Cargoul SAIGON 4 (ex COZIA) pe fluviul Saigon / Vietnam, 4.05.1997 – foto: www.shipspotting.com / carimar
Cargoul COZIA (1982-2005)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 737, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii octombrie 1982.
Ca si in cazul altor cargouri romanesti construite in anii ’80, si aceasta serie de nave a avut de suferit de pe urma “calitatii” motoarelor produse la ICM Resita.
Aceste cargouri au fost echipate initial, cu 2 motoare, licenta MAN, produse la Resita (acelasi tip care incepuse sa echipeze cargourile de 8.850 tdw fabricate la Galati, incepand cu anul 1979), insa ambele erau cuplate la aceesi linie axiala, iar sincronizarea acestora era destul de complicata. Desi, in teorie, cele 2 motoare ar fi trebuit sa genereze un total de 12.000 CP, dupa doar cateva voiaje, la multe dintre cargourile acestei serii, era folosit un singur motor, celalt fiind donor de piese…
Din 1987 s-a facut un “upgrade” al acestui tip de cargou, inlocuindu-se bigile cu cranice si cele 2 motoare cu unul singur, ce dezvolta 8.200 CP, dar si acela produs la Resita si la fel de problematic…
Revenind la cargoul COZIA, acesta a navigat pentru Navrom pana in 1990, fiind apoi transferat in patrimoniul nou-infiintate companii – Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare al Navrom.
In primavara anului 1993, cargoul COZIA a incarcat laminate, in portul Constanta, avand ca destinatie China.
Un voiaj care ar fi trebuit sa dureze in jur de o luna, s-a lungit la … 5 luni; la data de 31.05.1993, cargoul COZIA a ramas fara propulsie, in apropiere de Port Said, dupa ce singurul motor principal care mai functiona s-a defectat; reparatiile au fost finalizate abia in data de 10.08.1993…
Si nu au fost singurele probleme cauzate de calitatea execrabila a acestor motoare…
Odata ajuns in China, cargoul COZIA a fost arestat, destinatarul incarcaturii solicitand daune in valoare de 1 milion USD pentru marea intarziere.
Cum Romline nu dispunea de fondurile necesare scoaterii navei din arest, aceasta a ramas arestata acolo.
In martie 1994, cargoul COZIA a fost executat silit, in contul datoriilor, fiind adjudecat de catre Jin Quan din China. Numele i-a fost schimbat in JIN TIAN, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
Dupa doar 2 ani, in 1996, convingandu-se probabil de “performantele” acestui cargou, chinezii l-au vandut Vietranschart din Vietnam.
Cargoul a intrat in reparatii capitale, numele i-a fost schimbat in SAIGON 4, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel vietnamez.
A navigat pana la sfarsitul anului 2004 cand a fost vandut la fier vechi.
A fost dezmembrat in Vietnam, incepand cu 3.01.2005.
Cargoul SAIGON 4 (ex COZIA) pe fluviul Saigon / Vietnam, 4.05.1997 – foto: www.shipspotting.com / carimar
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 158,71 m, latime: 22,80 m, pescaj: 9,60 m
– IMO: 8132823
– Call Sign: YQKW
– 15.555 tdw/ 11.995 Gt
– propulsia era asigurata de 2 motoare semirapide licenta MAN, model 6L52/55A, fabricate la ICM Resita, a cate 6.000 CP fiecare / ambele motoare erau conectate la aceeasi linie axiala
– viteza maxima: 17 Nd
– bunker combustibil: 1.436 t
– 2 diesel generatoare: 1 x 640 KW, 400 V 50 HZ CA si 1 x 120 KW, 400 V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii
– dotat cu 4 bigi a cate 22 t SWL fiecare
– putea lua la bord pana la 396 de containere
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Este al nu stiu catelea articol scris de d-voastra in care vad pomenite celebrele motoare de la ICM Resita renumite pentru lipsa lor de fiabilitate. Cunoasteti de ce se stricau atat de des, de ce erau atat de problematice? Am avut odata ocazia sa vad la Mangalia fregata Marasesti cum se intorcea de la festivitatile zilei Marinei de la Constanta. Prima data m-am speriat crezand ca au vreun incendiu la bord, mi-a luat putin sa imi dau seama ca totul era in ordine si asa fumega in mod obisnuit. Trombe de fum gros si negru se revarsau pe cos, tot in articolul de pe site am citit ca are motoare fabricate tot la Resita. Dar in cazul asta vorbim totusi de o nava militara in cazul careia prezenta semnalata cu fum in exces nu cred sa fie ceva de dorit. In fine… Ce-o fi totusi cu motoarele acestea, era singura uzina din tara capabila sa produca asemenea instalatii de propulsie in vremea comunista?
In general, navele pe care le introducem aici sunt postate si in pagina noastra de facebook – https://www.facebook.com/marinarii . Acolo comenteaza multi dintre cei care au facut parte din echipajele acestor nave si despre problemele existente la bordul navelor (inclusiv ale acestor motoare).
ICM Resita era singura astfel de uzina constructoare de motoare navale de un asemenea gabarit, pentru nave maritime.
Iar cum din anii ’80 s-au sistat incet-incet toate importurile de motoare navale, s-a ajuns la echiparea navelor maritime romanesti doar cu motoare produse la Resita…