Mineralierul CARBUNESTI tranzitand Canalul Suez, 26.04.1996 – foto: www.shipspotting.com / Wolfgang Kramer
Mineralierul CARBUNESTI (1990-2010)
Constructia sa (numar de santier 481) a inceput la data de 25.10.1987 la Santierul Naval Constanta. A fost lansat la apa la data de 13.10.1988, fiind finalizat si livrat Navrom Constanta la data de 2.02.1990.
A fost cea de-a doua nava de acest tip, dintr-o serie de 7 astfel de nave, construite la Constanta: 3 pentru flota noastra, iar restul, pentru export.
Din iunie 1990 a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
A fost una dintre cele 16 nave pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu AS Klaveness Chartering Oslo, asociere care a facut subiectul celebrului “Dosar Flota”, incheiat cu un mare fas, tipic justitiei din Romania!
La data de 14.05.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Petroklav Inc Liberia (devenita apoi, la data de 27.06.1991, Petroklav Inc Bahamas), prin asocierea Petromin cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
Scopul acestei asocieri era repararea, retehnologizarea si exploatarea celor 16 nave. Managementul navelor urma sa fie preluat de catre norvegieni.
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Liberia. Astfel, la data de 12.10.1992, mineralierul CARBUNESTI ajungea la Carbunesti Inc Liberia. Desi a continuat sa navigheze sub acelasi nume, pavilionul avea sa fie schimbat cu cel liberian.
La data transferului, valoarea navei era estimata la aproximativ 35 milioane USD.
A urmat apoi contractarea unui credit in valoare de 45 milioane USD (la care s-au mai adaugat ulterior 4 milioane USD) de la Christiania Bank Oslo, pentru care au fost ipotecate 6 mineraliere, printre care si CARBUNESTI. Tot in contactul de credit era specificat ca alte 9 nave din grupul de 16, sa fie inscrise ca si garantii corporale colaterale, pe care banca le putea vinde pentru a acoperi eventualele rate nerambursate.
Scopul acestui credit era repararea si retehnologizarea navelor, precum si plata catre Santierul Naval Constanta pentru finalizarea constructiei mineralierului 22 DECEMBRIE.
Din acest credit, pentru “repararea si retehnologizarea” mineralierului CARBUNESTI, ar fi revenit 4 milioane USD. Destul de ciudat, avand in vedere ca acesta era nou…
De altfel, nici nu au existat documente justificative referitoare la cheltuielile exacte efectuate cu asa zisa retehnologizare/reparare a navelor…
Creditul total de 49 milioane USD ar fi trebuit rambursat in 8 rate egale, a cate 6,125 milioane USD. Insa, de la prima scadenta, din decembrie 1994, partea norvegiana a invocat nerealizarea veniturilor necesare din exploatarea navelor, obligand astfel Petromin la plata din surse proprii a 6,6 milioane USD, reprezentand prima rata plus dobanda aferenta.
Tot la sfarsitul anului 1994, s-a agreat cu banca creditoare o refinantare a creditului ramas neachiat dupa prima rata (42,8 milioane USD) cu un nou credit, in valoare de 44 milioane USD.
Apoi, in august 1997, s-a mai contactat un credit de 2 milioane USD…
Mineralierul CARBUNESTI la Anvers/Belgia, 2.08.1996 – foto: www.shipspotting.com / Michael Neidig
Ajunsa dupa numai 5 ani, in 1997, in imposibilitate de achitare a ratelor catre banca, Petroklav a trecut la vanzarea navelor. Nu mai putin de 28 milioane USD din valoarea creditului a fost restituita bancii creditoare din… vanzarea navelor…
In noiembrie 1998, conducerea Petromin a hotarat scoaterea de sub contract de management cu Klaveness a mineralierelor COMANESTI, CARBUNESTI, 22 DECEMBRIE si BOBILNA datorita pierderilor foarte mari generate de managemntul dezastruos al acestora. Pentru ca acest lucru sa se intample, trebuia refinantat ceea ce mai ramasese din creditul luat de la Christiania Bank Oslo.
Petromin avea sa ajunga la o intelegere cu Corona Shipping International srl Constanta, care ar fi urmat sa preia navele in contract de bare-boat, cu conditia obtinerii unui credit care sa refinanteze ceea ce mai era de achitat la banca norvegiana (adica 11,56 milioane USD). Contractele de bare-boat au fost semnate la data de 29.03.1999.
In martie 2000, Corona Shipping a reusit sa obtina un credit care insa nu acoperea ceea ce mai era de achitat la Christiania Bank. Singura solutie gasita de comun acord intre Petromin si Corona Shipping a fost vanzarea navelor catre Corona, aceasta urmand sa plateasca navele in rate.
Devenind proprietara navelor, Corana Shipping a putut accesa un credit in valoare de 20 milioane USD, la N.I.B. Capital Olanda si Eurofinance, ipotecand navele. Astfel s-a reusit acoperirea creditului luat de la banca norvegiana. Diferenta pana la 20 milioane USD a fost investita in cele 4 mineraliere, pentru a putea obtine noile certificate de clasa.
Mineralierul CARBUNESTI a fost vandut prin negociere directa Corona Shipping la data de 25.07.2000.
Mineralierul CORONA FURY (ex CARBUNESTI), 9.03.2002 – foto: www.shipspotting.com / Pilot Frans
Desi valoarea propusa de catre FPS pentru vanzare mineralierului CARBUNESTI catre Corona Shipping era stabilita la 13 milioane USD, dupa 3 luni de negocieri aceasta avea sa scada la 7,1 milioane USD, din care aveau sa mai fie scazuti 3,1 milioane USD (parte din cei 11,56 milioane USD reprezentand ceea ce mai era de platit pentru banca norvegiana). Astfel, pentru mineralierul CARBUNESTI, Corona Shipping a mai platit doar diferenta de 4 milioane USD.
A fost inregistrat pe o companie detinatoare de unica nava – Pearl Fury Shipping, Malta, numele i-a fost schimbat in CORONA FURY, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
Dupa 3 ani, in iunie 2003, a fost vandut grecilor de la Overseas Marine Enterprises pentru 11,5 milioane USD. Numele i-a fost schimbat in GEORGE T, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St Vincent&Grenadines.
La aceeasi companie aveau sa ajunga si navele surori COMANESTI si 22 DECEMBRIE.
In iulie 2007 i-a fost schimbat numele in SEA CORAL, ramanand la aceeasi companie si sub acelasi pavilion.
A navigat pana la inceputul anului 2010, cand a fost vandut la fier vechi, in China, pentru 12,2 milioane USD. A ajuns in China la data de 4.03.2010, fiind ulterior dezmembrat.
Mineralierul GEORGE T (ex CARBUNESTI), 1.05.2007 – foto: www.ships.be
Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 303,15 m, latime: 45,98 m, pescaj: 18 m
– IMO: 9002582
– Call sign: YQTN
– 171.875 tdw/ 91.188 Gt
– propulsia: un motor licenta MAN, model K10SZ70/150CLE, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 19.000 CP
– viteza maxima: 13.8 Nd
– 4 diesel generatoare: 3 x 1.000 KW, 400 V, 50 HZ CA si 1 x 95 KW, 400 V, 50 HZ CA
– nr. magazii: 9; nr. guri magazii: 9
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii