Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul VEGA (ex RISNOV), 24.07.2004 – foto: John Sins

Cargoul RISNOV (1990-2011)

Constructia sa a inceput la Santierul Naval Braila in septembrie 1986, numar de santier 1297. A fost lansat la apa in mai 1988, fiind finalizat in cursul lunii iunie 1990, cand a fost livrat Navrom Constanta.
Din ianuarie 1993 a fost inchiriat unei companii grecesti – Thenamaris Ships Management – la care se aflau inchiriate si alte doua cargouri noi – CIMPIA TURZII si REGHIN.
La fel ca si celelalte nave care au fost inchiriate acestei companii, a primit un nume de stea/constelatie – CONOPUS, pavilionul arborat fiind cel maltez.
La inceputul anului 1994 s-a reintors la Navrom, revenind la vechiul nume – RISNOV, precum si la pavilionul romanesc.
Incepand cu data de 4.03.1994, a fost retras la Constanta, dana DDL, in asteptarea reparatiilor, datorita problemelor cauzate de motorul principal, produs la ICM Resita.
Desi defect, de la jumatatea anului 1994 a fost inchiriat, alaturi de alte cargouri functionale, Ritz Rom Marine, un alt srl nenorocit patronat de un “expert” in transporturi maritime – grecul Nikolaos Sissanis, in fapt doar un alt escroc care dorea sa se imbogateasca de pe urma exploatarii salbatice a unor nave romanesti.
La inceputul anului 1997 “celebra” companie Ritz Rom isi schimba numele in Euro Ship Management and Trading srl Constanta.
Si acest srl de apartament s-a imprumutat la Bancorex, motivatia fiind “reparatiile/retehnologizarea navelor”.
In cazul cargoului RISNOV nu s-a intamplat nimic. Acesta a ramas in continuare ancorat in dana DDL in asteptarea unor reparatii care nu au mai venit…
in prima jumatate a anului 1997 Navrom a inceput sa-si retraga navele inchiriate de la aceste “companii”: numai Ritz Rom (sau Euro Ship) avea o datorie catre Navrom de aproximativ 1 milion USD (din chirii neplatite).
In urma Euro Ship a ramas si pana in ziua de azi o datorie la Bancorex de 2,26 milioane USD, conform listei publicate si raspublicate de AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf. Bani care nu au fost si nu vor mai fi recuperati niciodata….
Cat despre patronul acestei “companii”, a facut pana la urma vreo 2 ani de inchisoare in Romania, insa dupa eliberare s-a adresat CEDO, reclamand conditiile in care a fost detinut, precum si faptul ca dupa eliberare nu i-a fost stearsa din pasaport mentiunea care nu ii permitea sa paraseasca Romania;
in urma procesului intentat Romaniei, acesta ajunsese sa ceara in jur de 5 milioane de Euro; in cele din urma, a “scos” mult mai putin, cam 12.000 Euro.
Revenind la cargoul RISNOV, acesta a ramas in aceeasi locatie, in asteptarea reparatiilor, care nu au mai venit, Navrom aflandu-se intr-o situatie financiara dezastruoasa.
Cargoul a fost scos la vanzare in repetate randuri, fiind adjudecat, de abia in noiembrie 1999, de catre turcii de la Sok Denizcilik, firma care se ocupa cu dezmembrarea navelor la Aliaga.
Dupa doar 4 luni, cargoul a fost revandut grecilor de la Drynos Shipping, fiind remorcat de la Constanta, cu destinatia Pireu, unde a intrat in reparatii capitale. Numele i-a fost schimbat in SPILIADA, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
A redevenit functional in cursul anului 2000.
In noiembrie 2003 a fost vandut grecilor de la Dilek Transporting, numele fiindu-i schimbat in VEGA, iar pavilionul arborat fiind schimbat cu cel liberian.
In iulie 2007 a fost vandut Sio Shipping ltd Baku/Azerbaijan. Numele i-a fost schimbat in MIZAR, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez. In anii ce au urmat, pavilionul a fost schimbat cu cel panamez, apoi cu cel al St Vincent&Grenadines.
A navigat pana in decembrie 2011, cand a fost vandut la fier vechi. A efectuat un ultim voiaj, cu destinatia Aliaga/Turcia, unde a ajuns la data de 29.12.2011. A ramas in rada pana la data de 4.01.2012, cand a fost scos pe uscat, fiind apoi dezmembrat.
Indiferent de numele pe care le-a purtat, “calitatea” motorului principal fabricat la Resita si-a spus cuvantul, astfel incat, si aceasta nava a sfarsit inaintea altora, mai vechi, din aceeasi clasa, dar echipate cu motoare poloneze sau iugoslave (multe dintre ele au navigat 30 de ani sau chiar mai mult).

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul MIZAR (ex RISNOV) la Malaga/Spania, 22.06.2007 – foto: www.shipspotting.com / Eduardo Fern  

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,71 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 9014638
– Call sign: YQTP
– 8.763 tdw/ 6.036 Gt
– propulsia: un motor K6SZ52/105CLE, licenta MAN, fabricat la ICM Resita ce dezvolta 6.120 CP
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker combustibil: 1.067 tone
– 5 diesel generatoare: 3 x 264 KW, 400 V, 50 HZ CA, 1 x 120 KW, 400 V, 50 HZ CA si 1 x 56 KW, 400 V, 50 HZ CA
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .