Petrolierul HISTRIA DIAMOND (ex TELEAJEN) in prima jumatate a anilor 2000 – foto: John Sins
Petrolierul TELEAJEN (1989-2011)
Constructia sa (nr.456) a inceput la Santierul Naval Constanta in cursul lunii octombrie 1985. A fost lansat la apa in decembrie 1986, fiind finalizat si livrat Navrom Constanta in cursul lunii august 1989.
Din iulie 1990 a ajuns in patrimoniul noii companii, Petromin Constanta, aparuta in urma reorganizarii Navrom.
La data de 21.08.1991, Petromin a incheiat un contract de inchiriere (bare-boat) cu o companie cipriota. Durata contractului era de 5 ani, compania cipriota urmand a achita Petromin o renta zilnic de 2.500 USD.
A fost transferat pe o companie detinatoare de unica nava din Cipru – Teleajan Shipping Co Ltd, insa a continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc.
In martie 1992 a fost dus la Pireu pentru reparatii/retehnologizari. La finalizarea lucrarilor a fost mutat pe alta companie detinatoare de unica nava – Teleajan Shipping Limited, cu sediul in Malta.
A continuat sa navigheze sub acelasi nume, doar pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
Din iunie 1996 a fost inchiriat Romar International SA. Numele i-a fost schimbat in ALEXANDRA I, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
Din mai 1998 i-a fost schimbat numele in PETROSTAR, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez, iar operarea sa revenind Histria Shipmanagement.
HISTRIA DIAMOND (ex TELEAJEN) in timpul lucrarilor de conversie din petrolier in mineralier, la Santierul Naval Constanta, 18.08.2009 – foto: Paul Ionescu
In a doua jumatate a anului 1998, Petromin a hotarat vanzarea mai multor nave, printre care si fostul petrolier TELEAJEN. Acesta a fost vandut Histria Shipmanagement Constanta in cursul lunii ianuarie 1999.
A intrat in reparatii la Santierul Naval Constanta, fiindu-i crescuta si capacitatea de transport de la 84.766 tdw la 89.090 tdw, prin transformarea unor tancuri de balast. Numele i-a fost schimbat in HISTRIA DIAMOND, pavilionul arborat ramanand cel maltez.
A continuat sa fie folosit pana in toamna anului 2007, cand a fost adus la Constanta, fiind ancorat in rada exterioara a portului.
La inceputul anului 2008, Histria Shipmanagement a hotarat realizarea conversiei petrolierului HISTRIA DIAMOND in mineralier. Ca si nava petrolier fara dublu corp, HISTRIA DIAMOND nu ar mai fi putut sa navigheze in Europa dupa 2009.
Proiectul conversiei a fost realizat de catre SNC ShipDesign srl, o subsidiara a Santierului Naval Constanta. Din pacate aceasta reconversie nu a vizat si inlocuire motorului principal, de provenienta romaneasca…
HISTRIA DIAMOND (ex TELEAJEN) in timpul lucrarilor de conversie din petrolier in mineralier, la Santierul Naval Constanta, 25.10.2009 – foto: Paul Ionescu
Lucrarile de conversie au inceput in mai 2008 la Santierul Naval Constanta. Acestea au fost finalizate la jumatatea lunii februarie 2010, cand mineralierul HISTRIA DIAMOND a plecat in probele de mare.
Din martie 2010 a redevenit activ, plecand in primul sau voiaj. Nu cunosc care au fost costurile acestei reconversii.
La vremea aceea, au aparut numeroase articole in presa, care mentionau acesta conversie ca fiind cea mai mare realizata in Europa, reprezentantii Histria Shipmanagement afirmand ca astfel, durata de viata a navei a fost prelungita cu 10-15 ani.
Realitatea a fost, insa, total diferita; la doar un an si jumatate distanta, noul mineralier HISTRIA DIAMOND era vandut la fier vechi, pentru 10,6 milioane USD.
Nu am gasit nici un fel de informatii care sa clarifice cauza care a dus la aceasta decizie, de a vinde mineralierul la fier vechi…
Acesta a efectuat un ultim voiaj, cu destinatia Chittagong/Bangladesh, unde a ajuns la data de 19.09.2011, fiind ulterior dezmembrat.
Mineralierul HISTRIA DIAMOND (ex TELEAJEN) in cimitirul de nave de la Chittagong/Bangladesh, octombrie 2011 – foto: Hennadiy Ilyin
Cateva caracteristici ale petrolierului:
– Lungime: 228,23 m, latime: 43,08 m, pescaj: 13,50 m
– IMO: 8513651
– Call sign: YQTH
– capacitate: 84.766 tdw ca si petrolier / 87.680 tdw ca si mineralier
– propulsat de un motor fabricat la ICM Resita, licenta MAN, model K8SZ70/150CLE, motor ce dezvolta 15.200 CP.
– viteza maxima: 13,3 Nd
– 4 diesel generatoare: 1 x 1.000 KW, 400 V, 50 HZ CA , 2 x 640 KW, 400 V, 50 HZ CA si 1 x 56 KW, 400 V, 50 HZ CA
– ca si petrolier, dispunea de 9 tancuri care puteau stoca in total 95.750 metri cubi petrol / incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul a 3 pompe cu un debit de 2.500 metri cubi/ora
– ca si mineralier, dispunea de 7 magazii
– echipat cu 2 bigi a cate 10 t SWL fiecare (ca si petrolier)
– nave surori: PRAHOVA, PLOIESTI, MORENI, OVIDIU
Interesant si bine documentat articol, asa cum ne-a obisnuit Cristian Gregoretti de ceva vreme incoace.
As puncta totusi un amanunt care ar putea aduce un plus de calitate gramaticala articolului. Cu respect va rog sa evitati sa folositi expresii de forma “ca si mineralier, ca si petrolier, ca si comandant”. Conjunctia “si” nu isi are locul in astfel de exemple. Puteti formula pur si simplu, “ca petrolier, ca mineralier” iar pentru a se evita cacofonia puteti utiliza “in calitate de comandant”, etc.
Multumesc pentru intelegere si pentru articolele d-voastra bine alcatuite.
Astept cu mult interes articole viitoare sau completari a documentarelor actuale cu scheme de constructie, fotografii de la bordul navelor, planuri, etc.
Sa auzim de bine.
Multumesc pt sugestii, voi tine seama pe viitor.
Cat despre fotografii de la bord si planuri, le voi introduce in masura in care dispun de ele. Din pacate am putine fotografii facute la bordul navelor, o exceptie ar fi fostul petrolier TICLENI (ultimul nume SAINT RAM), unde am salvat peste 150 de fotografii facute pe nava de catre compania care-l detinea in 2010 si-l scosese la vanzare. O sa introduc o parte din ele atunci cand voi realiza prezentarea navei.
Toate cele bune!