Platfotma de foraj marin SATURN – galerie foto GSP Offshore – Daniel Neagu
Platforma de foraj marin SATURN
A fost construita la Galati, numar de santier 755, fiind livrata Petromar Constanta in cursul lunii august 1988.
Ca si celelate platforme produse la Galati pentru Petromar, avea ca destinatie forarea si exploatarea zacamintelor de petrol si gaze naturale din platforma continentala a Marii Neagre.
Transportul platformei pana la destinatie s-a facut mai intai, pe tronsonul Galati-Sulina, cu ajutorul remorcherelor AFDJ si impingatoarelor de la Navrom Galati, de la Sulina fiind preluata de remorcherele Petromar si ale IEP Constanta, care au transportat-o pana in dana 34 din portul Constanta, ce apartinea Petromar, aici continuandu-se montarea celor 4 picioare pana la lungimea lor maxima. Apoi, platforma a fost remorcata cu ajutorul remorcherelor Petromar pana in zona petroliera in care urma sa fie fixata pentru foraje.
La un an dupa privatizare Petrom, in 2005, OMV Petrom a renuntat la activitatile de foraj marin, aflate in proprietatea Petromar, aceasta fiind o subsidiara a Petrom.
Cele mai importante active ale Petromar erau platformele de foraj marin – ATLAS, PROMETEU, SATURN, ORIZONT, FORTUNA si JUPITER.
Pana la sfarsitul lui 2005, Petromar a vandut catre Grup Servicii Petroliere (GSP) cele 6 platforme de foraj marin pentru 100 milioane USD.
GSP a preluat, la pachet cu platformele, si contractele aflate in derulare cu OMV Petrom, ceea ce a ajutat compania controlata de catre Gabriel Comanescu sa isi amortizeze investitia.
Mai multe detalii despre aceasta incalcita afacere puteti gasi aici: https://www.riseproject.ro/articol/reteaua-comanescu-i-platformele-petrom/
Platforma de foraj SATURN a trecut printr-un amplu proces de modernizare in cursul anului 2009, valoarea investitiilor ridicandu-se la 50 milioane USD.
Din 2008 platforma SATURN a fost mutata pe un offshore din Panama, numele fiindu-i schimbat in GSP SATURN, iar pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
Dupa modernizare a fost folosita pentru foraje in Marea Mediterana, pe coasta Tunisiei, pana la inceputul lui 2012, cand a fost mutata in Marea Nordului, in urma semnarii unui contract intre GSP si Wintershall Noordzee din Olanda.
In iunie 2014 a fost mutata in Marea Pechora, in urma semnarii unui contract intre GSP si Gazprom Neft din Rusia.
La inceputul anului 2018 a fost adusa la Constanta.
Si in prezent (2020) se afla tot la constanta. Exista informatii potrivit carora ar urma sa fie folosita in Marea Neagra.
Platforma de foraj marin GSP SATURN tranzitand Bosforul cu destinatia Constanta, februarie 2018 – youtube.com / Gökhan Akman
Caracteristici tehnice:
– tip: platforma de foraj marin auto-ridicatoare
– dimensiuni: 52,40 m x 49,81 m x 6,40 m
– Gross Tonnage: 5.235 t
– IMO: 8767666
– Call sign: YQFK
– caracteristici picioare platforma: 4 picioare, retea triunghiulara de bare, lungime 122 m
– caracteristici sistem ridicare: tip electro-hidraulic, 6 cilindri hidraulici de ridicare pe fiecare picior, viteza de ridicare: 18,6 m/h, capacitatea de ridicare: 2.430 t / picior
– echipament de ancorare: 2 ancore tip Hall a cate 4,5 t fiecare
– instalatie incarcare: 2 macarale de 18 t fiecare / inlocuite in 2009 cu 2 macarale AmClyde de 40 t si o macara AmClyde de 25 t
– dispune de un heliport avand dimensiunile 24,40 m x 24,40 m
– conditii de lucru: poate lucra pana la o adancime maxima a apei de 91 m, valuri de maxim 12 m / perioada dintre valuri 10 s, viteza maxima a vantului de 161 km/h
– echipata initial cu 3 diesel-generatoare 12LDSR-28H (licenta Sulzer), a cate 1.840 KW CC fiecare si 2 diesel-generatoare 6LDSR-28H (licenta Sulzer) a cate 800 KW, 380 V, 50 Hz fiecare / acestea au fost inlocuite in 2009 cu 5 motoare Caterpillar 3512 a cate 1.686 CP fiecare cuplate la 3 generatoare a cate 1.500 KW, 380 V, 50 Hz CA, repectiv 2 generatoare de 750 KW, 380 V, 50 Hz CA
– 1 diesel-generator de avarie SKL 6VD21 a 140 KW / inlocuit in 2009 cu un diesel-generator Caterpillar C-18, 587 CP
– caracteristici echipament forare:
— tip sonda forare: Upetrom TD320-34R la 320 t
— tip agregat forare: Upetrom, TFM-55E, 2.500 CP/ inlocuit in 2009 cu unul NOV, ADS 10D, 3.000 CP
— pompe noroi: 2 x 1.100 CP / inlocuite in 2009 cu 3 pompe Triplex, 1.600 CP fiecare
— adancimea maxima de forare: 9.144 m
– capacitati tancuri:
— noroi lichid: 299 metri cubi
— apa foraj: 572 metri cubi
— apa potabila: 202 metri cubi
— combustibil: 260 metri cubi
— noroi: 131 metri cubi
— ciment: 131 metri cubi
– echipaj: 100
– nave surori: GLORIA, ATLAS, PROMETEU, JUPITER, ORIZONT, FORTUNA
– info: Album Tipurilor de Nave Romanesti, https://www.gspoffshore.com, https://www.riseproject.ro
Ultimele Comentarii