Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul DOLJ in constructie la Santierul Naval Galati – fotografie din cadrul expozitiei aniversare a Santierului Naval Galati – 125 de ani de activitate / Stefan Cristian

Cargoul DOLJ / PONOR (1972-1999)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 610, proiect 386/M386, fiind livrat Navrom Constanta in mai 1972.
A fost prima nava dintr-o lunga serie (80 de astfel de nave, dintre care 2 pentru export – Bulgaria) ce avea sa fie construita la Galati, Braila si Tulcea intre anii 1972 si 2002.
Avea sa ramana la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom-ul a fost reorganizat in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
A navigat pentru Navrom pana in 1994, an in care cargoul a fost inchiriat Ritz Rom Marine, un alt srl nenorocit patronat de un “expert” in transporturi maritime – grecul Nikolaos Sissanis, in fapt doar un alt escroc care dorea sa se imbogateasca de pe urma exploatarii salbatice a unor nave romanesti.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul DOLJ – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata

Numele cargoului a fost schimbat in PONOR, pavilionul arborat fiind, in continuare, cel romanesc.
Ceea ce a urmat e povestea “clasica” a navelor romanesti inchiriate unor “firme de apartament” sau unor indivizi dubiosi: exploatarea salbatica a navelor, fara a asigura reparatiile si piesele de schimb necesare, acumularea treptata a datoriilor, echipaje neplatite tinute cu lunile la bordul navelor…
La inceputul anului 1997 “celebra” companie Ritz Rom isi schimba numele in Euro Ship.
Pentru PONOR avea sa urmeze un periplu prin porturi din Africa sau Asia, arestari in diverse porturi.
Tot in prima jumatate a anului 1997 Navrom a inceput sa-si retraga navele inchiriate de la aceste “companii”: numai Ritz Rom (sau Euro Ship) avea o datorie catre Navrom de aproximativ 1 milion USD (din chirii neplatite).
In urma Euro Ship a ramas si pana in ziua de azi o datorie la Bancorex de 2,26 milioane USD, conform listei publicate si raspublicate de AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf. Bani care nu au fost si nu vor mai fi recuperati niciodata….
Cat despre patronul acestei “companii”, a facut pana la urma vreo 2 ani de inchisoare in Romania, insa dupa eliberare s-a adresat CEDO, reclamand conditiile in care a fost detinut, precum si faptul ca dupa eliberare nu i-a fost stearsa din pasaport mentiunea care nu ii permitea sa paraseasca Romania;
in urma procesului intentat Romaniei, acesta ajunsese sa ceara in jur de 5 milioane de Euro; in cele din urma, a “scos” mult mai putin, cam 12.000 Euro.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul DOLJ – foto: John Sins

La data preluarii de catre Navrom, cargoul PONOR se afla arestat la Durban/Africa de Sud. Fusese arestat acolo din decembrie 1996, pentru datorii de 110.000 USD.
La data de 4.08.1997 a fost publicata H.G. 397 privind aprobarea Programului special pentru scoaterea de sub arest/retinere a unor nave apartinand flotei maritime comerciale. Pe lista navelor ce urmau sa beneficieze de aceasta hotarare se afla si cargoul PONOR.
Acesta a fost eliberat din arest in decembrie 1997, plecand cu destinatia Emiratele Arabe Unite. Aflat intr-o stare deplorabila, a reusit sa ajunga dupa un voiaj de 45 de zile in Emirate, fiind imediat arestat (in februarie 1998).
Pentru echipaj au urmat luni de cosmar, membrii acestuia ajungand sa se spele cu sticla si sa manance ce prindeau pe timpul noptii in rada portului. Au ramas acolo, neplatiti, fara posibilitatea de repatriere.
La inceputul lunii iunie 1998, cargoului PONOR i s-a permis sa mai efectueze un singur voiaj cu destinatia Pakistan, unde urma sa fie dezmembrat. Si chiar a ajuns in Pakistan, cu magazia nr. 3 inundata, dupa un voiaj in care nu a atins mai mult de 3-4 Noduri.
Insa nu avea sa sfarseasca acolo…. De acolo a plecat cu destinatia Bombay, unde a ajuns pe 26.06.1998, fiind imediat arestat.
Mesajele transmise in cursul lunii Octombrie 1998 de pe cargoul PONOR, semnate de comandantul Patru Moia si seful mecanic Marcel Patulea, aratau ca: „situatia este foarte tensionata din cauza lipsei de alimente, antidot si materiale, starea tehnica a navei fiind sub orice critica si cu multiple improvizatii;
Daca motorul principal si auxiliarele ar fi puse in functiune, ar putea aparea oricand gripaje majore, blocari si ruperi ale unor organe de masini. In compartimentul masini exista infiltratii de apa de mare prin instalatii si pe la axul port-elice, precum si de la ploi. Pompele de santina sunt la pamant, instalatiile de tubulatura sunt scoase din uz sau afectate intr-o proportie dezastruoasa. Instalatiile electrice sunt in stare avansata de uzura.”
Cargoul PONOR avea sa ramana acolo pana in februarie 1999, cand a fost executat silit pentru recuperarea unei datorii de 150.000 USD. A fost vandut doar cu 90.000 USD la fier vechi. A fost dezmembrat la Bombay, incepand cu 20.02.1999.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul PONOR (ex DOLJ) arestat la Durban, 1997 – fotografii: Baluta Florin

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 130.82 m, latime: 17,73 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7224239
– Call sign: YQCF
– 8.659 tdw/ 6.253 Gt
– propulsat de un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP.
– bunker: 450 t
– viteza maxima: 16 Nd
– dotat cu 3 diesel-generatoare a cate 200 KW, 380 V, 50 Hz
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare

– info: Cristian Gregoretti, Baluta Florin