Remorcherul ADA KALEH in anii ’60 – foto: www.binnenschifferforum.de / Brummbaer
Remorcherul BIHOR / NIKOS BELOIANIS / ADA KALEH (1939-2003)
A fost construit in 1939 la Christof Ruthof, Schiffswerft und Maschinenfabrik, Regensburg, numar de santier 1159, pentru SRD (Societatea Romana de Navigatie pe Dunare), numele original fiind BIHOR.
Din 1948 a fost nationalizat, ajungand in flota SovRom Transport, numele fiindu-i schimbat in NIKOS BELOIANIS, dupa numele unui politician comunist grec.
Dupa desfiintarea SovRom Transport, in 1954, a ajuns in patrimoniul nou infiintatei companii, Navrom.
A activat pentru NFR Turnu Severin pana in 1964.
Din 1964 a ajuns in patrimoniul GEFP (Grupul de Exploatare Flota si Porturi) Navrom Giurgiu (NFR Turnu Severin devenind o sectie a GEFP). Numele i-a fost schimbat in ADA KALEH, remorcherul continuand a fi folosit pe toate sectoarele Dunarii, ajungand in voiaje internationale pana la Regensburg.
Din 1991, odata cu reorganizarea Intreprinderii de Navigatie Fluviala Navrom, a ajuns in patrimoniul NFR Drobeta.
A continuat sa fie folosit ca si inainte, pe toate sectoarele Dunarii.
Acest remorcher mai era numit si “falfaila”, deoarece vedeai dimineata de unde ai plecat cu o dimineata inainte. Lua in tancurile de depozit, 120 de tone de motorina. Daca le avea goale, mergea cu elicele la suprafata, ceea ce facea sa ii scada considerabil viteza. (multumim pentru informatii domnului Nelutu Chitimia)
ADA KALEH a fost retras la Drobeta Turnu Severin la sfarsitul anilor ’90.
A ramas acolo pana in 2003, cand a fost remorcat, cu destinatia Tomini Trading Constanta, unde a fost apoi dezmembrat.
Remorcherul ADA KALEH la Regensburg, Germania, 24.04.1989 – foto: www.binnenschifferforum.de / Hafenspion
Cateva caracteristici ale remorcherului:
– propulsia originala era asigurata de 2 motoare MWM a cate 500 CP fiecare; acestea au fost inlocuite la inceputul anilor ’60 cu 2 motoare SKL, model 6NVD48, a cate 500 CP fiecare
– lungime: 45,65 m, latime: 7,60 m, pescaj maxim: 1,60 m
– bunker combustibil: 60 t
Ultimele Comentarii