Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul FELDIOARA – foto: Henk Kouwenhoven

Cargoul FELDIOARA (1977-2009)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 674, fiind predat catre ICE Navlomar in cursul lunii octombrie 1977.
Ca si restul navelor din flota Navlomar, avea corpul vopsit in rosu, suprastructura in alb, iar cosul in rosu.
In decembrie 1979, in timp ce se afla la reparatii in cadrul Santierului Naval Tulcea, un incendiu a izbucnit in sala masini. Incendiul a fost stins dupa aproape 9 ore de catre pompierii din Tulcea. Cargoul a fost apoi reparat la Tulcea, dupa care si-a reluat voiajele.
In cursul anului 1992, in urma reorganizarii ICE navlomar, cargoul HIRSOVA ajunge in proprietatea SC Uzin Export Import SA.
In august 1995 SC Uzin Export Import SA a inchiriat (contracte de bare-boat) cele 7 nave pe care le avea in proprietate catre Navrom Constanta.
La randul ei, Navrom Constanta avea sa subinchirieze imediat cele 7 cargouri care Self Invest Maritime Constanta, patronata de catre Mircea Mihail. Exact la aceeasi data Navrom avea sa inchirieze, in contract de bare-boat, catre aceeasi Self Invest Maritime 4 cargouri (probabil cele mai bune pe care le avea in patrimoniu): PANCIU, DRAGASANI, COTNARI si FOCSANI.
Si asta in conditiile in care Self Invest Maritime avea un capital social de numai 100.000 lei vechi!
Self Invest a apelat la un credit initial in valoare de 4,9 milioane USD, luat de la Bancorex si garantat (culmea) prin ipotecarea cargourilor REGHIN si CIMPIA TURZII care apartineau Navrom.
La inceputul lui ianuarie 1997, Self Invest Maritime avea sa cumpere cele 7 cargouri de la SC Uzin Import Export, uzand de alte credite luate de la Bancorex, garantate cu ipotecarea navelor.
Inca de la preluarea navelor in contract de inchiriere, pentru echipajele acestora a inceput calvarul: salarii neplatite cu lunile, aprovizionarea navelor cu piese de schimb, alimente si combustibil se facea cu foarte mare intarziere, taxele portuare nu erau platite….
Navele au ajuns, rand pe rand, sa fie arestate in diverse porturi ale lumii, fiind efectiv abandonate, cu tot cu echipaj, de catre Self Invest Maritime.
Cei 211 marinari de pe cele 7 cargouri nu si-au mai vazut niciodata restantele salariale, care in ianuarie 1997 se ridicau la peste 1,2 milioane USD.
In dosarul “Self Invest” au fost anchetati, printre altii, Mircea Mihail – patron Self Invest si Manea Ghiocel, directorul Navrom, cu al carui larg concursa au ajuns acele nave in patrimoniul Self Invest. Condamnati initial la 2 de inchisoare ani cu suspendare (Mircea Mihail), si respectiv 6 ani si 8 luni de inchisoare cu executare (Manea Ghiocel), aveau sa fie ulterior achitati de catre instante…. Penibila justitie din Romania!
In urma Self Invest srl a ramas si pana in ziua de azi o “gaura” la Bancorex de 7,6 milioane USD, conform listei publicate si raspublicate de AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf.
Bani care nu au mai fost si nu vor mai fi recuperati niciodata. AVAS a taraganat ani de zile executarea datornicilor, intre timp toate acele “companii” datornice fiind radiate… Dar poate ca asta s-a si dorit!
Revenind la cargoul FELDIOARA, numai in cursul anului 1996 acesta avea sa fie arestat in Colombo, apoi Manila, fiind apoi eliberat…. Si totul din cauza datoriilor acumulate.
Pe 8 decembrie 1996 a fost arestat la Istanbul pentru datorii fata de agentul local si litigii de marfa.
Cargoul FELDIOARA avea sa ramana acolo, in rada portului Istanbul, abandonat de catre proprietarul sau, pana catre finalul anului 1998, cand a fost executat silit, fiind adjudecat de catre o companie din Turcia – Sea Pioneer Denizcilik, pe un pret de nimic (se pare ca turcii au platit in jur de 400.000 USD pentru cargou, acesta fiind evaluat la intrarea in patrimoniul Self Invest undeva intre 1 si 2 milioane USD).
La aceeasi companie aveau sa ajunga si fostele cargouri romanesti FRUNZANESTI si ILFOV.
Numele i-a fost schimbat in KIANA, pavilionul arborat fiind cel al St. Vincent&Grenadines. De-a lungul anilor pavilionul arborat a fost schimbat cu cel maltez, apoi cel turcesc, pentru ca, la un moment dat, sa arboreze chiar pavilionul… slovac, fiind inregistrat la Bratislava.
A revenit, in cele din urma, la pavilionul celor de la St Vincent&Grenadines.
In prima parte a anului 2004 i-au fost eliminate cranicile 2 si 4. Apoi, la jumatatea anului 2008 a ramas si fara celelalte 2 cranice (1 si 3).
A navigat pana in septembrie 2009, cand a fost vandut la fier vechi. A sfarsit in China, la Jiangyin, unde a ajuns pe 22.09.2009.

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,78 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7735032
– Call sign: YQHC
– 8.750 tdw/ 6.253 Gt
– propulsia: un motor fabricat la 3 Maj, Rijeka – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP.
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker: 614 tone
– 3 diesel generatoare a cate 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare