Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul BRAD – 7.05.1976 – colectia marinarii.ro © – Cristian Munteanu – fotografie scanata

Cargoul BRAD (1971-2008)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 606, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii octombrie 1971.
A fost prima nava de acest tip (capul de serie) dintr-o lunga serie de nave, ce avea sa fie construita pentru cativa ani la Galati, productia acestui tip de cargou mutandu-se apoi la Santierul Naval Braila.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu noiembrie 1991, a fost inchiriat SC Transnav srl Constanta.
Incepand cu 1998, odata cu intrarea Navrom Constanta in insolventa, a inceput vanzarea navelor acestei companii. Printre ele s-a aflat si BRAD.
Au urmat mai multe licitatii esuate, unele din cauza neseriozitatii celor care isi adjudecau navele, in mare parte indivizi dubiosi care erau interesati doar de preluarea navelor pentru a le revinde ulterior pe un pret mai mare la fier vechi, insa care “uitau” sa mai achite contravaloarea navelor adjudecate.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul BRAD in anii ’80 – foto: Louis Bosschaart

Cargoul BRAD a fost vandut in martie 2000 catre International Maritime& Marine Services (IMMS) Bucuresti. Numele i-a fost schimbat in PRINCESS K, pavilionul arborat fiind initial cel panamez, pentru ca, mai apoi, sa fie schimbat cu cel georgian.
Corpul cargoului a fost vopsit in negru, suprastructura in alb, iar cosul navei in verde, cu acel binecunoscut trifoi alb. In anii care au urmat, cargoul a fost operat de catre Metkar Shipping & Trading CO srl Constanta.
A continuat sa opereze din portul Constanta.
In aprilie 2008 a fost vandut Aizkir Navigation Inc din Egipt. Numele i-a fost schimbat in PRINCESS 7, pavilionul arborat fiind cel panamez.
Pe 25.12.2008, la cateva ore dupa plecarea din Yemen, in timp ce naviga la 8 mile sud-est de Salalah/Oman, s-au constatat infiltratii in compartimentul masini. Acesta a fost inundat rapid, motorul principal oprindu-se, iar cargoul a inceput sa se incline.
Autoritatile din Oman au intervenit, recupandu-i pe cei 20 de membri ai echipajului. S-a reusit si tractarea cargoului pana in Oman, pe 27.12.2008. Ulterior, acesta a fost declarat Total Loss. Nu cunosc nici locatia si nici data la care a fost dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul PRINCESS K (ex BRAD) la Constanta, 16.10.2007 – foto: Cristian Gregoretti

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106,20 m, latime: 14,80 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7126073
– Call sign: YQCD
– 4.800 tdw/ 3.531 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RD44, fabricat la Yugoturbina, Karlovac, ce dezvolta 3.000 CP.
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker: 268 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 160 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 100 KW, 400V 50 HZ CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare