Cargoul ARAD (1987-2003)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 784, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii iulie 1987.
Constructia acestui tip de cargou s-a dorit a fi un “upgrade” al seriei ROVINE: s-a folosit acelasi corp de nava, insa au fost inlocuite cele doua motoare principale semirapide 6L52/55A, cuplate la aceeasi linie axiala, cu un singur motor, insa si acela fabricat la ICM Resita, care a generat la fel de multe probleme ca si vechea motorizare.
De asemenea s-au inlocuit cele 4 bigi cu 6 cranice ce puteau lucra in tandem.
Probleme legate de fiabilitatea motorului principal au facut ca durata de viata a navelor acestei serii sa fie una destul de scurta, sub 20 de ani.
A ajuns in patrimoniul Romline Constanta dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.

Cargoul ARAD – foto: Henk Kouwenhoven

Un raport de la finalul anului 1996 listeaza ARAD-ul ca valorand undeva intre 3,5 si 4 milioane USD.
La inceputul anului 1997 a fost inchiriat (contract de bare boat) SC A1 Team Shipping&Trading srl Constanta, impreuna cu alte 3 nave din patrimoniul Romline Constanta.
Conducerea Romline, avandu-l in frunte pe Laurentiu Streaja, a inchiriat aceste nave pline de datorii, desi navele ar fi trebuit sa fie libere de orice datorii la momentul inchirierii.
Ca urmare, acestea au inceput sa fie arestate prin diverse porturi ale lumii, in contul datoriilor facute de Romline. ARAD-ul avea sa fie arestat la Khandla/India.
A urmat apoi rezilierea unilaterala de catre directorul Streaja a contractului cu SC A1 Team Shipping&Trading, la numai cateva luni de la semnarea acestuia. Pe buna dreptate, SC A1 Team Shipping&Trading avea sa actioneze in instanta pentru recuperarea banilor pe care i-a cheltuit pentru plata taxelor catre porturile in care navele fusesera retinute si plata echipajelor pe acea perioada.
Dupa cativa ani instanta a dat castig de cauza SC A1 Team Shipping&Trading, care avea de recuperat peste 1.6 milioane USD de la Romline.
Cat priveste “autorul”, direcorul Streaja, acesta avea sa fie numit peste cativa ani director general la muribunda Petromin Constanta, dovada clara a faptului ca, in Romania, cu cat esti mai incompetent, indiferent de faptele tale, daca ai ceva sustinere (politica), poti sta mult si bine in posturi cheie, remunerate pe masura!
Dupa rezilierea contractului ARAD a continuat sa fie operat de catre Romline Constanta.

Cargoul ARAD la Anvers, mai 1991 – foto: shipspotting.com/Joerg Seyler

In 1998 cargoul a fost inchiriat, numele i-a fost schimbat in ROSTAR, dar pavilionul arborat a ramas cel romanesc.
In august 2000 a fost vandut, numele i-a fost schimbat in HAPPARION, dupa care urma cargoului s-a pierdut definitiv. Site-urile de specialitate listeaza nava ca activa si in prezent, desi au trecut aproape 20 de ani fara nici un fel de informatii sau fotografii ale navei.
Acum cativa ani am reusit sa gasesc o informatie care clarifica sfarsitul acestei nave: in decembrie 2003, cargoul HAPPARION, sub pavilion Belize, a ajuns in rada cimitirului de nave din Alang/India. A ajuns acolo cam in aceeasi perioada cu nava sora – AVRIG.

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 158,58 m, latime: 22,80 m, pescaj: 9,60 m
– IMO: 8501749
– 14.955 tdw/ 12.215 Gt
– propulsia: un motor K8SZ52/105CLE, licenta MAN, fabricat la ICM Resita ce dezvolta 8.200 CP
– viteza maxima: 15,5 Nd
– bunker: 1.611 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 504 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 120 KW, 400V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii, 6 cranice a cate 12t SWL fiecare
– putea lua la bord pana la 426 de containere



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .