Mineralierul LUPENI – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata – © Michael D.J. Lennon
Mineralierul LUPENI (1966-1993)
A fost construit la Hitachi Zosen Innoshima / Japonia, numar de santier 4.094, fiind livrat Navrom Constanta in decembrie 1966.
A navigat pentru Navrom Constanta pana la jumatatea anului 1990.
L-am vazut de nenumarate ori in anii ’80 pe Dunare, la Galati, cand venea incarcat cu minereu de fier pentru combinat.
La inceputul anului 1990, conducerea Navrom a cerut aprobarea de la Ministerul Transporturilor pentru vanzarea a 24 de nave care nu ar mai fi corespuns din punct de vedere tehnic.
Printre cele 24 de nave s-a aflat si mineralierul LUPENI, care era perfect functional, fiind chiar in voiaj atunci cand a fost luata aceasta decizie si neavand nici macar documentatia de casare intocmita.
Mineralierul a fost vandut in cadrul licitatiei organizate de catre ICE Contransimex Bucuresti, pe 3 iulie 1990, impreuna cu alte 10 nave.
A fost adjudcat de catre grecii de la Intertrans Shipping la pret de fier vechi (intre 90 si 108 USD/tona). Tot la ei avea sa ajunga si nava sora – HUNEDOARA – si ea functionala si vanduta tot la pret de fier vechi…
Numele i-a fost schimbat in LUPEX, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St. Vincent&Grenadines.
In aprilie 1993 a fost vandut Emilio Maritie, operarea sa revenint SoCoMar Italia. Numele i-a fost schimbat in RUBIA, pavilionul arborat fiind cel maltez.
A mai navigat pana in august 1993, cand a fost vandut la fier vechi pentru 1,07 milioane USD. A ajuns la Dalian / China pe 30.08.1993, fiind ulterior dezmembrat.
Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 181,13 m, latime: 24,87 m, pescaj: 9,87 m
– IMO: 6701917
– 25.818 tdw/ 16.608 Gt
– propulsia: un motor Burmeister & Wain, model 774-VT2BF-160, fabricat la Hitachi Zosen Osaka, ce dezvolta 11.500 CP
– viteza maxima: 16.20 Nd
– bunker: 2.200 tone
– 3 diesel generatoare a cate 240 KW, 380V 50 HZ CA
– nr. magazii: 3 / nr. guri magazii: 6
– nave surori: RESITA, BUCEGI, HUNEDOARA, CARPATI, DUNAREA, OLTUL, MARAMURES
Ultimele Comentarii