Cargoul DRAGOMIRESTI, tranzitand Canalul Suez, la Port Tewfik, 28.05.1996 – fotografii: www.shipspotting.com / Malcolm Cranfield
Cargoul DRAGOMIRESTI (1982-2008)
Constructia sa a inceput la Santierul Naval Galati inca din 1978, fiind destinat Navrom Constanta, numele original la lansare fiind CALAFAT.
Aceasta serie de cargouri a folosit proiectul vrachierelor din seria PIONIERUL, caruia i-au fost adaugate bigile. O alta diferenta fata de seria PIONIERUL a reprezentat-o propulsia: daca la seria PIONIERUL aceasta a fost de provenienta poloneza, varianta cargou a fost echipata cu motoare licenta MAN, fabricate la ICM Resita, care au cauzat numeroase probleme.
Mai trebuie mentionat si faptul ca seria PIONIERUL a folosit, de fapt, corpul unor nave (carboniere) construite pentru India in prima parte a anilor ’70, cabinele fiind putin modificate.
Constructia a fost finalizata in ianuarie 1982, insa cargoul a fost vandut, impreuna cu nava sora – POSADA (de asemenea constructie noua) grecilor de la Med Transport & Trading Corporation of Piraeus.
Numele cargourilor a fost schimbat in MED FIDELITY, respectiv MED FELICITY, ambele fiind livrate grecilor la inceputul anului 1982.
Ambele aveau sa fie returnate/revandute Romaniei in 1985. Nu cunosc imprejurarile care au dus la returnarea/revanzarea celor doua nave Romaniei.
Au fost aduse la Santierul Naval Galati, unde au intrat in reparatii.
La finalizarea reparatiilor, cele 2 cargouri au primit numere de santier noi, ca si cand ar fi fost construite in 1985, numele fiindu-le schimbat in DRAGOMIRESTI (nr santier 730), respectiv RIURENI (nr santier 729). Ambele au ajuns in patrimoniul Navrom Constanta.
DRAGOMIRESTI a ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care a avut loc reorganizarea Navrom.
Incepand cu aprilie 1996 a fost inchiriat Maritime Carrier ltd Constanta (doar un alt srl de apartament patronat de un oarecare Corneliu Stelian), impreuna cu alte doua cargouri din aceeasi clasa: AVRAMESTI si RIURENI.
A urmat apoi “scenariul clasic”: intarzieri cu lunile la plata salariilor, aprovizionarea cu mare intarziere a navelor cu piese de schimb, alimente si combustibili, acumularea de datorii si arestarea navelor prin diverse porturi ale lumii.
Dupa doar 1 an si jumatate, restantele salariale pentru cele 3 nave se ridicau la 200.000 USD.
Cele 3 cargouri au fost retrase din contractul cu Maritime Carrier catre sfarsitul anului 1997.
Ca si alte astfel de escrocherii (a se citi “companii private de shipping”) si Maritime Carrier se regaseste pe lista datornicilor la Bancorex, cu 285.500 USD ( http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf )
DRAGOMIRESTI avea sa fie operat ulterior chiar de catre Navrom. Nu pentru multa vreme… Avea sa fie arestat pe 25.05.1998 la Freeport/USA pentru litigii de marfa. Acesta incarcase orez vrac in India, pentru USA, valoarea marfii fiind cotata la 4 milioane USD. Datorita litigiilor salariale cu echipajul, neplatit de luni bune, cargoul a ajuns la destinatie, in USA, cu 2 luni intarziere.
Parte din marfa se depreciase, iar destinatarul orezului a cerut o despagubire de 2,5 milioane USD Navrom Constanta.
S-a reusit vanzarea orezului unui alt cumparator, cu doar 1,5 milioane dolari, insuficienti pentru plata despagubirilor cerute de catre destinatarul initial al marfii…
Intre timp s-au mai acumulat si alte datorii fata de agentul navei, autoritatile portuare si echipaj.
Cargoul a fost executat silit de catre autoritatile din Freeport. Pretul de pornire a licitatiei a fost de doar 500.000 USD. A fost adjudecat de catre americanii de la Caribbean Ship Management pe 22.06.1998. Numele i-a fost scurtat initial in AGOMIR, pavilionul arborat fiind cel al St Vincent & Grenadines. Cargoul a fost inregistrat pe un offshore din Panama – Tamboril Properties.
In septembrie 1998 i-a fost schimbat iarasi numele in GOLDEN STAR, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
In iunie 2002 a fost vandut ucrainenilor de la Intresco, fiind intregistrat tot pe un offshore din Panama. Numele i-a fost schimbat in NORTH STAR, pavilionul arborat fiind cel georgian.
In ianuarie 2003 i-a fost schimbat numele in SENATA, pavilionul arborat fiind cel maltez. A ramas sub operarea ucrainenilor de la Intresco.
In iulie 2005 a fost vandut in China, numele fiindu-i schimbat in TIAN DA, pavilionul arborat fiind cel al St Vincent & Grenadines.
In iulie 2007 i-a fost schimbat iarasi numele, in CHUN JIANG, pavilionul arborat fiind cel panamez.
A navigat pana pe 24.09.2008, cand a fost declarat Total Loss. Nu cunosc imprejurarile care au dus la declararea cargoului ca dauna totala.
Cargoul SENATA (ex DRAGOMIRESTI) – www.ship-world.de / Bernd Dahlmann
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 145,11 m, latime: 21 m, pescaj: 9,20 m
– IMO: 7906370
– Call sign: YQRH
– 15.000 tdw / 11.025 Gt
– propulsia: un motor 8L52/55A, licenta MAN, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 8.000 CP
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker: 1.557 tone
– 3 diesel generatoare a cate 400 KW, 400V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii
– 4 bigi a cate 22 t SWL fiecare
– putea lua la bord pana la 334 de containere
– nave surori: OITUZ, MARASTI, MARASESTI, RIURENI, ROMAN, GROZAVESTI, AVRAMESTI, POSADA, IRENES DIAMOND (export)
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii