Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Petrolierul INDEPENDENTA in constructie la Santierul Naval Constanta, 1977 – foto: www.comunismulinromania.ro

Petrolierul INDEPENDENTA (1978-1979)

Constructia sa (nr. de santier 381) a inceput la data de 22.07.1976, cand in docul uscat al Santierului Naval Constanta a fost coborata prima bloc sectie. Montajul navei in doc a durat 10 luni.
A fost lansat la apa la data de 28.05.1977, cand a avut loc si botezul sau in prezenta cuplului dictatorial Nicolae si Elena Ceausescu. Botezul navei a fost un esec, sticla de sampanie lansata de catre Elena Ceausescu atingand doar corpul navei fara a se sparge, incidentul fiind considerat un semn rau.
A fost finalizat la jumatatea anului 1978, fiind livrat Navrom Constanta la data de 1.07.1978.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Petrolierul INDEPENDENTA in constructie la Santierul Naval Constanta, 1977 – foto: www.comunismulinromania.ro

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Petrolierul INDEPENDENTA la livrare, in 1978

In dimineata zilei de 15.11.1979, petrolierul INDEPENDENTA se intorcea de la El Sider/Libia, din cel de-al 19-lea voiaj al sau, incarcat fiind cu 95.000 tone de petrol.
La ora 4:30 dimineata, la intrarea in stramtoarea Bosfor, a fost trimis un al treilea aviz de cerere a sosirii pilotului la bord, in punctul de ambarcare de la intrarea in Bosfor. Autoritatile turcesti au raspuns afirmativ, iar petrolierul INDEPENDENTA si-a continuat incet drumul, catre punctul de intalnire cu pilotul.
In acelasi interval de timp, din directie opusa (dinspre Marea Neagra catre Marea Marmara) se apropia cargoul grecesc EVRIALI (mult mai mic decat petrolierul INDEPENDENTA). Cargoul grecesc, comandat de catre tanarul Alekos Adamopulos Aristides, 29 de ani, aflat la primul sau voiaj si prima traversare a stramtorii Bosfor, a debarcat pilotul turc in jurul orei 4:15 dimineata.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Petrolierul INDEPENDENTA in flacari, noiembrie 1979 – foto: scan ziar turcesc

In mod inexplicabil, in loc sa tina drumul indicat de catre pilotul turc inainte de a fi debarcat, comnadantul grec a ordonat timonierului schimbarea brusca a directiei de mers, acesta facand aproape un rondou catre stanga, fara a reduce viteza.
Astfel, cargoul grecesc s-a trezit cu petrolierul INDEPENDENTA in fata. Cargoul EVRIALI, cu „carma banda stânga“ si cu masina „toata pe drum inapoi“ , cu o ultima „presupus“ incercare de a evita coliziunea, a lovit petrolierul INDEPENDENTA in bordul babord, intre tancurile 3 si 4, patinand apoi cateva zeci de metri de-a lungul bordajului INDEPENDENTEI.
In urma puternicei lovituri, peretii celor 2 tancuri s-au spart (unul era plin cu petrol, celalalt fiind gol). Petrolul a inceput sa curga in mare, iar scanteile rezultate in urma frecarii peretilor metalici ai celor 2 nave au dus la aprinderea acestuia, generand o uriasa explozie.
Suflul exploziei a fost atat de puternic, incat a spart geamurile multor cladiri aflate pe o raza de 10 km, distrugand inclusiv vitraliile Moscheii Sfanta Sofia si ale Palatului Topkapi.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Petrolierul INDEPENDENTA in flacari, noiembrie 1979 – foto: www.milliyet.com.tr

Cargoul grecesc s-a indepartat rapid de la locul accidentului, echipajul acestuia suferind doar rani minore, provocate de spargerea geamurilor. Grecii nu au oferit niciun ajutor navei romanesti…
Comandantul petrolierului INDEPENDENTA, Mihai Dorinel, a declansat alarma de salvare, echipajul indreptandu-se catre barca din tribord, care, din nefericire, nu a aputut fi folosita din cauza inclinarii pe care o luase petrolierul in babord, din cauza spraturilor.
Barca din babord era inutilizabila din cauza imensului incendiu.
Au urmat inca 2 explozii puternice, la orele 4:38, respectiv 4:47.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Epava petrolierului INDEPENDENTA – fotografii: turkishnavy.net

In acel teribil incendiu si-au pierdut viata 42 din cei 45 membri ai echipajului. Trupurile a 11 membri ai echipajului (printre acestea s-a aflat si cel al comandantului) nu au mai fost gasite niciodata.
Doar 3 membri ai echipajului au scapat cu viata – Sorin Mihailescu (sef mecanic), Ioan Fruntes Gombosanu (timonier) si Dragos Voicescu (ofiter III mecanic); acestia au sarit in imediat in apa, inotand catre digul portului Haidarpasa.

