Mineralierul BAIA DE CRIS (1984-2009)

A fost construit la Santierul Naval Constanta, numar de santier 445, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii februarie 1984.
A navigat petru Navrom Constanta pana in iunie 1990 cand a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
A fost una dintre cele 16 nave pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu AS Klaveness Chartering Oslo, asociere care a facut subiectul celebrului “Dosar Flota”, incheiat cu un mare fas, tipic justitiei din Romania!
La data de 14.05.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Petroklav Inc Liberia (devenita apoi, la data de 27.06.1991, Petroklav Inc Bahamas), prin asocierea Petromin cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
Scopul acestei asocieri era repararea, retehnologizarea si exploatarea celor 16 nave. Managementul navelor urma sa fie preluat de catre norvegieni.
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Liberia. Astfel, la data de 1.10.1992, mineralierul BAIA DE CRIS ajungea la Baia de Cris Inc Liberia. Desi a continuat sa navigheze sub acelasi nume, pavilionul avea sa fie schimbat cu cel liberian.
La data transferului, valoarea navei era estimata la aproximativ 12 milioane USD.
A urmat apoi contractarea unui credit in valoare de 45 milioane USD (la care s-au mai adaugat ulterior 4 milioane USD) de la Christiania Bank Oslo, pentru care au fost ipotecate 6 mineraliere. Tot in contactul de credit era specificat ca alte 9 nave din grupul de 16, sa fie inscrise ca si garantii corporale colaterale, pe care banca le putea vinde pentru a acoperi eventualele rate nerambursate (aici se regasea si BAIA DE CRIS).
Scopul acestui credit era repararea si retehnologizarea navelor, precum si plata catre Santierul Naval Constanta pentru finalizarea constructiei mineralierului 22 DECEMBRIE.
Din acest credit, pentru “repararea si retehnologizarea” mineralierului BAIA DE CRIS, ar fi revenit 1,34 milioane USD.
Nu au existat documente justificative referitoare la cheltuielile exacte efectuate cu asa zisa retehnologizare/reparare a navelor…
Creditul toatal de 49 milioane USD ar fi trebuit rambursat in 8 rate egale, a cate 6,125 milioane USD. Insa, de la prima scadenta, din decembrie 1994, partea norvegiana a invocat nerealizarea veniturilor necesare din exploatarea navelor, obligand astfel Petromin la plata din surse proprii a 6,6 milioane USD, reprezentand prima rata plus dobanda aferenta.
Tot la sfarsitul anului 1994, s-a agreat cu banca creditoare o refinantare a creditului ramas neachiat dupa prima rata (42,8 milioane USD) cu un nou credit, in valoare de 44 milioane USD.
Apoi, in august 1997, s-a mai contactat un credit de 2 milioane USD…
Ajunsa dupa numai 5 ani, in 1997, in imposibilitate de achitare a ratelor catre banca, Petroklav a trecut la vanzarea navelor. Nu mai putin de 28 milioane USD din valoarea creditului a fost restituita bancii creditoare din… vanzarea navelor…

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul BAIA DE CRIS la Bremen, 1994 – foto: shipspotting.com/Wilfried

In virtutea dreptului de dispozitie pe care si l-a pastrat la transferul navelor la firmele detinatoare de unica nava din Liberia, Petromin a hotarat sa vanda mineralierul BAIA DE CRIS.
Astfel, acesta a fost vandut, la data de 4.11.1999 Qinhuangdao Shipping, China, pentru 3,45 milioane USD.
Numele i-a fost schimbat in YOKI in cursul lunii decembrie 1999, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St Vincent & Grenadines.
A fost revandut in septembrie 2006 catre Baoyueda Shipping Co Ltd, numele fiindu-i schimbat in BAO YUE DA, pavilionul arborat ramanand cel al St Vincent&Grenadines.
A continuat sa navigheze pana in mai 2009, cand a fost vandut la fier vechi pentru 4,1 milioane USD. A fost dezmembrat in China.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul BAO YUE DA (ex BAIA DE CRIS) in Bosfor, 13 ianuarie 2008 – foto: shipspotting.com/Olaf Kuhnke

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 254,10 m, latime: 32,18 m, pescaj: 12,35 m
– IMO: 8123913
– Call sign: YQNQ
– 64.897 tdw/ 39.537 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RND90/160A, fabricat la “H. Cegielski”- Poznan, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 15.5 Nd
– bunker combustibil: 4.027 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 640 KW, 400 V, 50 HZ CA si 1 x 510 KW, 400 V, 50 HZ CA
– nr. magazii: 9; nr. guri magazii: 11
– echipat la pupa cu 2 bigi a cate 5 t SWL fiecare



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .