Impingatorul MILCOV, ajuns o epava, in parcul rece apartinand Romnav Braila, de pe Canalul Macin, 7.08.2016 – foto: Cristian Munteanu
Impingatorul MILCOV / IRIS 5
Acest tip de impingator s-a nascut la sfarsitul anilor ’60, in urma colaborarii dintre Icepronav Galati si BIPT Franta, avand la baza un proiect frantuzesc.
Initial au fost construite 14 impingatoare, la Santierul Naval Braila, intre anii 1970-1974.
Au existat, insa, diferente constructive intre primele 8 impingatoare construite (6 pentru Navrom si 2 pentru Yugoslavia) si celelalte 6 (construite intre 1972-1974): astfel, la primele 8 nave din serie, cabina de comanda era amplasata mai spre prova, in exteriorul cabinelor de la nivelul puntii principale, avand dimensiuni destul de reduse.
Tot la aceste prime impingatore exista un catarg mare, rabatabil, amplasat in spatele comenzii. Pintenii folositi pentru impingere erau mult mai apropiati unul de celalalt, dispusi mult mai central fata de impingatoarele ce aveau sa fi construite ulterior.
La ultimele 6 nave din aceasta serie, construite intre anii 1972-1974, cabina de comanda era mult mai mare ca si dimensiune, amplasata deasupra cabinelor de la nivelul puntii principale, acesta putand fi ridicata si mai sus printr-un sistem hidraulic. Catargul din spatele comenzii a fost inlocuit cu unul mai mic, amplasat deasupra acesteia, iar pintenii de impingere au fost mutati catre exterior (babord si tribord).
Dupa o pauza de 11 ani s-a reluat constructia acestui tip de impingator, insa la Santierul Naval Giurgiu, unde aveau sa fie construite 42 de impingatoare de acest tip, intre anii 1985-1994. La aceste nave, insa, avea sa fie schimbata motorizarea (ALCO in loc de Maybach).
Ultimele doua nave ale seriei au fost construite la Santierul Naval Braila in 1996 si aduceau foarte mult, ca si design, cu impingatoare construite aici intre anii 1972-1974.
Impingatorul MILCOV, ajuns o epava, alaturi de hidrobuzul ZIZIN, in parcul rece apartinand Romnav Braila, de pe Canalul Macin, 23.04.2020 – galerie foto: Dionisie Marian Sacagiu
Impingatorul MILCOV a fost construit in 1974 la Santierul Naval Braila, numar de santier 1106, pentru Navrom Galati.
A fost ultimul impingator construit la Braila, din acea serie initiala de 14, de care am amintit anterior.
A fost folosit pana catre sfarsitul anilor ’90. In prima jumatate a anilor 2000 a fost dus la Santierul Naval Oltenita pentru reparatii.
In 2006 inca se afla acolo. Destul de ruginit, parea, insa, ca se lucra la el. Toate geamurile fusesera inlocuite cu termopane, iar cabina de comanda fusese inaltata pe un schelet metalic ce parea fix.
Sfarsitul anului 2006 avea sa aduca si intrarea in faliment a Santierului Naval Oltenita. Reparatiile la impingatorul MILCOV au fost sistate.
Dupa ani si ani de asteptare, impingatorul MILCOV este dus la Navrom Shipyard Cernavoda pentru inceperea operatiunilor de reparatie / modernizare, cu ajutorul impingatorului MONDIAL (ex ROVINARI 4), 18.12.2020, Braila – foto: Viorel Nicolae
Acesta a fost vandut de catre Navrom Galati prin 2007-2008, cumparatorul fiind Romanv Braila.
Impingatorul a fost adus la Braila. Desi urma sa intre in reparatii capitale / modernizare, lucrarile au fost amanate din cauza crizei financiare din 2008.
MILCOV a fost dus in parcul rece ce apartinea Romnav, pe Canalul Macin. A ramas acolo pentru multi ani, degradandu-se. In spatele comenzii fusese amplasata o salupa – TIGLINA, ce apartinea Romnav.
Incet, incet, navele din jurul sau au inceput sa dispare, acestea fiind fie reparate / modernizate (FAUREI si ADJUD), fie vandute (IRIS 2-ex BACAU si PHOENIX 1-ex POSADA).
In 2020 ramasesera acolo doar MILCOV si ZIZIN, aproape esuate langa mal.
La vremea respectiva, sincer, ii vedeam sfarsitul.
Impingatorul MILCOV la Braila, in cursul operatiunilor de modernizare, 22.06.2021 – foto: Cristian Munteanu
Dupa ani de asteptare, la data de 18.12.2020, MILCOV a fost luat de pe canalul Macin cu ajutorul impingatorului MONDIAL (ex ROVINARI 4) si dus la Navrom Shipyard Cernavoda, unde au inceput reparatiile/modernizarea acestuia. S-au facut reparatii la corpul navei, fiind , de asemenea remotorizat.
A fost adus apoi la Braila, unde au continuat operatiunile de modernizare, precum si punerea in functiune a impingatorului.
Pe nava s-a schimbat totul: de la motoare, pana la echipamente de navigatie, iar interioarele au fost reamenajate.
Corpul impingatorului a fost vopsit in verde, iar suprastructura in alb, culori specifice Romnav Braila.
Ca si in cazul altor nave modernizate ale Romnav si in acest caz a avut loc o schimbare de nume, cu cel al unei formatii rock romanesti: impingatorul a primit numele IRIS 5.
Impingatorul IRIS 5 a redevenit activ la sfarsitul lunii octombrie 2022.
In prezent este folosit pe toate sectoarele Dunarii.
Impingatorul IRIS 5 (ex MILCOV) la Braila, cu putin timp inainte de reintra in exploatare, 5.10.2022 – foto: Cristian Gregoretti
Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 33,16 m, latime: 10,17 m, pescaj maxim: 1,70 m
– ENI: 46000211
– MMSI: 264163508
– Call sign: YP3508
– propulsia originala era asigurata de doua motoare licenta Maybach, model MB 820DB, fabricate la Uzinele 23 August Bucuresti, a cate 820 CP fiecare; acestea au fost inlocuite cu ocazia modernizarii din 2021-2022, cu 2 motoare noi, Caterpillar, a cate 1.015 CP fiecare
– transmisie: reductor/inversor; inlocuite cu ocazia moernizarii din 2021-2022
– doua elice cu pas fix, fabricate din otel
– 4 pene de carma sincrone, cu actionare hidraulica, cate doua pe fiecare elice
– echipat initial cu 2 diesel-generatoare a cate 100 KW, 400 V, 50 Hz CA / inlocuite cu ocazia modernizarii din 2021-2022
– dotat cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova, plus inca un vinci, la pupa (intre cabine si vinciurile ancorelor)
Impingatorul IRIS 5 (ex MILCOV) in 2023 – foto: Arama Cristian-Stelu
Ultimele Comentarii