Pescadorul JIJIA (1978-2003)
A fost construit la VEB Volkswerft Stralsund (RDG), numar de santier B231 pentru Intreprinderea de Pescuit Oceanic Tulcea, fiind livrat acesteia in iulie 1978.
A fost una dintre cele 22 de nave pescador tip Super Atlantic care au existat in patrimoniul IPO Tulcea (15 construite in RDG, 7 in Romania, la SN Braila).
A fost folosit atat pe coasta Angliei, la congelat, insa cel mai mult a activat in zona Africii de Vest.
Dupa 1990 a fost una dintre putinele nave de acest tip, ramase active, pe coasta de vest a Africii, in apele teritoriale ale Mauritaniei.
Compania Romana de Pescuit Oceanic, rezultata din reorganizarea IPO Tulcea se afla in plin declin economic si financiar. Cele 7 nave ale sale care activau in zona au ajuns sub atenta supraveghere a autoritatilor din Mauritania, datorita datoriilor CRPO catre aceasta tara, fiind considerate drept valori materiale asiguratoare.
Deoarece CRPO si statul roman nu dadeau semne ca ar achita datoriile catre Mauritania, iar situatia la bordul navelor devenise critica (intarzieri in aprovizionarea acestora cu piese de schimb, combustibil si alimente), echipajele celor 7 nave, avand acordul conducererii CRPO, au organizat fuga celor 7 nave din acea zona.
In dupa-amiaza zilei de 23.03.1993, cele 7 nave au plecat din zona, destinatia fiind insulele Canare, unde urmau sa se aprovizioneze cu cele necesare pentru voiajul catre Romania.
Prima nava din cadrul acestui “convoi” a fost JIJIA, care, din cauza unor probleme tehnice nu putea atinge viteza maxima, celelalte nave urmand sa-si adapteze viteza functie de evolutia acesteia.
In dimineata zilei de 25.03.1993 toate cele 7 nave iesisera din zona vizata. Dupa ce au ajuns la Las Palmas, au fost aprovizionate cu cele necesare, dupa care, una cate una, au plecat catre Romania.
Odata ajuns in tara, JIJIA a fost retras la Midia, in parcul rece de acolo. Tot acolo aveau sa ajunga si alte doua nave din aceeasi clasa: PIETROSUL si OZANA.
Indiferent de “asocierile” dubioase prin care s-a incercat “salvarea” CRPO Tulcea, pescadorul JIJIA nu a mai fost reactivat niciodata!
A ramas la Midia pana in vara anului 2003, cand a fost vandut la fier vechi. A fost remorcat pana la Aliaga, unde a ajuns pe 18.08.2003, fiind ulterior dezmembrat.
Pentru acest ultim voiaj, pavilionul i-a fost schimbat cu cel al Belize.
Cateva caracteristici ale pescadorului:
– Lungime: 101.46 m, latime: 15,20 m, pescaj: 5,80 m
– IMO: 7813731
– Call sign: YQMU
– 2.116 tdw / 3.163 Gt
– propulsia: un motor licenta MAN, model 8ZD72/48AL-1, fabricat la Rostock, ce dezvolta 3.880 CP
– viteza maxima: 14.6 Nd
– bunker: 1.100 tone
– 2 diesel generatoare: 1 x 560 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 480 KW, 400V 50 HZ CA
– nr. magazii frigorifice: 2
– instalatia de incarcare: 4 bigi a cate 3 t SWL fiecare si 2 bigi a cate 5 t SWL fiecare
Nave surori seria pescadoare tip Super Atlantic :
Nume | Număr IMO | An | |
Tirnava | IMO 7608667 | 1976 | N/A |
Putna | IMO 7608679 | 1976 | Link |
Dorna | IMO 7608617 | 1976 | Link |
Cerna | IMO 7608590 | 1976 | Link |
Caliman | IMO 7706782 | 1977 | N/A |
Cindrelul | IMO 7706794 | 1977 | N/A |
Ciucas | IMO 7706809 | 1977 | Link |
Costila | IMO 7712286 | 1977 | Link |
Ozana | IMO 7728144 | 1978 | Link |
Jijia | IMO 7813731 | 1978 | Link |
Bahlui | IMO 7813743 | 1978 | N/A |
Dimbovita | IMO 7824041 | 1979 | Link |
Oltet | IMO 7932721 | 1979 | N/A |
Crisul Alb | IMO 7932733 | 1979 | Link |
Paring | IMO 7906148 | 1982 | N/A |
Rodna | IMO 7906150 | 1982 | N/A |
Magura | IMO 8321412 | 1983 | Link |
Postavarul | IMO 8412704 | 1984 | N/A |
Amaradia | IMO 8523333 | 1985 | Link |
Rarau | IMO 8802727 | 1987 | N/A |
Pietrosul | IMO 8861486 | 1989 | N/A |
Pagină actualizata 03 mai 2020 – introdus nave surori – Cristian Munteanu.
Autor pagină – Cristian Gregoretti.
Ultimele Comentarii