Mineralierul BAIA DE FIER in probe de mare – foto: snc.ro

A fost construit la Santierul Naval Constanta, numar de santier 447, fiind livrat Navrom Constanta in august 1984.
A navigat doar cativa ani, dupa care, din 1988, a fost retras in parcul rece de la Agigea, unde avea sa ajunga ulterior si nava sora BAIA DE ARIES.
Cauza principala era legata de calitatea execrabila a motorului principal, licenta MAN, fabricat la ICM Resita.
De fapt, din cele 5 BAI construite intre 1981-1984 ( BAIA NOUA, BAIA DE ARAMA, BAIA DE ARIES, BAIA DE CRIS si BAIA DE FIER) doar doua erau echipate cu motoare romanesti ( BAIA DE ARIES si BAIA DE FIER). Celelate 3 erau echipate cu motoare de provenienta poloneza si au continuat sa navige.
In 1990 a fost transferat in patrimoniul Petromin, in urma reorganizarii Navrom Constanta.
A continuat sa ramana nefolosit pana in 1997, cand a fost dus in Santierul Naval Mangalia pentru reparatii.

Mineralierul BAIA DE FIER la Bandar Imam Khoemeini / Iran, 9 mai 1999 – foto: shipspotting.com/simeonov

Dupa finalizarea reparatiilor a fost inchiriat Corona Shipping International Constanta, pentru care a navigat pana in iulie 2000.
A fost apoi vandut in China; noul proprietar a fost Sea Fin Shipping, numele i-a fost schimbat in SEA FIN, pavilionul arborat fiind cel panamez.
In decembrie 2000 a fost revandut in China catre Hebei Diligence Shipping pentru 4.3 milioane USD. Numele i-a fost schimbat in HEBEI DILLIGENCE si a arborat pavilionul Hong Kong.

HEBEI DILIGENCE (ex BAIA DE FIER) la Aarhus/Danemarca, septembrie 2007 – foto: shipspotting.com/Przemek

A continuat sa navige prin toata lumea, fiind operat in toti anii ce aveau sa urmeze de catre Hebei Ocean Shipping ( la care aveau sa mai ajunga si alte mineraliere ex-romanesti).
In noiembrie 2008 a fost vandut la fier vechi pentru 4.62 milioane USD. A ajuns la Chittagong/Bangladesh pe 24.11.2008, fiind ulterior dezmembrat.

HEBEI DILIGENCE (ex BAIA DE FIER) in curs de dezmembrare la Chittagong/Bangladesh, martie 2009 – foto: Institute for Global Labour and Human Rights

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 254 m, latime: 32,29 m, pescaj: 12,35 m
– IMO: 8102610
– 64.897 tdw/ 39.537 Gt
– propulsia: un motor licenta MAN, model K6SZ90/160A, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 14.85 Nd
– bunker: 4.027 tone
– 3 diesel generatoare a cate 640 KW, 400V 50 HZ CA
– nr. magazii: 9; nr. guri magazii: 11



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .