, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel georgian. A fost dus in Siria, ramanand ancorat in rada portului Latakia pentru mai bine de 1 an. Cat despre reparatii… acestea s-au facut acolo, in rada portului Latakia, incepand cu septembrie 2007; cabina de comanda a fost reconstruita, s-au mai inlocuit cateva table la castelul navei, corpul a fost vopsit in negru, suprastructura ramanand alba.
In fapt si aceste “reparatii” au fost niste carpeli… la doar cateva luni distanta, vopseaua negra incepusa sa se desprinda de pe corpul navei, lasand vizibila vechea culoare, verde.
In iulie 2008 a fost vandut turcilor de la Bilgili Denizcilik Nakliyat. A fost reparat, revopsit, numele i-a fost schimbat in GULER B, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Republicii Moldova.
A mai navigat pana la inceputul anului 2010, cand a fost vandut la fier vechi. A efectuat un ultim voiaj, cu destinatia Gadani/Pakistan, unde a ajuns la data de 30.03.2010, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul GULER B (ex FRASIN) la Odessa/Ucraina, 11.08.2008 – foto: www.shipspotting.com / valeriy
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 130.74 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7906136
– Call sgn: YQHR
– 8.750 tdw/ 6.253 Gt
– propulsat de un motor fabricat la Tvornica Dizel Motora “3. Maj” – Rijeka – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP
– bunker combustibil: 1.130 t
– viteza maxima: 16 Nd
– dotat cu 3 diesel-generatoare a cate 250 KW, 400 V, 50 Hz CA
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .





Ultimele Comentarii