Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul CRIS in parcul rece de la Chiciu Mic, 5.10.2005 – foto: Cristian Gregoretti

Remorcherul CRIS (1950-2010)

A fost construit in 1950 la Santierul Naval Galati, pentru SRT (SovRom Transport).
La livrare a purtat un indicativ in loc de nume, si anume 155 (provenea de la Constructia nr. 155).
Ulterior acest indicativ a fost schimbat cu numele CRIS.
Din 1954 a ajuns in patrimoniul Navrom, odata cu desfiintarea SovRom Transport.
A fost folosit pentru manevrele portuare din zona Galati.
La sfarsitul anilor ’70 – inceputul anilor ’80, era folosit, ocazional, la transportul bacurilor care faceau legatura dintre portul Galati si plaja Cocuta, atunci cand apareau probleme legate de propulsia acestora, care nu se puteau remedia imediat.
A ramas o prezenta constanta in portul Galati pana la inceputul anilor ’90.
Dupa 1995 a fost retras alaturi de celelate doua remorchere de acelasi tip, care apartineau Navrom Galati: BALA si BISTRITA.
Soarta lui CRIS a fost pecetluita de fisurarea blocului motor, aparuta in urma inghetarii apei uitate in sistemul de racire intr-una din iernile celei de-a doua jumatati a anilor ’90.
Din 1999 a ajuns in parcul rece de la Chiciu Mic, alaturi de nava sora, BALA.
Din pacate, CRIS nu a avut norocul navei sora, BALA, care a fost reparata.
In 2008, datorita aranjamentului haotic al navelor din parcul rece, CRIS a ajuns foarte aproape de mal. In octombrie 2008 era puternic inclinat in babord, sprijinit pe epava impingatorului ROVINARI 17. Odata cu cresterea nivelului Dunarii, CRIS a ramas blocat in acea pozitie, disparand in totalitate sub apa.
In septembrie 2010, Navrom a trimis in zona macaraua M-408 (ATLAS) si impingatorul GIURGIU 21. Dupa zile intregi in care toate navele din parcul rece au fost mutate ceva mai sus de portul mineralier, epava remorcherului CRIS a fost scoasa din apa si incarcata pe o barja. I-a fost alaturi si o salupa – probabil SANITAS 3 – care a avut aceeasi soarta.
Barja a fost dusa de catre impingatorul GIURGIU 21 in portul Docuri, la sediul Navrom Shipyard, unde cele doua epave au fost descarcate, iar ulterior dezmembrate.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Epava remorcherului CRIS, incarcata de o barja, cu destinatia Navrom Shipyard Galati, 10.09.2010 – foto: Cristian Gregoretti

Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 21,5 m, latime: 4,2 m, pescaj maxim: 1,2 m
– propulsia era asigurata de un motor SKL de 200 CP/ acesta actiona o elice cu pas fix, in duza fixa, fabricata din otel
– 2 pene de carma actionate manual cu trote
– echipat cu un diesel-generator
– nave surori: CEAMURLIA, ILGANI, BALA, BEGA, BISTRITA, OLT

Contributors