Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

BALDER SUND (viitorul BAZIAS 6) in prima jumatate a anului 1985 in Olanda – foto: www.shipvault.com 

Nava RO-RO BAZIAS 6

A facut parte dintr-un lot de 8 astfel de nave, construite la Santierul Naval Galati, intre anii 1983-1985.
Acest lot de nave RO-RO era contruit pentru export, respectiv pentru compania norvegiana Augustsson, Parley & Co., Sandvika.
Conform contractului semnat de norvegieni cu partea romana, navele costau 12 milioane USD fiecare, platibili in 9 ani, cu o prima de preluare de 300.000 USD la fiecare nava.
Toate aceste nave erau dotate cu cele mai noi tehnologii de la acea vreme, atat echipamentele cat si motorizarea fiind de provenienta occidentala. Toate echipamentele livrate de partea norvegiana au fost platite integral de Santier.
Navele erau specializate pentru transport auto si de containere.
In perioada in care 5 dintre nave se aflau in diverse stadii ale constructiei, compania norvegiana a renuntat la comanda.
In acel moment 3 dintre nave erau deja finalizate si livrate norvegienilor. Acestea au fost returnate Romaniei, fiind preluate de Navimpex (aveau sa fie apoi redenumite BAZIAS 6, BAZIAS 7, BAZIAS 8).
Cele 5 nave Ro-Ro, aflate inca in constructie, au fost finalizate la Santierul Naval Galati, fiind transferate apoi, una cate una, in patrimoniul Navrom Constanta si redenumite BAZIAS 1, BAZIAS 2, BAZIAS 3, BAZIAS 4, BAZIAS 5.
Au fost, cu siguranta, cele mai performante nave pe care le-a avut flota noastra maritima, dovada si faptul ca in prezent (2025), 6 din cele 8 nave sunt inca in serviciu, bineinteles, nu sub pavilion romanesc…

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

TENDER (ex BAZIAS 6) in 1990 – foto: www.shipvault.com 

Revenind la aceasta nava, constructia sa (numar de santier 764) a fost finalizata in cursul lunii septembrie 1983, cand a fost livrata Augustsson, Parley & Co. Sandvika.
Numele original a fost BALDER SUND, pavilionul arborat fiind cel norvegian.
Apoi, in urma rezilierii contractului dintre Augustsson, Parley & Co. Sandvika si Santierul Naval Galati, cele 3 nave care fusesera deja livrate norvegienilor s-au reintors in Romania (printre ele, si BALDER SUND).
Din iunie 1985, a fost transferata in patrimoniul Navimpex, numele fiindu-i schimbat in BAZIAS 6, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel romanesc.
Catre finalul anului 1988 a fost vanduta Stena AN Gothenburg Suedia, impreuna cu navele surori BAZIAS 7 si BAZIAS 8 . Din februarie 1989 numele i-a fost schimbat in STENA TENDER, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel cipriot. Nava a fost folosita intre Finlanda si Germania.
Incepand cu luna mai 1989 a fost inchiriata Transfennica, numele i-a fost scurtat in TENDER, nava continuand sa fie folosita in Marea Nordului pentru transporturi de camioane sau containere.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

CITY OF PORT MELBOURNE (ex BAZIAS 6) la Burnie/Australia, jumatatea anilor ’90 – foto: www.shipspotting.com / Cisco

Incepand cu sfarsitul anului 1991, a fost inchiriata Brambles Shipping din Australia, acolo unde ajunsese si nava sora BAZIAS 8. Numele i-a fost schimbat in CITY OF PORT MELBOURNE, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Bahamas.
A fost folosita pe relatia Melbourne – Bell Bay (Tasmania), impreuna cu nava sora CITY OF BURNIE (ex BAZIAS 8).
In iunie 1999 a revenit la vechiul nume, STENA TENDER. A fost inchiriata Crowley Maritime Transport, fiind folosita intre Statele Unite ale Americii si Caraibe. Tot aici avea sa ajunga si nava sora STENA TIMER (ex BAZIAS 8).
In iunie 2004 a fost vanduta Adnatco Abu Dhabi. Numele i-a fost schimbat in AL RUWAIS, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Emiratelor Arabe Unite. Si aici i s-a alaturat fosta nava sora, BAZIAS 8, devenita AL DHAFRAH. Ambele nave au fost folosite pe rute cu plecare din Abu Dhabi.
Drumurile celor doua nave surori aveau sa se desparta in ianuarie 2014; daca fostul BAZIAS 8 a sfarsit la fier vechi, nava sora, BAZIAS 6 a fost mai norocoasa.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

AL RUWAIS (ex BAZIAS 6) in Abu Dhabi, 25.01.2006 – foto: www.shipspotting.com / Reinier Meuleman

Aceasta a fost vanduta Naif Marine din Emiratele Arabe Unite. Numele i-a fost schimbat in JABAL ALI 3, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez. A continuat sa fie folosita pe diverse rute din Emiratele Arabe Unite.
In septembrie 2021 a fost vanduta Kenz Shipping Lines ltd din Egipt. Numele i-a fost schimbat in KENZ, pavilionul arborat ramanad cel panamez. A continuat sa fie folosita pe rute cu plecare din Port Suez.
In februarie 2025 a fost vanduta RO-Link Shipping Lines inc din Egipt. Numele i-a fost schimbat in AL FOLK, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St Kitts & Nevis.
Este folosita si in prezent (septembrie 2025) pe rute cu plecare din portul Digna/Sudan.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

JABAL ALI 3 (ex BAZIAS 6) , ianuarie 2014 – foto: www.shipsnostalgia.com / bobs

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 121,49 m, latime: 21,01 m, pescaj: 5,30 m
– IMO: 8009014
– 5.000 tdw/ 7.817 Gt
– propulsia: 2 motoare MaK, model 9M453AK, fabricate la Krupp MaK Maschinenbau GmbH-Kiel, a cate 3.600 CP fiecare
– 2 elice cu pas variabil
– viteza maxima: 15,5 Nd
– Bow thruster: 1 x 342 KW
– bunker combustibil: 1.035 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 390 KW, 440 V, 60 HZ CA si 1 x 480 KW, 440V, 60 HZ CA
– poate lua la bord pana la 94 de camioane si 49 autoturisme
– pentru incarcare auto, dispune de 2 rampe in pupa: babord (lungime: 17,50m, latime: 7,70 m) si tribord (lungime: 12,50m, latime: 7,70 m)
– poate lua la bord pana la 394 containere
– nr cabine pasageri: 6 / cate 2 paturi fiecare



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights . 

Contributors