Remorcherul MUSCEL la Galati, anii ’70 – foto: Seviciul Referinte (facebook.com/bvauReferinte), fotograf: Paul Popa

Remorcherul MUSCEL

A fost construit in anul 1914 la Santierul Naval Turnu Severin cu numele ELENA DOAMNA. In anul 1948 i-a fost schimbat numele in MIHAI EMINESCU, iar in 1949 in MUSCEL.
Dupa cel de-al Doilea razboi Mondial a apartinut Navrom Giurgiu si era inscris la Tr. Severin. Prin 1964-1965 a fost cedat AFDJ Galati si oarecum transformat in nava de semnalizare.
Avea un deplasament de 212 tone, o lungime de 37,30 m (36 m la linia de plutire), o latime de 6 metri si un pescaj de 1,75 m.
Propulsia era asigurata de catre o masina cu abur cu 2 cilindri (dubla expansiune) ce dezvolta 240 CP.
Avea la prova o biga cu care manevra geamandurile sau scondrii dar si tuburile de acetilena care asigurau gazul necesar lampilor ce trebuiau sa lumineze noaptea pe geamanduri sau faruri.
In anii ’80 era inca folosit ca nava hidrografica la AFDJ Galati. Putea fi vazut deseori (in prima jumatate a anilor ’80) acostat langa nava POMPIER 3, alaturi de alta nava a AFDJ Galati, TIRGU MURES.
Sectorul de Dunare pe care asigura semnalizarea senalului navigabil era Galati-Cernavoda.
A fost scos din serviciu, impreuna cu cealalta nava a AFDJ Galati folosita in acelasi scop (ca nava hidrografica), TIRGU MURES, la inceputul anilor ’90. Chiar au stat o perioada abandonate unul langa celalalt ( cred ca pe canalul Macin).
MUSCEL a fost ulterior taiat. TIRGU MURES a fost dus in anii ’90 pe bratul Arapu, in apropiere de Braila, unde mai apoi s-a scufundat.