Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul BACESTI in perioada 1991-1992, cand era inchiriat Borom Shipping Ltd – foto: www.photoship.co.uk (acest site nu mai exista in prezent)

Mineralierul BACESTI (1985-2009)

A fost construit la Santierul Naval 2 Mai – Mangalia, numar de santier 900/150, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii ianuarie 1985.
In 1989 a fost retras in parcul rece de la Agigea-Constanta, in asteptarea reparatiilor.
La data de 23.05.1990 Navrom Constanta a inchiriat mineralierul in contract de bare-boat, catre Borom Shipping Ltd London, care s-a angajat sa asigure finantarea necesara reparatiilor.
Nava a fost dusa la un santier naval din Malta unde a fost reparata in perioada 12.08.1990-18.02.1991. La finalizarea reparatiilor, Borom Shipping a solicitat schimbarea pavilionului navei cu cel al Bahamas, motivatia fiind legata de faptul ca mineralierul ar fi trebuit sa efectueze niste transporturi dintr-un port american in care exista o baza militara, iar autoritatile de acolo interziceau accessul in port pentru navele ce arborau un pavilion al fostului Tratat de la Varsovia.
Astfel, din 20.02.1991, BACESTI a arborat pavilionul Bahamas.
In iulie 1992, Borom Shipping Ltd a propus Petromin Constanta (noul proprietar al navei dupa divizarea Navrom Constanta) rezilierea contractului de bare-boat, conditionata insa de plata, de catre Petromin, a 3,25 milione USD, contravaloarea reparatiilor efectuate in Malta in perioada 1990-1991.
Cum Petromin nu avea acesti bani, s-a cerut extensia liniei de credit de 45 milioane USD de la Christiania Bank Oslo, bani luati pentru repararea si retehnologizarea navelor din contractul semnat de Petromin cu AS Klaveness. Astfel, la cei 45 milioane USD imprumutati s-au mai adaugat inca 4 milioane (cu aceasta ocazia BACESTI a fost ipotecat in favoarea bancii): 3.25 Milioane USD au fost transferati in conturile Borom Shipping Ltd, diferenta pana la 4 milioane USD fiind folosita pentru plata unei firme de avocatura si a unei companii de asigurari la care Petromin avea datorii.
Mineralierul BACESTI avea sa se alature celorlalte 15 nave care intrasera in combinatia cu AS Klaveness Chartering Oslo, asociere care a facut subiectul celebrului “Dosar Flota”, incheiat cu un mare fas, tipic justitiei din Romania!
La data de 14.05.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Petroklav Inc Liberia (devenita apoi, la data de 27.06.1991, Petroklav Inc Bahamas), prin asocierea Petromin cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
Scopul acestei asocieri era repararea, retehnologizarea si exploatarea celor 16 nave. Managementul navelor urma sa fie preluat de catre norvegieni.
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Liberia. Astfel, la data de 21.10.1992, mineralierul BACESTI ajungea la Bacesti Inc Liberia. Desi a continuat sa navigheze sub acelasi nume, pavilionul avea sa fie schimbat cu cel liberian.
La data transferului, valoarea navei era estimata la aproximativ 12,5 milioane USD.
Din creditul luat de la Christiania Bank, pentru “repararea si retehnologizarea” mineralierului BACESTI, ar fi revenit 1,2 milioane USD.
Nu au existat documente justificative referitoare la cheltuielile exacte efectuate cu asa zisa retehnologizare/reparare a navelor…
Creditul toatal de 49 milioane USD ar fi trebuit rambursat in 8 rate egale, a cate 6,125 milioane USD. Insa, de la prima scadenta, din decembrie 1994, partea norvegiana a invocat nerealizarea veniturilor necesare din exploatarea navelor, obligand astfel Petromin la plata din surse proprii a 6,6 milioane USD, reprezentand prima rata plus dobanda aferenta.
Tot la sfarsitul anului 1994, s-a agreat cu banca creditoare o refinantare a creditului ramas neachiat dupa prima rata (42,8 milioane USD) cu un nou credit, in valoare de 44 milioane USD.
Apoi, in august 1997, s-a mai contactat un credit de 2 milioane USD…
Ajunsa dupa numai 5 ani, in 1997, in imposibilitate de achitare a ratelor catre banca, Petroklav a trecut la vanzarea navelor. Nu mai putin de 28 milioane USD din valoarea creditului a fost restituita bancii creditoare din… vanzarea navelor…
In virtutea dreptului de dispozitie pe care si l-a pastrat la transferul navelor la firmele detinatoare de unica nava din Liberia, Petromin a hotarat sa vanda mineralierul BACESTI.
Acesta a fost vandut in februarie 1997 catre Rushey Bussines, Isle of Man, pentru 6,71 milioane USD.
Numele i-a fost schimbat in ST LUCY in cursul lunii iulie 1997, pavilionul arborat ramanand cel liberian.
A fost revandut in martie 2001 catre Hebei Prosperity Shipping China, numele fiindu-i schimbat in HEBEI PROSPERITY, pavilionul arborat fiind schimbat initial cu cel al St Vincent&Grenadines, apoi din 2002 Hong Kong.
In aprilie 2006 a fost vandut Melodia Shipping Inc, fiind operat de grecii de la Merchant Marine Management. Valoarea tranzactiei a fost de 8 milioane USD. Numele i-a fost schimbat in PROTON I, pavilion arborat fiind cel panamez.
A navigat pana in februarie 2009, cand a fost vandut la fier vechi. A fost dezmembrat in China.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul ST LUCY (ex BACESTI) catre sfarsitul anilor ’90 – foto: Henk Kouwenhoven

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 253,93 m, latime: 32,20 m, pescaj: 12,87 m
– IMO: 8125105
– Call sign: YQOG
– 65.418 tdw/ 39.537 Gt
– propulsia: un motor licenta MAN, model K6SZ90/160A, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 17.400 CP
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker combustibil: 3.647 tone
– 3 diesel generatoare a cate 640 KW, 400 V, 50 HZ CA fiecare
– nr. magazii: 9; nr. guri magazii: 11
– echipat la pupa cu 2 bigi a cate 5 t SWL fiecare