Si-au pierdut viata:
1. Mihai Dorinel – comandant
2. Florescu George Dan – ofiter maritim I
3. Istrate Ion Valerica – ofiter maritim II
4. Teodoru Gheorghe Ilie Bradut – ofiter maritim III
5. Dumitru Ion Tache – ofiter mecanic I
6. Feier Vasile – ofiter mecanic II
7. Cotlarenco Alexandru Leonard – ofiter electrician I
8. Oancea Ioan Ilie – ofiter electrician III
9. Dima Stefan Anghel – electrician bord
10. Moca Nicolae Traian – sef RTG
11. Petcu Constantin Gabriel – ofiter RTG stagiar
12. Mocanu Penciu Constantin – strungar
13. Florea Ion Cornel – timonier
14. Matrac Constantin Ion – lemnar bord
15. Ghizel Ion Petre – sef timonier
16. Mucica Ilarion Stefan – timonier
17. Olteanu Gheorghe Remus – marinar
18. Boroiu Ion Marin – timonier
19. Degeratu Radu Chirita – marinar
20. Barhalescu Nicolae Ilie – marinar
21. Manole Marin Mihail – marinar
22. Gelal Facri Chenan – marinar stagiar
23. Serban Zainea Ion – ajutor ofiter mecanic
24. Popescu Panait Stefan – ajutor ofiter mcanic
25. Nichita Vasile – motorist
26. Lutz Constantin Nicolae – motorist
27. Coja Vasile Gheorghe – motorist
28. Muresanu Ion Constantin – motorist
29. Carila Vasile Mircea – motorist stagiar
30. Matei Ion Gheorghe – motorist
31. Bejan Stefan Mihai – motorist stagiar
32. Grabovenco Grigore Ion – fochist
33. Tudosiu Gheorghe Dumitru – fochist
34. Popi Toma Dumitru – fochist stagiar
35. Bratu Nicolae Aurel – brutar
36. Grigorincu Petru Mihai – muncitor bucatarie
37. Popa Ion Nicolae – ospatar
38. Marina Corneliu – asistent medical
39. MIhailescu Gheorghe – bucatar
40. Pana Aurelian – inginer mecanic
41. Radulescu Florian – inginer mecanic
42. Radu Constantin – inginer mecanic

Epava petrolierului INDEPENDENTA, la scurt timp dupa lichidarea incendiului – galerie foto: Dan Bostinaru

Incendiul a continuat pentru inca 29 zile, fiind in cele din urma lichidat la data de 14.12.1979.
Accidentul a fost trecut sub tacere de catre autoritatile comuniste din Romania. Tragedia s-a petrecut in preajma celui de-al 12-lea Congres al PCR, si pentru a nu umbri acest “maret eveniment”, presa comunista a vremii, prin ziarul Scanteia, a publicat doar cateva randuri in pagina 5, fara a specifica nimic despre numarul victimelor. Aceeasi “manevra comunista”, care, 10 ani mai tarziu incerca musamalizarea altei mari tragedii, scufundarea navei de pasageri MOGOSOAIA.
Din petrolierul INDEPENDENTA ramasese doar un morman de fiare contorsionate. Acesta a fost declarat Total Loss, fiind dezmembrat in acea locatie in anii ’80.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Epava petrolierului INDEPENDENTA – Istanbul, 1982 – foto: Adrian Enache

De pe nava a fost recuperata doar limba clopotului, care se afla expusa in prezent la Muzeul Marinei din Constanta, alaturi de macheta petrolierului INDEPENDENTA.
Vinovat de producerea accidentului a fost declarat, in proportie de 90%, comandantul cargoului grecesc, Alekos Adamopulos, care, initial, a fost pus sub supraveghere si i s-a interzis sa paraseasca Turcia, ulterior fiind arestat, judecat si condamnat la 20 luni de inchisoare, insa perioada de detentie a fost transformata intr-o cautiune de doar 850 dolari…
10% din vina s-a stabilit ca ar fi apartinut comandantului petrolierului INDEPENDENTa – Dorinel Mihai – pentru ca a incercat sa traverseze Bosforul cu un petrolier pe timp de noapte…
Statul roman a obtinut de la asiguratorul ADAS suma de 60 milioane USD.
Urmasii celor decedati au primit de abia in 1993, dupa interminabile procese cu statul roman, suma de 10.000 USD. Cei 3 supravituitori au primit doar cate o suma modica, cuprinsa intre 1.200 si 1.800 de dolari, in functie de pozitia ocupata pe nava.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Ramasite ale epavei petrolierului INDEPENDENTA in Bosfor, anii ’80 – foto: https://beyazgezegen.com/

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Ramasite ale epavei petrolierului INDEPENDENTA in Bosfor, anii ’80 – foto: https://www.yeniasya.com.tr/

Cateva caracteristici ale petrolierului:
– Lungime: 302,60 m, latime: 46,00 m, pescaj: 17,37 m
– IMO: 7621657
– Call sign: YQHD
– 147.631 tdw / 88.690 Gt
– propulsat de un motor licenta MAN-KAWASAKI, model K9SZ90/160, motor ce dezvolta 28.800 CP.
– viteza maxima: 16,1 Nd
– bunker combustibil: 7.056 tone
– 3 diesel generatoare a cate 1.000 KW, 400 V 50 HZ CA
– dispunea de 15 tancuri care puteau stoca in total 155.784 metri cubi petrol
– dotat cu 3 pompe cu un debit de 3.800 metri cubi/ora.
– echipaj: 45
– nave surori: UNIREA, LIBERTATEA, BIRUINTA, OLTENIA, PACEA

Petrolierul INDEPENDENTA, galerie foto ce infatiseaza dimensiunile acestei tragedii – © Haluk Ozozlu (https://www.sihirlitur.com/olaylar/tanker/galeri1.html)

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Macheta petrolierului INDEPENDENTA, alaturi de limba clopotului, recuperata de pe epava si presupusa sticla de sampanie de la botezul navei, la Muzeul Marinei din Constanta

Contributors