Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul SOVATA, 29.10.1981 – © http://eastcoasters.fotopic.net (aceasta pagina web nu mai exista in prezent)

Cargoul SOVATA / OSCAR SATURN (1978-2003)

A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1187, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii iunie 1978.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom Constanta a fost reorganizata.
Incepand cu data de 24.07.1993, a fost inchiriat (contract de bare boat) Moldova Shipping Company din Republica Moldova, alaturi de nava sora STEFANESTI. Durata initiala a contractului era de 5 ani.
Intrucat moldovenii nu aveau experienta in managementul navelor maritime, au apelat la … teapa romaneasca, numita Oscar Maritime srl Constanta, care urma sa preia managementul acestor cargouri.
Oscar Maritime srl Constanta era doar un alt srl care trebuia sa se imbogateasca de pe urma exploatarii navelor inchiriate, fara a investi nimic in ele.
Numele cargoului a fost schimbat, in cursul anului 1995, in OSCAR SATURN, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Oscar Maritime nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Atat Navrom cat si Romline au trecut la retragerea navelor inchiriate acesteia. Navele au fost preluate incarcate de datorii, multe dintre ele fiind arestate prin diverse porturi ale lumii.
In urma Oscar maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,83 milioane USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
In cursul anului 2003 AVAB a depus la Tribunalul Constanta, Sectia comerciala, in dosarul 1508/1997, Cererea pentru atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale debitoarei Oscar Maritime srl Constanta, administratorii Skandalidis Theodoras si Uretu Mihai, pentru suma de 2.832.817,44 USD.
De recuperat, insa, nu prea mai era nimic, pentru ca administratorii Oscar Maritime instrainasera intreg patrimoniul societatii debitoare dupa 1997, cand ramasesera fara “obiectul muncii”, cargourile fiindu-le retrase de catre Navrom si Romline…
Intr-un final nu s-a recuperat nimic… Ca si in alte cazuri similare, nu a fost gasit nici un vinovat…
Revenind la cargoul OSCAR SATURN (ex SOVATA), la momentul preluarii sale de catre Navrom, acesta se afla arestat in portul Aden/Yemen, inca din cursul lunii februarie 1997, pentru datorii catre autoritatile portuare de aproximativ 90.000 USD.
Cargoul a fost eliberat la sfarsitul lunii ianuarie 1998, plecand cu destinatia Romania. Dupa o escala in Italia, a ajuns la Constanta, unde a fost retras la dana DDL2, incepand cu data de 3.03.1998, fiind trecut “in conservare”.
Acolo s-a alaturat navei sora OSCAR VENUS (ex STEFANESTI) si ea parte a aceluiasi contract de inchiriere cu moldovenii, si care fusese retrasa acolo in asteptarea unor reparatii, care nu au mai venit niciodata.
Ambele nave, incarcate de datorii, au facut obiectul unui litigiu comercial intre Navrom si Moldova Shipping.
Cele doua cargouri au ramas acolo vreme de 5 ani, devenind niste epave de pe care se furase cam totul. Daca la exterior aratau dezastruos, la interior situatia era si mai dramatica, pentru ca cei angajati sa le pazeasca avusesera grija sa sustraga materiale feroase, neferoase, echipamente, astfel incat la interior erau mai mult goale.
O fotografie cu cele doua epave puteti vedea in pagina navei: https://marinarii.ro/cargoul-stefanesti-oscar-venus/
Desi la licitatia organizata la data de 22.02.2000, cele 2 cargouri au fost adjudecate (OSCAR VENUS a fost adjudecat de catre Lampedusa Maritime CO pt 205.000 USD, iar OSCAR SATURN a fost adjudecat de catre UNITED MARINE pentru 201.000 USD), ambele nu au fost preluate , ramanand in continuare la Constanta.
Au plecat remorcate, rand pe rand, in toamna anului 2003, cu destinatia Aliaga/Turcia.
Cargoul OSCAR SATURN (ex SOVATA) a ajuns la Aliaga la data de 14.10.2003, fiind ulterior dezmembrat.
Desi in acte numele i-a fost schimbat in CYCLOPUS (pavilion Honduras) pentru ultimul drum catre Aliaga, in realitate, la destinatie avea sa ajunga cu acelasi vechi nume – OSCAR SATURN.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargourile OSCAR VENUS (ex STEFANESTI) si OSCAR SATURN (ex SOVATA), ajunse niste epave, in portul Constanta, 2000 – foto: arhiva ziarului Romania Libera

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106,13 m, latime: 14,83 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7806790
– Call sign: YQGU
– 4.737 tdw/ 3.531 Gt
– propulsia: un motor 5DKRN50/110-2, fabricat la Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk, ce dezvolta 3.000 CP
– viteza maxima: 13,7 Nd
– bunker combustibil: 447 tone
– 3 diesel generatoare a cate 450 KW, 400 V 50 HZ CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5 t SWL, actionate de cate un vinci fiecare