Mineralierul BAIA NOUA (1981-2008)

A fost construit la Santierul Naval Constanta, numar de santier 388. Destinatia sa era pentru export catre o companie din Grecia, numele sub care a fost construit fiind STAVROULA.
Grecii insa au renuntat la comanda, care era deja finalizata, mineralierul a fost rebotezat BAIA NOUA si livrat Navrom Constanta in ianuarie 1981.
A navigat petru Navrom Constanta pana in iunie 1990 cand a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
Incepand cu 1 Martie 1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) Cosena srl Constanta.
La sfarsitul anului 1998 Petromin a aprobat vanzarea mai multor nave catre partenerii romani care aveau aceste nave inchiriate: BAIA NOUA avea sa fie vanduta pentru 1,7 milioane USD Cosena srl Constanta.
Numele i-a fost schimbat in ALICE, incepand cu februarie 1999, pavilionul arborat fiind cel maltez, operarea revenind SoCOMar.
Nu avea sa ramana foarte multa vreme la Cosena srl, aceasta vanzandu-l in februarie 2000 catre chinezii de la Hebei Phoenix Shipping pentru 3,4 milioane USD.
Numele i-a fost schimbat in HEBEI PHOENIX, pavilionul arborat fiind cel al Hong Kong.

HEBEI PHOENIX (ex BAIA NOUA) – foto: Henk Kouwenhoven

In septembrie 2004 a fost vandut Phoenix Transport Inc, Marshall Island, pentru 9,9 milioane USD.
Noul nume avea sa fie BULK PHOENIX, pavilionul arborat fiind cel liberian.
Iata si numele pe care le-a purtat dupa septembrie 2004:
– BULK PHOENIX (09.2004-04.2006)
– GILIA (04.2006-11.2006)
– DANNING PRINCESS (11.2006-11.2008).

Ultimul proprietar al navei a fost Ninghang Shipping & Enterprises China, pavilionul arborat fiind cel al St. Vincent&Grenadines.
A fost vandut la fier vechi in noiembrie 2008 pentru 4,48 milioane USD.
A sfarsit la Chittagong/ Bagladesh, chiar langa nava sora – HEBEI DILIGENCE (ex BAIA DE FIER).

DANNING PRINCESS (ex BAIA NOUA), alaturi de HEBEI DILIGENCE (ex BAIA DE FIER) in cimitirul de nave de la Chittagong/Bangladesh, martie 2009 – foto: Institute for Global Labour and Human Rights

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 254,20 m, latime: 32,25 m, pescaj: 12,35 m
– IMO: 8127660
– 64.820 tdw/ 39.634 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RND90, fabricat la “H. Cegielski”- Poznan, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 15.5 Nd
– bunker: 3.518 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 640 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 510 KW, 400V 50 HZ CA
– nr. magazii: 9; nr. guri magazii: 11
– nu avea acele doua bigi in pupa, ci o pasarela sustinuta de un schelet metalic; doar BAIA NOUA si BOBILNA, din seria de 65.000 tdw, au avut acea pasarela in locul bigilor.