Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul CURTEA DE ARGES, 1989 – www.merchantshipphotos.de

Cargoul CURTEA DE ARGES / OSCAR POLLUX (1976-2002)

A fost construit la Santierul Naval din Szczecin, Polonia, numar de santier B478/02, fiind livrat Navrom Constanta in septembrie 1976.
A ramas la Navrom si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
La inceputul anilor ’90 (probabil 1993), cargoul CURTEA DE ARGES a fost inchiriat Sorena SA Constanta. A continuat sa fie folosit sub acelasi nume si sub pavilion romanesc. Doar inscriptiile NR de pe cos au fost inlocuite cu numele noului operator – SORENA.
Dupa expirarea contractului de inchiriere cu Sorena, cargoul CURTEA DE ARGES s-a reintors la Navrom.
Incepand cu 1.11.1995 a fost inchiriat (contract bare-boat), pe o durata de 5 ani, Oscar Maritime srl Constanta, un alt srl care trebuia sa se imbogateasca de pe urma exploatarii salbatice a navelor inchiriate, fara a investi nimic in ele.
A continuat, pentru cateva luni, sa fie folosit cu numele original.
In cursul anului 1996, numele cargoului a fost schimbat in OSCAR POLLUX, pavilionul arborat ramanad cel romanesc.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
Imprumuturile contactate la Bancorex s-au “topit” in buzunarele patronilor acestui srl nenorocit. Nici vorba de vreo investitie in navele operate… Detin niste fotografii, facute in februarie 1996 in Brazilia (nu am inca drept de publicare pentru acestea): cargoul arata deplorabil, plin de rugina, noul operator nu se “obosise” nici macar sa schimbe inscriptiile de pe cosuri (ramasesera tot SORENA).
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Oscar Maritime nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Atat Navrom cat si Romline au trecut la retragerea navelor inchiriate acesteia. Navele au fost preluate incarcate de datorii, multe dintre ele fiind arestate prin diverse porturi ale lumii.
In urma Oscar maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,83 milioane USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
In cursul anului 2003 AVAB a depus la Tribunalul Constanta, Sectia comerciala, in dosarul 1508/1997, Cererea pentru atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale debitoarei Oscar Maritime SRL, Constanta, administratorii Skandalidis Theodoras si Uretu Mihai, pentru suma de 2.832.817,44 USD.
De recuperat, insa, nu prea mai era nimic, pentru ca administratorii Oscar Maritime instrainasera intreg patrimoniul societatii debitoare dupa 1997, cand ramasesera fara “obiectul muncii”, cargourile fiindu-le retrase de catre Navrom si Romline…..
Intr-un final nu s-a recuperat nimic…Ca si in alte cazuri similare, nu a fost gasit nici un vinovat….
Cargoul OSCAR POLLUX se afla arestat la Port Sudan din 10.03.1997, pentru un litigiu de marfa si datorii catre terti de 750.000 USD facute de catre Oscar Maritime. La acestea se mai adaugau datorii ale Oscar maritime de aproximativ 789.000 USD catre Navrom.
Pe 26.09.1997 Navrom a organizat o licitatie pentru vanzarea a 16 cargouri din patrimoniul propriu: printre ele s-a aflat si cargoul CURTEA DE ARGES (cel putin in acte, revenise la numele original), insa nu au existat ofertanti pentru el.
La data de 25.02.1998 a urmat o noua licitatie, pretul de pornire pentru cargoul CURTEA DE ARGES fiind stabilit la 3.596.000 USD. Nici de aceasta data nu s-a aratat nimeni interesat de aceasta nava.
La data de 26.04.1998, la licitatia organizata la Constanta, cargoul CURTEA DE ARGES a fost adjudecat pentru doar 600.000 USD (desi pretul de pornire era acelasi – 3.596.000 USD! ) de catre firma JMR-LLC Chicago, apartinand, cum altfel, aceluiasi arab dubios, cu “cetatenie americana” – Mohammed Shafiq. Brokerul lui Mahommed Shafiq era firma Geomar Constanta, a altui penal, roman de aceasta data, Calin Marinescu (a se vedea Dosarul Flota). Insa neseriozitatea cumparatorului avea sa-si spuna cuvantul, acesta neachitand contravaloarea navei, CURTEA DE ARGES ramanand in continuare in patrimoniul Navrom Constanta, arestat fiind la Port Sudan.
La 26.11.1998 a fost publicata H.G. nr. 849. Prin acest act normativ au fost alocate 12,254 miliarde de lei, din care 9,854 miliarde de lei pentru Navrom si 2,4 miliarde de lei pentru Romline. Din aceste sume urmau sa fie acoperite cheltuielile privind functionarea in conditii de siguranta a navelor, repatrierea personalului excedentar de la bordul navelor arestate, precum si unele schimburi de echipaje. Pe lista navelor care urmau sa beneficieze de aceste fonduri se regasea si cargoul CURTEA DE ARGES.
Acesta s-a regasit, apoi, si pe lista navelor din O.U.G. 93/17.06.1999, insa a ramas, in continuare, arestat la Port Sudan.
A fost vandut de abia in decembrie 1999 Baaboud Trading & Shipping din Arabia Saudita. Numele i-a fost schimbat in ABU MOHAMED, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel georgian.
Nu exista informatii cum ca si-ar fi reluat activitatea.
A ajuns la Alang/India, pe 29.04.2002, fiind ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Tribordul cargoului CURTEA DE ARGES, Galati, februarie 1981 – foto: Dragos Nanu

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 145,08 m, latime: 18,87 m, pescaj: 9,08 m
– IMO: 7516759
– Call sign: YQEK
– 11.742 tdw/ 8.144 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 7RD68, motor ce dezvolta 8.000 CP
– viteza maxima: 18 Nd
– bunker: 1.477 tone
– 4 diesel generatoare: 2 x 320 KW, 400V 50 HZ CA fiecare si 2 x 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 6 magazii, 6 guri magazii – magaziile nr. 4 erau numerotate 4A si 4B, fiind complet separate cu un perete transversal etans; La 4A era un coridor mititel, care sub el avea doua “deep tanks”, tb/ bb pentru uleiuri (ca marfa). Tancurile se inchideau cu niste capace de marimea jumatatilor de coridor tb/bb. Magazia 4B era frigorifica si separata pe verticala cu 2 coridoare, facand 3 spatii unul peste celalalt. Avea izolatie interioara groasa din vata de sticla si lemn. Avea instalatii de racire si gratare de lemn pentru “podele”; In realitate, cele 2 magazii au fost folosite pentru marfuri generale, si nicidecum pentru uleiuri sau refrigerate (multumim pentru informatii domnului Ion Voiculescu)
– 16 bigi a cate 5 t SWL fiecare si 2 bigi a cate 3 t SWL fiecare