POLAR V la Warnemunde/RDG, iunie 1979 – fotografie scanata – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu  © Michael D.J. Lennon

Transportorul frigorific POLAR V (1978-2011)

A fost construit la Mathias-Thesen Werft, Wismar (RDG), numar de santier 261, pentru Intreprinderea de Pescuit Oceanic Tulcea, fiind livrat acesteia in cursul lunii decembrie 1978.
Era unul dintre cele 4 transportoare frigorifice construite in RDG pentru IPO Tulcea ( 2 tip Polar – POLAR III si POLAR IV, respectiv 2 tip Kristall – POLAR V si POLAR VI), intre anii 1972 si 1979.
Acest tip de nava colecta pestele brichetat, uleiul si faina de peste de la pescadoarele romanesti, care pescuiau in zonele Namibia si Mauritania.
Tot cu ajutorul navelor de tip Polar se faceau schimburi de echipaje pe pescadoare si se facea, deasemenea, alimentarea acestora cu cele necesare.
Dupa 1990, POLAR V a ajuns la CRPO Tulcea (companie infiintata din IPO Tulcea). Spre sfarsitul anului 1991 au inceput sa apara problemele la CRPO Tulcea: navele au inceput sa fie aprovizionate din ce in ce mai rar cu alimente,
piese de schimb, plase de pescuit, toate acestea generand nemultumiri in cadrul echipajelor. CRPO a hotarat sa aduca toate navele acasa, acestea urmand sa fie conservate pana la gasirea unui partener cu care sa se asocieze CRPO.
In 1993, CRPO Tulcea, in incercarea de a mai salva ceea ce se mai putea, a transferat mai multe nave active in patrimoniul unor societati detinatoare de unica nava din Cipru.
Printre navele transferate s-a aflat si POLAR V. Initial i-a fost schimbat doar pavilionul cu cel cipriot, pt ca mai apoi, din 1994, sa-i fie schimbat si numele in ROMAN BLIZZARD.
Au urmat apoi asocierile dubioase ale CRPO cu englezii de la Manley-Hopkins (in fapt niste faliti, care nu dispuneau de bani) in 1994, apoi cu grecii Ladas si Dimakos, in 1997, care au reusit sa puna mana pe 51% din pachetul de actiuni de la CRPO. Grecii urmau sa asigure finantarea pt repornirea activitatii CRPO, cu navele care scapasera de la taiere.
Cei doi chiar au obtinut un imprumut de 8,5 milioane USD de la Raiffeisen Bank Austria, imprumut garantat cu ipotecarea navelor.
Asa cum s-a intamplat si in cazul altor “asocieri de rasunet” din flota comerciala a Romaniei, si in cazul CRPO s-a ajuns la imposibilitatea achitarii ratelor, astfel ca navele au inceput sa fie scoase la licitatie.
In 1997 a fost vandut Eratira Navigation din Cipru, impreuna cu nava sora – POLAR VI. Numele i-a fost schimbat in OZARK, pavilionul arborat ramanand cel cipriot.
Operarea sa a revenit Norbulk Hellas.
In august 2008 a fost vandut Murmantransflot. Numele i-a fost schimbat in SANTIAGO, pavilionul arborat fiind cel al Belize.
A mai navigat pana la sfarsitul anului 2010, cand a fost vandut la fier vechi pentru 1,66 milioane USD. A ajuns la Alang/India pe 20.01.2011, fiind ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

OZARK (ex POLAR V) la Iquique/Chile, 11.08.2006 – foto: www.shipspotting.com / Osvaldo Morales Caceres

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 152,71 m, latime: 22,23 m, pescaj: 8 m
– IMO: 7813420
– Call sign: YQMY
– 9.535 tdw / 11.736 Gt
– propulsat de un motor licenta MAN, fanricat la Halberstadt, model K9Z60/105E, motor ce dezvolta 9.000 CP
– viteza maxima: 17,2 Nd
– bunker: 4.300 t
– echipat cu 5 diesel-generatoare: 4 x 610 Kw, 390 V, 50 HZ CA si 1 x 124 Kw, 390 V, 50 HZ CA
– 4 magazii frigorifice,
– 7 bigi a cate 5 t SWL fiecare, 2 bigi a cate 10 t SWL fiecare



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .