Cargoul DUMBRAVENI – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata
Cargoul DUMBRAVENI (1976-2000)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1166, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii martie 1976.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu 28.09.1994, a fost inchiriat Duplex Maritime Company srl Constanta, impreuna cu cargoul CACIULATA.
A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc. Doar initialele NR de pe cos au fost inlocuite cu 2 de D: unul normal si celalat intors.
Ca fapt divers, aceleasi initiale, in acelasi format, se regaseau si pe cosurilor navelor inchiriate Duplex Shipmanagement srl Constanta, patronata de catre Daniel Dragan Nicu.
Greu de spus, la atatia ani distanta, ce legaturi existau intre cele 2 companii “Duplex”, cu atat mai mult cu cat informatiile “sensibile” din arhivele electronice ale multor ziare au inceput sa dispara.
Ca si in cazul altor cargouri de la Navrom sau Romline, inchiriate unor “companii private de shipping”, si cu DUMBRAVENI avea sa se intample acelasi lucru: datoriile catre echipaj se acumulau, aprovizionarea cargoului cu alimente si piese de schimb se facea cu mari intarzieri, cat despre reparatii nici nu se mai punea problema…. doar carpeli si atat.
Ca si alte srl-uri care se voiau experte in operarea navelor, si Duplex Maritime avea sa se imprumute la Bancorex, chipurile pentru retohnologizarea navelor inchiriate, lucru care nu s-a intamplat, desigur.
Banii luati “s-au evaporat”…
Navrom a retras cele 2 cargouri din operarea Duplex Maritime la data de 24.12.1997 pe fondul datoriilor pe care Duplex Maritime le avea la plata chiriei, precum si la plata drepturilor banesti catre echipaje.
In urma Duplex Maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 1 milion USD (http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf). Bani care nu au fost si nici nu vor mai fi recuperati vreodata…. Pentru ca asta este Romania, pentru ca toata “nebunia” aceea a anilor ’90, cu acele “companii private de shipping” nu a avut ca scop decat imbogatirea unora pe spatele a ceea ce mai ramasese din flota Romaniei.
La foarte scurt timp, pe 8.01.1998, cargoul DUMVRAVENI avea sa fie arestat la Port Said/Egipt, pe fondul datoriilor lasate de Duplex Maritime.
Navrom Constanta, aflata in plin colaps, nu avea de unde sa asigure fondurile necesare scoaterii din arest a tuturor navelor preluate cu tot cu datorii de la toti escrocii (a se citi “companiile private de shipping”).
Asa ca, s-a incercat in repetate randuri, vanzarea mai multor nave la licitatie, printre acestea regasindu-se si cargoul DUMBRAVENI.
In cadrul licitatiei organizate la 22.04.1998, pretul de vanzare pentru cargoul DUMBRAVENI fusese stabilit 854.700 USD. A fost adjudecat in cele din urma de catre Boru International Inc Londra, pentru doar 256.410 USD. Insa neseriozitatea cumparatorului avea sa-si spuna cuvantul, acesta neachitand contravaloarea navei, asa ca DUMBRAVENI avea sa ramana in continuare in patrimoniul Navrom Constanta, arestat fiind la Port Said.
In cursul lunii iulie 1998 Navrom a incercat inchirierea cargoului DUMBRAVENI catre Inter Ocean Services, lucru care nu s-a materializat pana la urma…
La 26.11.1998 a fost publicata HG nr. 849. Prin acest act normativ au fost alocate 12,254 miliarde de lei, din care 9,854 miliarde de lei pentru Navrom si 2,4 miliarde de lei pentru Romline. Din aceste sume urmau sa fie acoperite cheltuielile privind functionarea in conditii de siguranta a navelor, repatrierea personalului excedentar de la bordul navelor arestate, precum si unele schimburi de echipaje. Pe lista navelor care urmau sa beneficieze de aceste fonduri se regasea si cargoul DUMBRAVENI.
Cargoul DUMBRAVENI a ramas arestat la Port Said pana in februarie 2000, cand a fost vandut, in cadrul procesului de lichidare al Navrom Constanta.
A fost cumparat pe nimic, de catre Asia Express Shipping, apartinand unui arab dubios cu cetatenie americana – Mohammed Shafiq, care mai cumparase si alte foste cargouri de la Navrom, vandute tot pe nimic in cadrul procesului de lichidare al acesteia.
Numele i-a fost schimbat in MASHRAQ 6, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez. Imediat a fost revandut la fier vechi.
A ajuns remorcat la Alang/India in cursul lunii aprilie 2000, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul DUMBRAVENI – foto: John Sins
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106,02 m, latime: 14,83 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7618337
– Call sign: YQEZ
– 4.795 tdw/ 3.531 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RD44, fabricat la Yugoturbina, Karlovac, ce dezvolta 3.000 CP.
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker: 322 tone
– 3 diesel generatoare a cate 420 KW, 400V 50 HZ CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
Planul Cargourilor 4800 Tdw - Registrul Naval Roman - Albumul Tipurilor de nave
(scanare dupa album in biblioteca personală Cristian Munteanu)
Din Seria cargourilor de 4800 TDW au făcut parte următoarele nave (în ordine alfabetică, navele cu albastru sunt introduse in site) :
Azuga - Iunie 1974 - Brăila
Brad - Octombrie 1971 - Galați
Călărași - Aprilie 1974 - Galați
Codlea - Februarie 1974 - Brăila
Drăgănești - Iunie 1984 Brăila
Dumbrăveni - Martie 1976 Brăila
Fălticeni - Septembrie 1976 Brăila
Gheorghieni - Septembrie 1975 Brăila
Plopeni - Ianuarie 1975 Brăila
Rîmnicu Vîlcea - Iunie 1973 - Galați
Sadu - 1976 - Brăila
Sadova - Martie 1977 - Brăila
Salonta - Martie 1979 - Brăila
Sarmizegetusa - Iulie 1981 - Brăila
Săcele - Februarie 1975 - Brăila
Săliște - Februarie 1978 Brăila
Săveni - Iunie 1978 Brăila
Săvinești - Martie 1978 Brăila
Scaeni - Ianuarie 1980 - Brăila
Sebeș - Septembrie 1978 - Brăila
Slatina - Martie 1973 - Galați
Slănic - Februarie 1979 - Brăila
Slobozia - Aprilie 1972 - Galați
Smirdan - Aprilie 1980 - Brăila
Snagov - Ianuarie 1977 - Brăila
Sousa - Martie 1979 Brăila
Soveja - Iunie 1977 Brăila
Sucidava - Iulie 1981 - Brăila
Telega - Decembrie 1983 Brăila
Tîrgu Jiu - Iunie 1972 - Galați
Tîrnăveni - Iunie 1975 - Brăila
Zărnești - Februarie 1983 - Brăila
Datele tehnice ale cargourilor de 4800 TDW - extras din Albumul tipurilor de nave.
Actualizări pagină :
– 30 Noiembrie 2021 – Cristian Munteanu – introdus lista navelor de acelasi tip, introdus plan profil nava si date tehnice extrase din albumul tipurilor de nave.
– 10 Noiembrie 2020 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii