Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul DUMBRAVENI – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata 

Cargoul DUMBRAVENI (1976-2000)

A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1166, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii martie 1976.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu 28.09.1994, a fost inchiriat Duplex Maritime Company srl Constanta, impreuna cu cargoul CACIULATA.
A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc. Doar initialele NR de pe cos au fost inlocuite cu 2 de D: unul normal si celalat intors.
Ca fapt divers, aceleasi initiale, in acelasi format, se regaseau si pe cosurilor navelor inchiriate Duplex Shipmanagement srl Constanta, patronata de catre Daniel Dragan Nicu.
Greu de spus, la atatia ani distanta, ce legaturi existau intre cele 2 companii “Duplex”, cu atat mai mult cu cat informatiile “sensibile” din arhivele electronice ale multor ziare au inceput sa dispara.
Ca si in cazul altor cargouri de la Navrom sau Romline, inchiriate unor “companii private de shipping”, si cu DUMBRAVENI avea sa se intample acelasi lucru: datoriile catre echipaj se acumulau, aprovizionarea cargoului cu alimente si piese de schimb se facea cu mari intarzieri, cat despre reparatii nici nu se mai punea problema…. doar carpeli si atat.
Ca si alte srl-uri care se voiau experte in operarea navelor, si Duplex Maritime avea sa se imprumute la Bancorex, chipurile pentru retohnologizarea navelor inchiriate, lucru care nu s-a intamplat, desigur.
Banii luati “s-au evaporat”…
Navrom a retras cele 2 cargouri din operarea Duplex Maritime la data de 24.12.1997 pe fondul datoriilor pe care Duplex Maritime le avea la plata chiriei, precum si la plata drepturilor banesti catre echipaje.
In urma Duplex Maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 1 milion USD (http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf). Bani care nu au fost si nici nu vor mai fi recuperati vreodata…. Pentru ca asta este Romania, pentru ca toata “nebunia” aceea a anilor ’90, cu acele “companii private de shipping” nu a avut ca scop decat imbogatirea unora pe spatele a ceea ce mai ramasese din flota Romaniei.
La foarte scurt timp, pe 8.01.1998, cargoul DUMVRAVENI avea sa fie arestat la Port Said/Egipt, pe fondul datoriilor lasate de Duplex Maritime.

Navrom Constanta, aflata in plin colaps, nu avea de unde sa asigure fondurile necesare scoaterii din arest a tuturor navelor preluate cu tot cu datorii de la toti escrocii (a se citi “companiile private de shipping”).
Asa ca, s-a incercat in repetate randuri, vanzarea mai multor nave la licitatie, printre acestea regasindu-se si cargoul DUMBRAVENI.
In cadrul licitatiei organizate la 22.04.1998, pretul de vanzare pentru cargoul DUMBRAVENI fusese stabilit 854.700 USD. A fost adjudecat in cele din urma de catre Boru International Inc Londra, pentru doar 256.410 USD. Insa neseriozitatea cumparatorului avea sa-si spuna cuvantul, acesta neachitand contravaloarea navei, asa ca DUMBRAVENI avea sa ramana in continuare in patrimoniul Navrom Constanta, arestat fiind la Port Said.
In cursul lunii iulie 1998 Navrom a incercat inchirierea cargoului DUMBRAVENI catre Inter Ocean Services, lucru care nu s-a materializat pana la urma…
La 26.11.1998 a fost publicata HG nr. 849. Prin acest act normativ au fost alocate 12,254 miliarde de lei, din care 9,854 miliarde de lei pentru Navrom si 2,4 miliarde de lei pentru Romline. Din aceste sume urmau sa fie acoperite cheltuielile privind functionarea in conditii de siguranta a navelor, repatrierea personalului excedentar de la bordul navelor arestate, precum si unele schimburi de echipaje. Pe lista navelor care urmau sa beneficieze de aceste fonduri se regasea si cargoul DUMBRAVENI.
Cargoul DUMBRAVENI a ramas arestat la Port Said pana in februarie 2000, cand a fost vandut, in cadrul procesului de lichidare al Navrom Constanta.
A fost cumparat pe nimic, de catre Asia Express Shipping, apartinand unui arab dubios cu cetatenie americana – Mohammed Shafiq, care mai cumparase si alte foste cargouri de la Navrom, vandute tot pe nimic in cadrul procesului de lichidare al acesteia.
Numele i-a fost schimbat in MASHRAQ 6, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez. Imediat a fost revandut la fier vechi.
A ajuns remorcat la Alang/India in cursul lunii aprilie 2000, fiind ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul DUMBRAVENI – foto: John Sins

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106,02 m, latime: 14,83 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7618337
– Call sign: YQEZ
– 4.795 tdw/ 3.531 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RD44, fabricat la Yugoturbina, Karlovac, ce dezvolta 3.000 CP.
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker: 322 tone
– 3 diesel generatoare a cate 420 KW, 400V 50 HZ CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare