Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul COVASNA la Hamburg/Germania, 6.04.1991 – foto: www.shipspotting.com / Frafo

Cargoul COVASNA (1981-1996)

A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1241, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii decembrie 1981.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom Constanta a fost reorganizata.
Incepand cu septembrie 1992 a fost inchiriat N.I. Johnson CO srl Constanta, alaturi de alte 3 cargouri din patrimoniul Navrom: ILFOV, FAUREI si TELEGA.
La data de 22.12.1995 cargoul COVASNA a plecat din portul american Beaumont/Texas, incarcat cu tevi de otel, cu destinatia Esbjerg/Danemarca.
Majoritatea tevilor, de 14 metri lungime si 60 cm diametru, fiecare cantarind aproximativ 3 tone, au fost depozitate in magazii, doar 20 dintre acestea fiind fixate la exterior, deasupra capacelor magaziilor.
Inca de la inceputul lunii ianuarie vremea a inceput sa se inrautateasca, vantul ajungand la forta 8-10 pe scara Beaufort, iar valurile la 7-8 metri.
In seara zilei de 5.01.1996 furtuna s-a intetit, valurile ajungand la 10-12 m inaltime. In jurul orei 18, valurile puternice au rupt cablurile de otel care ancorau tevile de pe punte; luate de valuri, tevile au facut prapad pe punte, retezand totul in calea lor si ajungand gramada in tribord. Socul produs de catre acestea a determinat deplasarea tevilor din magaziile 2 si 3 catre tribord, ducand la canarisirea cargoului in tribord, acesta nereusind sa mai revina la pozitia initiala.
Cu toate acestea, cargoul COVASNA a reusit sa-si continue drumul. In timpul deplasarii tevilor pe punte, fusese smulsa tromba de aerisire a compartimentului masini; prin gaura lasata in urma ruperii acesteia, mari cantitati de apa patrundeau in compartimentul masini. Cu greu s-a reusit obturarea partiala a acelei sparturi, incetinind patrunderea apei.
De asemenea, aerisirile tancurilor de combustibil au fost fisurate, in cele din urma apa contaminand motorina din tancuri.
Cargoul COVASNA avea o inclinatie de 8-9 grade in tribord.
A fost lansat semnalul S.O.S., in dimineata zilei de 6.01.1996, acesta fiind receptionat de catre petrolierul rusesc AKADEMIK PUSTOVOYT de 150.000 tdw, aflat in apropiere. In momentul in care acesta a ajuns in apropierea cargoului COVASNA, acesta era deja canarisit la aproximativ 20 de grade in tribord. Cand apa a ajuns la tablourile electrice a fost oprit atat motorul principal cat si auxiliarele.
Dupa inca vreo 2 ore, cargoul COVASNA era canarisit la 30 de grade in tribord, existand riscul rasturnarii.
In seara zilei de 6.01, s-a luat decizia abandonului navei. Din cele 3 plute lansate, 2 au fost luate de vant, 5 marinari reusind sa pareasca cargoul cu o a treia pluta. Alti 12 marinari au parasit cargoul la bordul barcii de salvare din tribord, cea din babord fiind imposibil de lasat la apa din cauza inclinarii puternice in tribord.
Barca a ajuns prima la petrolierul rusesc, care i-a preluat pe cei 12 marinari. Cei 5 marinari din pluta au fost recuperati cu greu, dupa aproximativ 12 ore de lupta cu vantul si valurile.
La bordul cargoului au ramas comandantul-Traian Chirita, secundul, seful mecanic, bucatarul si un sudor.
Desi initial 4 remorchere confirmasera ca se indreapta catre nava, acestea nu au mai ajuns.
In dimineata zilei de 8.01.1996, in asistenta cargoului COVASNA a sosit fregata britanica HMS NORTHUMBERLAND, care a confirmat celor ramasi pe nava, ca si ultimul remorcher care ar fi trebuit sa vina in ajutor se intorsese din drum.
S-a incercat recuperarea celor 5 membri din echipaj cu o pluta trimisa de pe fregata, cu ajutorul elicopterului, insa aceasta a fost luata de vant, inainte ca cineva sa poata ajunge la ea.
S-a incercat apoi recuperarea lor cu ajutorul elicopterului, fara succes din cauza vantului puternic.
Ultima solutie a fost trimiterea, cu ajutorul elicopterului, a unor costume de neopren, care au fost imbracate de catre cei 5. Rand pe rand, acestia au sarit in apa, fiind apoi “pescuiti” cu ajutorul unui cablu lasat din elicopter.
Fregata, avandu-i la bord pe ultimii 5 membri ai echipajului, si-a continuat marsul pana in insulele Tenerife. Acestia au fost debarcati la Santa Cruz de Tenerife, fiind cazati 2 zile la un hotel, dupa care au fost adusi in tara.
Ceilalti 17 membri ai echipajului au fost debarcati la Rotterdam, de unde au revenit in tara.
Desi sperau intr-o slavare ulterioara a cargoului, acesta nu a mai rezistat. S-a cufundat la data de 8.01.1996, la 200 Mm de coasta portugheza, in punctul de coordonate 41 54 N, 16 08 W.
Cargoul era asigurat la “Astra”, pentru suma de 1,365 milioane de dolari, din care 1,165 milioane au revenit Navrom, iar 200.000 de dolari N.I. Johnson.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul COVASNA cu putin timp inainte de a se scufunda, 8.01.1996 – foto: Cuget Liber

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 105,98 m, latime: 14,81 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 8034148
– Call sign: YQKK
– 4.620 tdw/ 3.374 Gt
– propulsia: un motor 5DKRN50/110-2, fabricat la Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk, ce dezvolta 3.000 CP
– viteza maxima: 13,7 Nd
– bunker combustibil: 569 tone
– 3 diesel generatoare a cate 450 KW, 400 V, 50 HZ CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5 t SWL, actionate de cate un vinci fiecare

– info nava: Cuget Liber, Cristian Gregoretti



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .