Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava RO-RO PASCANI in 1982, la plecarea de la Galati, in voiajul inaugural – fotografie din cadrul expozitiei aniversare a Santierului Naval Galati – 125 de ani de activitate, 2018, foto Stefan Cristian

Nava RO-RO PASCANI / SAMMARINA M (1982-2011)

A fost construita la Santierul Naval Galati, numar de santier 731, proiect R781, fiind livrata Navrom Constanta in cursul lunii august 1982.
Ca si celelalte nave din serie, la livrare a fost vopsita in totalitate in alb, iar atat in babord, cat si in tribord, a avut inscris cu litere mari – NAVROM BLACK SEA LINE.
Pe baza acestui proiect (781) fusesera construite 2 astfel de nave pt Israel in 1973: IRIS si NARCIS.
Pentru Navrom au fost construite 4 astfel de nave intre 1982 si 1985: PASCANI, PAULIS, PALTINIS si PERIS. Diferenta fata de navele construite pentru export o constituiau, desigur, motoarele, cele 4 nave construite pentru Romania fiind echipate cu “celebrele” motoare licenta MAN, contruite la ICM Resita.
Surprinzator, dar din intreaga serie inca mai exista o nava, si nu una romaneasca, ci una construita in 1973 pt Israel: NARCIS a trecut printr-o conversie in 1986, ajungand nava de croaziera. Nava exista si in prezent, actualul nume fiind AEGEAN ODYSSEY.
Revenind la PASCANI, a fost prima nava de tip RO-RO intrata in dotarea Navrom Constanta.
Ca si celelalte nave din serie, a fost folosita pe linia Navrom Black Sea Line, destinata transportului de marfuri in sistem Ro-Ro intre Constanta si Trabzon.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava RO-RO PASCANI  – calendar din anii ’80, colectia Paul Ionescu

In 1987 a fost revopsita: corpul in albastru inchis, suprastructura ramanand alba.
A fost apoi utilizata la transportul de containere catre Europa de Vest.
Dupa 1990, an in care a avut loc reorganizarea Navrom Constanta, PASCANI avea sa fie transferata in patrimoniul nou infiintatei companii, Romline Constanta.
La jumatatea anilor ’90 a ajuns la Constanta, fiind acostata in dana dubla cu cargoul DANUBE TRADER (ex GRADISTEA) pentru multa vreme. Ambele aratau jalnic.
In 1997 nava PASCANI a fost vanduta Sammarina Shipping & Trading, Constanta, impreuna cu nava sora – PALTINIS. Au fost vopsite amandoua in alb-verde.
PASCANI a devenit SAMMARINA M, iar PALTINIS – SAMMARINA A.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava RO-RO PASCANI la Felixstowe/ Marea Britanie, 1.02.1989 – foto: www.shipspotting.com / simonwp

La inceputul anului 2001 a existat intentia de a introduce nava SAMMARINA M pe relatia Oostende/Belgia – Sheerness/Marea Britanie, pe care era deja folosita nava sora – SAMMARINA A. Dupa aproximativ 6 luni, datorita traficului scazut intre cele doua orase, linia a fost inchisa, asa ca SAMMARINA M a ramas, nefolosita, la Constanta.
Nu exista informatii/foto care sa ateste ca SAMMARINA M ar mai fi navigat ulterior. Probabil ca singurul sau scop a fost sa asigure piese de schimb pentru nava sora – SAMMARINA A.
Din 2004 a devenit o prezenta comuna in portul Constanta, dana DDL, unde a ramas nemiscata pana in vara anului 2011 cand au inceput operatiunile de dezmembrare, chiar in acea locatie – dana DDL.
S-a taiat cat s-a putut din nava, restul fiind remorcat pana la Tomini Trading Constanta, unde a fost finalizata dezmembrarea.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava RO-RO SAMMARINA M (ex PASCANI) in dana DDL Constanta, 16.10.2007 – foto: Cristian Gregoretti

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 128,41 m, latime: 20,50 m, pescaj: 6,56 m
– IMO: 8301008
– Call sign: YQKN
– 4.100 tdw/ 8.110 Gt
– propulsia asigurata de doua motoare 6L52/55A, licenta MAN, fabricate la UCM Resita, motoare ce dezvoltau cate 6.000 CP fiecare
– viteza maxima: 20 Nd
– bunker combustibil: 1.122 tone
– 4 diesel generatoare a cate 640 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– putea lua la bord pana la 200 de containere

Contributors