Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul PANCIU, 4.07.1984 – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata

Cargoul PANCIU / SAPPHIRE (1980-2006)

A fost construit la WARNOWWERFT WARNEMUNDE, Rostock/RDG, numar de santier 300, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii iunie 1980.
Se pare ca seria care a fost comandata initial cuprindea 6 cargouri (numele, neoficial, al ultimelor doua ar fi fost MURFATLAR si VALEA CALUGAREASCA), dar in 1980, conducerea Romaniei a sistat orce import in domeniul naval, iar cele doua nave nu s-au mai construit. Ca raspuns la aceasta actiune, RDG nu a mai luat din Romania nava de demagnetizare MAGNETICA 298 construita initial pentru ei.
Impreuna cu surorile – DRAGASANI, FOCSANI si COTNARI – cunoscute drept “categoria Podgorii”, au reprezentat cele mai bune cargouri care au existat in patrimoniul Navrom Constanta.
In anii ’80, navele DRAGASANI si PANCIU, din aceasta clasa, au fost folosite la filmari in filmele romanesti “Furtuna in pacific” si “Un echipaj pentru Singapore” (multumim domnului Gheorghe Bejan pentru informatie).
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
In august 1995 Navrom Constanta avea sa inchirieze, in contract de bare-boat, catre Self Invest Maritime Constanta cele 4 cargouri de acest tip: PANCIU, DRAGASANI, COTNARI si FOCSANI.
Decizie absolut stranie a Navrom, de a inchiria cele mai bune cargouri ale sale unor “neica nimeni” (a se citi Self Invest Maritime), care aveau un capital social de numai 100.000 lei vechi!
Desigur, totul pare mult mai clar daca tinem cont ca aceste numiri in fruntea Romline, Petromin si Navrom erau facute politic, iar acesti indivizi, pusi in functie, actionau ca niste simple marionete ale politicienilor corupti de care aceasta tara nu a dus lipsa niciodata! Iar navele erau inchiriate pe spaga sau unor apropiati ai acestora.
Tot la aceeasi data Navrom intrase in combinatie cu SC Uzin Export Import SA (fostul ICE Navlomar), de la care a inchiriat (contracte de bare-boat) cele 7 nave ale acestora. Nave care au fost imediat re-inchiriate aceleiasi Self Invest Maritime Constanta.
Self Invest a apelat la un credit initial in valoare de 4,9 milioane USD, luat de la Bancorex si garantat (culmea) prin ipotecarea cargourilor REGHIN si CIMPIA TURZII care apartineau Navrom.
Inca de la preluarea navelor in contract de inchiriere, pentru echipajele acestora a inceput calvarul: salarii neplatite cu lunile, aprovizionarea navelor cu piese de schimb, alimente si combustibil se facea cu foarte mare intarziere, taxele portuare nu erau platite….
Navele au ajuns, rand pe rand, sa fie arestate in diverse porturi ale lumii, fiind efectiv abandonate, cu tot cu echipaj, de catre Self Invest Maritime.
Cei 211 marinari de pe cele 7 cargouri nu si-au mai vazut niciodata restantele salariale, care in ianuarie 1997 se ridicau la peste 1,2 milioane USD.
In dosarul “Self Invest” au fost anchetati, printre altii, Mircea Mihail – patron Self Invest si Manea Ghiocel, directorul Navrom, cu al carui larg concurs au ajuns acele nave in patrimoniul escrocilor de la Self Invest Maritime. Condamnati initial la 2 de inchisoare ani cu suspendare (Mircea Mihail), si respectiv 6 ani si 8 luni de inchisoare cu executare (Manea Ghiocel), aveau sa fie ulterior achitati de catre instante…. Penibila justitie din Romania, mereu controlata politic!
In urma Self Invest srl a ramas si pana in ziua de azi o datorie la Bancorex de 7,6 milioane USD, conform listei publicate si raspublicate de AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul PANCIU, 4.07.1984 – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata

La inceputul anului 1997, Navrom Constanta a retras cele 4 cargouri (COTNARI, FOCSANI, DRAGASANI si PANCIU) din contractul cu Self Invest.
Cargoul PANCIU era arestat inca din septembrie 1996 la Karachi/Pakistan, cu echipajul neplatit si o multime de datorii facute de escrocii de la self Invest.
A fost eliberat in prima jumatate a anului 1997, fiind apoi inchiriat N.I. Johnson CO srl Constanta, la care ajunsesera si celelate 3 nave surori si care mai avea alte 3 cargouri inchiriate de la Navrom.
Conform publicatiei “Cuget Liber” din 27 martie 1997, N.I. Johnson a convenit cu armatorul Navrom, ca odata cu preluarea navelor care au fost in exploatarea Self Invest, sa preia si datoriile catre echipajele care se aflau sau au fost pe nave.
N.I. Johnson a solicitat un credit de 6 milioane dolari de la Bancorex, pentru plata datoriilor navelor si pentru repararea lor.
Revenind la cargoul PANCIU, numele acestuia a fost schimbat in SAPPHIRE, continuand sa navigheze sub pavilion romanesc.
In septembrie 1997, echipajele de pe cele 7 nave aflate in exploatarea N.I. Johnson au declansat greva, cerand indexarea salariilor si a diurnei. Conflictul de munca a fost solutionat in cursul lunii octombrie 1997.
Din pacate, datoriile facute in piata de catre Self Invest aveau sa-si spuna cuvantul, aceste 4 nave fiind arestate, una dupa alta, in contul datoriilor Self Invest/Navrom.
Cargoul SAPPHIRE (ex PANCIU) a fost arestat la Port Said/Egipt, pe 18.01.1998, pe fondul unor datorii de 134.000 USD facute de Self Invest.
In urma litigiilor financiare dintre NI Johnson si Navrom (NI Johnson avea de recuperat peste 1 milion de dolari de la Navrom, la care se mai adaugau si alte pierderi generate de arestarea navelor inchiriate pe fondul datoriilor Navrom), cargourile au fost rand, pe rand, abandonate cu tot cu echipaj, ramanand ca Navromul sa se descurce pentru scoaterea acestora din arest.
In urma N.I. Johnson CO srl a ramas o datorie la Bancorex de 7,12 milioane USD, conform listei publicate si raspublicate de AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf….

logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul CIUTA (ex PANCIU) arestat la Banjul/Gambia, ianuarie-februarie 2003 – galerie foto: www.shipspotting.com / Paul J. Gallie

La inceputul lunii august 1998, autoritatile egiptene au decis sa remorcheze cargoul mai departe de Port Said, in zona Great Bitter Lake, de teama unui eventuale explozii a incarcaturii de la bord (printre altele, la bord se aflau si 20.000 de butoaie cu carbid). In urma operatiunii de remorcare, egiptenii au mai adaugat 150.000 USD in constul datoriilor cargoului…
Incepand cu 25.08.1998, cargoul nu a mai fost aprovizionat cu alimente, apa si combustibil, cei 19 membri ai echipajului ajungand sa traiasca din mila navelor romanesti care treceau prin zona.
Dupa terminarea combustibilului, cargoul a ramas in black-out.
In noiembrie 1998, numai datoriile catre autoritatea Canalului Suez se ridicau la 700.000 USD. Egiptenii au demarat la sfarsitul anului 1998 procedurile pentru scoaterea cargoului la licitatie, acesta fiind evaluat la aproximativ 2 milioane USD.
A fost executat silit, fiind adjudecat in august 1999 de catre Kent View Holdings / Channel Island. Pavilionul arborat a fost schimbat cu cel panamez, numele acestuia fiind schimbat, in doar 1 luna, de 4 ori: SAPPHIRE I, QUEEN ESTHER, ELIZABETH, LADY DORIS.
Practic, fostul cargou PANCIU avea sa devina o nava fantoma…
Pe 14.09.1999 a fost arestat la Kalamata/Grecia, pentru nu mai putin de 30 deficiente. A fost eliberat dupa … 793 de zile de detentie, navigand cu destinatia Limassol pe 15.11.2001. De-a lungul perioadei petrecute in arest, numele i-a mai fost schimbat de vreo cateva ori: ELISABETH, ELIZABETH, QUEEN ESTHER, PERIDOT, LADY DORIS… Odata ajuns la Limassol a fost imediat rearestat pentru litigii de marfa, care marfa ar fi trebui sa ajunga cu mult timp in urma….
A urmat schimbarea numelui in RUBY I, CIUTA si… iarasi PANCIU (de data aceasta inregistrat in… Coreea de Nord). Sub numele original, cargoul avea sa incarce 13.100 de tone ciment la Alexandria/Egipt, cu destinatia Conakry/Guineea, in decembrie 2002. Dupa plecarea din Egipt, in timp ce se afla in mars, inainte de a ajunge la Gibraltar, i-a fost schimbat numele in CIUTA, fara a mai afisa nici un port de inregistrare. Cargoul si-a schimbat destinatia catre Banjul/Gambia, unde ar fi urmat sa fie vanduta incarcatura.
A ajuns la Banjul pe 22.12.2002, iar la inceputul lui 2003 a fost arestat la cererea destinatarului real al cimentului.
Desi sub paza armata, cargoul CIUTA a reusit sa fuga din arest pe 25.10.2003, navigand cu destinatia Sierra Leonne. In timpul voiajului a revenit la vechiul nume – PANCIU. Odata ajuns la destinatie, a fost arestat.
A ramas acolo pana in 2006, cand a fost vandut la fier vechi. A efectuat un ultim voiaj cu destinatia Alang/India, unde a fost dezmembrat.

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 152,75 m, latime: 20,36 m, pescaj: 9,31 m
– IMO: 8030960
– Call sign: YQIU
– 13.900 tdw/ 9.544 Gt
– propulsia: un motor fabricat la VEB Dieselmotorenwerk Rostock – licenta MAN, model K8Z70/120E, ce dezvolta 11.200 CP
– viteza maxima: 17,6 Nd
– bunker: 1.612 tone
– 3 diesel generatoare a cate 400 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 5 magazii, 5 guri magazii
– instalatie de incarcare/descarcare: 16 bigi a cate 10 t SWL fiecare si o biga de forta a 70 t SWL

– info nava: Cristian Gregoretti, Paul Ionescu, www.shipspotting.com / Paul J. Gallie



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .