Mineralierul BACESTI in perioada 1991-1992, cand era inchiriat Borom Shipping Ltd – foto: www.photoship.co.uk (acest site nu mai exista in prezent)
Mineralierul BACESTI (1985-2009)
A fost construit la Santierul Naval 2 Mai – Mangalia, numar de santier 900/150, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii ianuarie 1985.
In 1989 a fost retras in parcul rece de la Agigea-Constanta, in asteptarea reparatiilor.
In mai 1990 Navrom Constanta a inchiriat mineralierul in contract de bare-boat, catre Borom Shipping Ltd London, care s-a angajat sa asigure finantarea necesara reparatiilor.
Nava a fost dusa la un santier naval din Malta unde a fost reparata in perioada 12.08.1990-18.02.1991. La finalizarea reparatiilor, Borom Shipping a solicitat schimbarea pavilionului navei cu cel al Bahamas, motivatia fiind legata de faptul ca mineralierul ar fi trebuit sa efectueze niste transporturi dintr-un port american in care exista o baza militara, iar autoritatile de acolo interziceau accessul in port pentru navele ce arborau un pavilion al fostului Tratat de la Varsovia.
Astfel, din 20.02.1991, BACESTI a arborat pavilionul Bahamas.
In iulie 1992, Borom Shipping Ltd a propus Petromin Constanta (noul proprietar al navei dupa divizarea Navrom Constanta) rezilierea contractului de bare-boat, conditionata insa de plata, de catre Petromin, a 3,25 milione USD, contravaloarea reparatiilor efectuate in Malta in perioada 1990-1991.
Cum Petromin nu avea acesti bani, s-a cerut extensia liniei de credit de 45 milioane USD de la Christiania Bank Oslo, bani luati pentru repararea si retehnologizarea navelor din contractul semnat de Petromin cu AS Klaveness. Astfel, la cei 45 milioane USD imprumutati s-au mai adaugat inca 4 milioane (cu aceasta ocazia BACESTI a fost ipotecat in favoarea bancii): 3.25 Milioane USD au fost transferati in conturile Borom Shipping Ltd, diferenta pana la 4 milioane USD fiind folosita pentru plata unei firme de avocatura si a unei companii de asigurari la care Petromin avea datorii.
Mineralierul BACESTI avea sa se alature celorlalte 15 nave care intrasera in combinatia cu AS Klaveness Chartering Oslo, asociere care a facut subiectul celebrului “Dosar Flota”, incheiat cu un mare fas, tipic justitiei din Romania!
La data de 14.05.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Petroklav Inc Bahamas, prin asocierea Petromin cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Liberia. Astfel, la data de 21.10.1992, BACESTI ajungea la Bacesti Inc Liberia. Pavilionul avea sa fie schimbat cu cel liberian.
La data transferului, valoarea navei era estimata la 5,5 milioane USD.
Dupa numai 5 ani, in 1997, in imposibilitate de achitare a ratelor catre banca, Petroklav a trecut la vanzarea navelor.
Mineralierul BACESTI a fost vandut in februarie 1997 catre Rushey Bussines, Isle of Man, pentru 6,71 milioane USD.
Numele i-a fost schimbat in ST LUCY in cursul lunii iulie 1997, pavilionul arborat ramanand cel liberian.
A fost revandut in martie 2001 catre Hebei Prosperity Shipping China, numele fiindu-i schimbat in HEBEI PROSPERITY, pavilionul arborat fiind initial cel al St Vincent&Grenadines, apoi din 2002 Hong Kong.
In aprilie 2006 a fost vandut Melodia Shipping Inc, fiind operat de grecii de la Merchant Marine Management. Valoarea tranzactiei a fost de 8 milioane USD. Numele i-a fost schimbat in PROTON I, pavilion arborat fiind cel panamez.
A navigat pana in februarie 2009, cand a fost vandut la fier vechi. A fost dezmembrat in China.
Mineralierul ST LUCY (ex BACESTI) catre sfarsitul anilor ’90 – foto: Henk Kouwenhoven
Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 253,93 m, latime: 32,20 m, pescaj: 12,87 m
– IMO: 8125105
– Call sign: YQOG
– 65.418 tdw/ 39.537 Gt
– propulsia: un motor licenta MAN, model K6SZ90/160A, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 17.400 CP
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker: 3.647 tone
– 3 diesel generatoare a cate 640 KW, 400V 50 HZ CA
– nr. magazii: 9; nr. guri magazii: 11
– echipat la pupa cu 2 bigi a cate 5t SWL fiecare
Ultimele Comentarii