Cargoul BRAD – 7.05.1976 – colectia marinarii.ro © – Cristian Munteanu – fotografie scanata
Cargoul BRAD (1971-2008)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 606, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii octombrie 1971.
A fost prima nava de acest tip (capul de serie) dintr-o lunga serie de nave, ce avea sa fie construita pentru cativa ani la Galati, productia acestui tip de cargou mutandu-se apoi la Santierul Naval Braila.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu noiembrie 1991, a fost inchiriat SC Transnav srl Constanta.
Incepand cu 1998, odata cu intrarea Navrom Constanta in insolventa, a inceput vanzarea navelor acestei companii. Printre ele s-a aflat si BRAD.
Au urmat mai multe licitatii esuate, unele din cauza neseriozitatii celor care isi adjudecau navele, in mare parte indivizi dubiosi care erau interesati doar de preluarea navelor pentru a le revinde ulterior pe un pret mai mare la fier vechi, insa care “uitau” sa mai achite contravaloarea navelor adjudecate.
Cargoul BRAD in anii ’80 – foto: Louis Bosschaart
Cargoul BRAD a fost vandut in martie 2000 catre International Maritime& Marine Services (IMMS) Bucuresti. Numele i-a fost schimbat in PRINCESS K, pavilionul arborat fiind initial cel panamez, pentru ca, mai apoi, sa fie schimbat cu cel georgian.
Corpul cargoului a fost vopsit in negru, suprastructura in alb, iar cosul navei in verde, cu acel binecunoscut trifoi alb. In anii care au urmat, cargoul a fost operat de catre Metkar Shipping & Trading CO srl Constanta.
A continuat sa opereze din portul Constanta.
In aprilie 2008 a fost vandut Aizkir Navigation Inc din Egipt. Numele i-a fost schimbat in PRINCESS 7, pavilionul arborat fiind cel panamez.
Pe 25.12.2008, la cateva ore dupa plecarea din Yemen, in timp ce naviga la 8 mile sud-est de Salalah/Oman, s-au constatat infiltratii in compartimentul masini. Acesta a fost inundat rapid, motorul principal oprindu-se, iar cargoul a inceput sa se incline.
Autoritatile din Oman au intervenit, recupandu-i pe cei 20 de membri ai echipajului. S-a reusit si tractarea cargoului pana in Oman, pe 27.12.2008. Ulterior, acesta a fost declarat Total Loss. Nu cunosc nici locatia si nici data la care a fost dezmembrat.
Cargoul PRINCESS K (ex BRAD) la Constanta, 16.10.2007 – foto: Cristian Gregoretti
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106,20 m, latime: 14,80 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7126073
– Call sign: YQCD
– 4.800 tdw/ 3.531 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RD44, fabricat la Yugoturbina, Karlovac, ce dezvolta 3.000 CP.
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker: 268 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 160 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 100 KW, 400V 50 HZ CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
Planul Cargourilor 4800 Tdw - Registrul Naval Roman - Albumul Tipurilor de nave
(scanare dupa album in biblioteca personală Cristian Munteanu)
Din Seria cargourilor de 4800 TDW au făcut parte următoarele nave (în ordine alfabetică, navele cu albastru sunt introduse in site) :
Azuga - Iunie 1974 - Brăila
Brad - Octombrie 1971 - Galați
Călărași - Aprilie 1974 - Galați
Codlea - Februarie 1974 - Brăila
Drăgănești - Iunie 1984 Brăila
Dumbrăveni - Martie 1976 Brăila
Fălticeni - Septembrie 1976 Brăila
Gheorghieni - Septembrie 1975 Brăila
Plopeni - Ianuarie 1975 Brăila
Rîmnicu Vîlcea - Iunie 1973 - Galați
Sadu - 1976 - Brăila
Sadova - Martie 1977 - Brăila
Salonta - Martie 1979 - Brăila
Sarmizegetusa - Iulie 1981 - Brăila
Săcele - Februarie 1975 - Brăila
Săliște - Februarie 1978 Brăila
Săveni - Iunie 1978 Brăila
Săvinești - Martie 1978 Brăila
Scaeni - Ianuarie 1980 - Brăila
Sebeș - Septembrie 1978 - Brăila
Slatina - Martie 1973 - Galați
Slănic - Februarie 1979 - Brăila
Slobozia - Aprilie 1972 - Galați
Smirdan - Aprilie 1980 - Brăila
Snagov - Ianuarie 1977 - Brăila
Sousa - Martie 1979 Brăila
Soveja - Iunie 1977 Brăila
Sucidava - Iulie 1981 - Brăila
Telega - Decembrie 1983 Brăila
Tîrgu Jiu - Iunie 1972 - Galați
Tîrnăveni - Iunie 1975 - Brăila
Zărnești - Februarie 1983 - Brăila
Datele tehnice ale cargourilor de 4800 TDW - extras din Albumul tipurilor de nave.
Actualizări pagină :
– 30 Noiembrie 2021 – Cristian Munteanu – introdus lista navelor de acelasi tip, introdus plan profil nava si date tehnice extrase din albumul tipurilor de nave.
– 20 Martie 2019 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii