Platforma de foraj marin ORIZONT in voiajul inaugural de la Galati catre Marea Neagra, 1982 – stop cadru din film documentar realizat de studioul Sahia
Platforma de foraj marin ORIZONT
A fost construita la Galati, fiind livrata Petromar Constanta in 1982.
Ca si celelate platforme produse la Galati pentru Petromar, avea ca destinatie forarea si exploatarea zacamintelor de petrol si gaze naturale din platforma continentala a Marii Neagre.
Transportul platformei pana la destinatie s-a facut mai intai, pe tronsonul Galati-Sulina, cu ajutorul remorcherelor AFDJ si impingatoarelor de la Navrom Galati, de la Sulina fiind preluata de remorcherele Petromar, ale IEP Constanta si VOINICUL (apartinand AFDJ Galati), care au transportat-o pana in dana 34 din portul Constanta, ce apartinea Petromar, aici continuandu-se montarea celor 4 picioare pana la lungimea lor maxima. Apoi, platforma a fost remorcata cu ajutorul remorcherelor Petromar pana in zona petroliera in care urma sa fie fixata pentru foraje.
Intre 1983 si 1995, avand ca beneficiar pe SNP Petrom, a fost folosita pentru lucrari de foraj si probe de productie, sapand 11 sonde la adancimi cuprinse intre 2.525 m si 3.470 m.
In 1995 a fost mutata in Marea Marmara, beneficiar fiind TPAO Turcia, unde a efectuat lucrari de foraj si probe de productie, sapand 3 sonde la adancimi cuprinse intre 3.100 m si 3.460 m.
In 1996 a fost mutata in Golful Persic, beneficiar fiind Total SIRRI, unde a efectuat lucrari de foraj si probe de productie, sapand 1 sonda la adancimea de 3.360 m.
In perioada 1997-1998 a fost mutata in Golful Bengal / Bangladesh, beneficiar fiind Cairn Energy, unde a efectuat lucrari de foraj si probe de productie, sapand 5 sonde la adancimi cuprinse intre 3.300 m si 3.560 m.
A fost modernizata (CANTILEVER) in perioada 1999-2000 la Santierul Naval Lamprell Sarjah (Emiratele Arabe Unite).
In perioada 2001-2004 a fost mutata in Golful Persic, beneficiar fiind Pedco KCA, unde a efectuat lucrari de foraj si punere in productie, sapand 9 sonde la adancimi cuprinse intre 2.400 m si 4.670 m.
La un an dupa privatizare Petrom, in 2005, OMV Petrom a renuntat la activitatile de foraj marin, aflate in proprietatea Petromar, aceasta fiind o subsidiara a Petrom.
Cele mai importante active ale Petromar erau platformele de foraj marin – ATLAS, PROMETEU, SATURN, ORIZONT, FORTUNA si JUPITER.
Pana la sfarsitul lui 2005, Petromar a vandut catre Grup Servicii Petroliere (GSP) cele 6 platforme de foraj marin pentru 100 milioane USD.
GSP a preluat, la pachet cu platformele, si contractele aflate in derulare cu OMV Petrom, ceea ce a ajutat compania controlata de catre Gabriel Comanescu sa isi amortizeze investitia.
Mai multe detalii despre aceasta incalcita afacere puteti gasi aici: https://www.riseproject.ro/articol/reteaua-comanescu-i-platformele-petrom/
In perioada 2005-2006 a continuat sa fie folosita in Golful Persic, beneficiar fiind Oriental Oil CO, unde a efectuat lucrari de foraj si punere in productie, sapand 6 sonde (dintre care 4 re-entry) la adancimi cuprinse intre 2.860 m si 4.217 m.
Din 2006 a fost mutata pentru lucrari de foraj si punere in productie in Golful Mexic.
Din 2008 platforma ORIZONT a fost mutata pe un offshore din Malta, numele fiindu-i schimbat in GSP ORIZONT, iar pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
Platforma de foraj GSP ORIZONT a trecut printr-un amplu proces de modernizare in cursul anului 2010, valoarea investitiilor ridicandu-se la 50 milioane USD.
Si in prezent (2020) se afla tot in Golful Mexic.
Platfotma de foraj marin ORIZONT – galerie foto: GSP Offshore – Daniel Neagu
Caracteristici tehnice:
– tip: platforma de foraj marin auto-ridicatoare
– dimensiuni: 52,42 m x 40,84 m x 6,40 m
– Gross Tonnage: 5.049 t
– IMO: 7806934
– caracteristici picioare platforma: 4 picioare, retea triunghiulara de bare, lungime 122 m
– caracteristici sistem ridicare: tip electro-hidraulic, 6 cilindri hidraulici de ridicare pe fiecare picior, viteza de ridicare: 18,6 m/h, capacitatea de ridicare: 2.430 t / picior
– echipament de ancorare: 2 ancore tip Hall a cate 4,5 t fiecare
– instalatie incarcare: 2 macarale de 18 t fiecare / inlocuite in 2010 cu 2 macarale Link Belt ABS 218 de 20 t si o macara Link Belt THC 80 de 25 t
– dispune de un heliport avand dimensiunile 24,40 m x 24,40 m
– conditii de lucru: poate lucra pana la o adancime maxima a apei de 91 m, valuri de maxim 12 m / perioada dintre valuri 10 s, viteza maxima a vantului de 161 km/h
– echipata initial cu 3 diesel-generatoare 12LDSR-28H (licenta Sulzer), a cate 1.840 KW CC fiecare si 2 diesel-generatoare 6LDSR-28H (licenta Sulzer) a cate 800 KW, 380 V, 50 Hz fiecare / acestea au fost inlocuite in 2010 cu 5 motoare Caterpillar 3512 a cate 1.686 CP fiecare cuplate la 3 generatoare a cate 1.500 KW, 380 V, 50 Hz CA, repectiv 2 generatoare de 750 KW, 380 V, 50 Hz CA
– 1 diesel-generator de avarie SKL 6VD21 a 140 KW / inlocuit in 2009 cu un diesel-generator Caterpillar C-18, 587 CP
– caracteristici echipament forare:
— tip sonda forare: Upetrom TD320-43R la 320 t
— tip agregat forare: Upetrom, TFM-38E, 2.500 CP
— pompe noroi: 2 x 1.100 CP / inlocuite in 2010 cu 3 pompe Triplex, 1.600 CP fiecare
— adancimea maxima de forare: 7.600 m
– capacitati tancuri:
— noroi lichid: 299 metri cubi
— apa foraj: 525 metri cubi
— apa potabila: 202 metri cubi
— combustibil: 260 metri cubi
— noroi: 131 metri cubi
— ciment: 131 metri cubi
– echipaj: 92
– nave surori: GLORIA, ATLAS, PROMETEU, JUPITER, SATURN, FORTUNA
– info: Daniel Neagu, Album Tipurilor de Nave Romanesti, https://www.gspoffshore.com, https://www.riseproject.ro
Platfotma de foraj marin ORIZONT – Filme documentare Studioul Sahia
Ultimele Comentarii