Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Petrolierul TOMIS WAVE (ex TICLENI) la Tanger/Maroc, septembrie 1995 – © Yvon Perchoc

Petrolierul TICLENI (1995-2011)

Constructia sa (nr.de santier 814) a inceput la Santierul Naval Galati la data de 15.04.1988. A fost lansat la apa la data de 20.04.1989.
Desi nefinalizat, in 1990 a fost transferat in patrimoniul Petromin Constanta, companie aparuta in urma reorganizarii Navrom Constanta.
Petrolierul a ramas nefinalizat, fiind trecut “in conservare”, in incercarea Petromin Constanta de a gasi fonduri pentru a plati santierului pentru finalizarea constructiei.
La data de 12.03.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Minerva Shipping Company, prin asocierea Petromin cu grecii de la Ermis Maritime Corporation. Scopul acestei asocieri era exploatarea in comun a 7 nave (mineraliere si petroliere), incluse in contractul initial.
Aceste nave erau:
– mineraliere: BASARABI, BARAOLT, BORCEA, BANISOR, BAIA SPRIE
– petroliere: PRAHOVA, PLOIESTI
Valoarea celor 7 nave cu care Petromin intrase in afacere era estimata la 51,5 milioane USD.
Grecii se angajasera sa obtina finantarea pentru reparatiile/ retehnologizarea celor 7 nave. In contractul de asociere era stipulat faptul ca plata creditelor ce urmau a fi contractate va fi facuta din fondurile obtinute din exploatarea navelor.
In plus, noua companie Minerva Shipping urma sa plateasca o taxa de management de 500 USD/nava/zi catre Ermis Maritime.
Catre sfarsitul anului 1991, acest acord de asociere a fost extins prin adaugarea petrolierelor BRAZI si CIMPINA. Apoi, in anii ce au urmat, au mai fost adaugate si petrolierele noi, a caror constructie a fost finalizata la Santierul Naval Galati: ARGES, CRISTAL (ex IANCA) si RUBIN (ex TICLENI).
Ulterior semnarii acordului de asociere, din 12.03.1991, au fost infiintate companii detinatoare de unica nava in Malta, cele 7 nave, din contractul initial, fiind transferate, rand pe rand, la aceste companii.
Minerva Shipping a estimat, dupa transferul navelor, un necesar intre 39 si 65 milioane USD pentru reparatiile/retehnologizarea celor 7 nave, ce urmau sa se faca la santiere navale din Grecia. Grecii au contractat un credit in valoare de 50,5 milioane USD, garantat cu ipotecarea celor 7 nave din contractul initial de asociere.
La sfarsitul anului 1993, o comisie de ancheta a fost constituita la Bucuresti pentru a analiza situatia din flota romana.
Raportul final inaintat de catre comisie premierului Nicolae Vacaroiu in mai 1994 aducea acuze grave fostului premier Petre Roman, fostului ministru al transporturilor – Traian Basescu, directorului Petromin – Calin Marinescu, precum si a altor membri ai conducerii Petromin care parafasera aceasta asociere. Acuzele aduse faceau referire la “abuz in serviciu, fals si uz de fals, contrabanda, exporturi ilegale si folosirea ilegala a bugetului societatii”.
Afacerea Minerva avea devina subiectul unui dosar penal conform caruia Petromin ar fi fost prejudiciata in urma acestei afaceri cu 100,5 milioane USD. Dupa ani de tergiversari, toti inculpatii au fost achitati…
La data de 1.01.1995 s-a hotarat lichidarea societatii mixte Minerva Shipping Company, in cadrul acestui proces de lichidare raportandu-se un beneficiu de aproximativ 10 milioane USD, din care, 50% au revenit Petromin.
Statul roman nu avea sa renunte la asocierea cu grecii de la Ermis Maritime; astfel s-a infiintat o noua companie mixta – Neptune Ship Holdings, cu sediul in Malta, exact la aceeasi adresa.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Petrolierul DONGOLA (ex TICLENI) la Singapore, 19.09.2004 – foto: www.shipspotting.com / John Regan

Revenind la petrolierul TICLENI, constructia sa a fost finalizata in ianuarie 1995. Acesta a fost livrat Petromin Constanta la data de 23.03.1995, numele fiindu-i schimbat in RUBIN, iar pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Bahamas.
Nu a navigat insa nici sub acest nume; imediat dupa livrare a fost transferat la o companie detinatoare de unica nava – Bigonia Shipping ltd Malta, devenind una dintre cele 12 nave (7 petroliere si 5 mineraliere) pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu grecii de la Ermis Maritime Corporation (in spatele careia se afla afaceristul grec Giannis Alafouzos).
Numele i-a fost schimbat in TOMIS WAVE, pavilionul arborat ramanand cel al Bahamas.
In 1998 a fost emisa HG 362, privind „Strategia de privatizare a societatilor comerciale pentru anul 1998”; aceasta strategie a insemnat, de fapt, “privatizarea” prin vanzarea navelor, care a dus incet-incet la falimentul si disparitia acestor companii navale de stat romanesti…
Astfel, in prima jumatate a anului 1999 au fost vandute toate cele 5 mineraliere folosite in asocierea cu Ermis Maritime, iar in cursul anului 2000 au fost vandute si petrolierele.
Petrolierul TOMIS WAVE a fost vandut IndoChina Ship Holdings din Hong Kong in decembrie 2000. La aceeasi companie aveau sa ajunga alte 3 petroliere de acelasi tip, ce fusesera folosite in asocierea cu grecii de la Ermis.
Numele i-a fost schimbat in DONGOLA, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Hong Kong.
In septembrie 2007 a fost vandut grecilor de la Nortech. Numele i-a fost schimbat in SAINT MARY, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
A navigat pana la sfarsitul anului 2010, cand a fost arestat la Gibraltar pe fondul datoriilor grecilor de la Northech.
A fost scos la vanzare prin licitatie, fiind adjudecat la data de 17.02.2011 de catre indienii de la NKD Maritime ltd, pentru 4 milioane USD.
Numele i-a fost schimbat in SAINT RAM, pavilionul arborat ramanand cel panamez. Nu a mai fost folosit, fiind revandut la fier vechi.
A efectuat un ultim voiaj cu destinatia Gadani/Pakistan, unde a ajuns la data de 21.04.2011, fiind ulterior dezmembrat.
A avut o viata destul de scurta … doar 16 ani.

Petrolierul SAINT MARY (ex TICLENI) – set de fotografii realizate cu ocazia vanzarii navei din 2011

Cateva detalii ale petrolierului:
– Lungime: 189,17 m, latime: 27,99 m, pescaj: 12 m
– IMO: 9037056
– 39.768 tdw / 24.248 Gt
– propulsat de un motor fabricat la AO Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk , licenta B&W, model 6L60MC, motor ce dezvolta 11.400 CP.
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker combustibil: 1.339 tone
– 6 diesel generatoare: 4 x 640 KW, 400 V 50 HZ CA , 1 x 120 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 56 KW, 400V 50 HZ CA
– dispunea de 19 tancuri care puteau stoca in total 41.029 metri cubi petrol
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul a 4 pompe cu un debit de 700 metri cubi/ora
– echipat cu 2 bigi a cate 10 t SWL fiecare
– nave surori: BUSTENARI, BUCSANI, BRAZI, CIMPINA, ARGES, IANCA, NAVODARI, BOGDANESTI, BERCA, CALINESTI, DIAMANT



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .