Cargoul SABARENI, 1.10.1985 – scan foto alb negru – colectia marinarii.ro © – Cristian Munteanu
Cargoul SABARENI (1980-2006)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1227, fiind livrat ICE Navlomar in cursul lunii decembrie 1980.
Ca si restul navelor din flota Navlomar, avea corpul vopsit in rosu, suprastructura in alb, iar cosul in rosu.
In cursul anului 1992, in urma reorganizarii ICE navlomar, cargoul SABARENI ajunge in proprietatea SC Uzin Export Import SA, operarea sa revenind SC Alba Shipping srl Bucuresti.
In august 1995 SC Uzin Export Import SA a inchiriat (contracte de bare-boat) cele 7 nave pe care le avea in proprietate catre Navrom Constanta.
La randul ei, Navrom Constanta avea sa subinchirieze imediat cele 7 cargouri care Self Invest Maritime Constanta, patronata de catre Mircea Mihail. Exact la aceeasi data Navrom avea sa inchirieze, in contract de bare-boat, catre aceeasi Self Invest Maritime 4 cargouri (probabil cele mai bune pe care le avea in patrimoniu): PANCIU, DRAGASANI, COTNARI si FOCSANI.
Si asta in conditiile in care Self Invest Maritime avea un capital social de numai 100.000 lei vechi!
Self Invest a apelat la un credit initial in valoare de 4,9 milioane USD, luat de la Bancorex si garantat (culmea) prin ipotecarea cargourilor REGHIN si CIMPIA TURZII care apartineau Navrom.
La inceputul lui ianuarie 1997, Self Invest Maritime avea sa cumpere cele 7 cargouri de la SC Uzin Export Import SA, uzand de alte credite luate de la Bancorex, garantate cu ipotecarea navelor.
Inca de la preluarea navelor in contract de inchiriere, pentru echipajele acestora a inceput calvarul: salarii neplatite cu lunile, aprovizionarea navelor cu piese de schimb, alimente si combustibil se facea cu foarte mare intarziere, taxele portuare nu erau platite….
Navele au ajuns, rand pe rand, sa fie arestate in diverse porturi ale lumii, fiind efectiv abandonate, cu tot cu echipaj, de catre Self Invest Maritime.
Cei 211 marinari de pe cele 7 cargouri nu si-au mai vazut niciodata restantele salariale, care in ianuarie 1997 se ridicau la peste 1,2 milioane USD.
In dosarul “Self Invest” au fost anchetati, printre altii, Mircea Mihail – patron Self Invest si Manea Ghiocel, directorul Navrom, cu al carui larg concursa au ajuns acele nave in patrimoniul Self Invest. Condamnati initial la 2 de inchisoare ani cu suspendare (Mircea Mihail), si respectiv 6 ani si 8 luni de inchisoare cu executare (Manea Ghiocel), aveau sa fie ulterior achitati de catre instante…. Penibila justitie din Romania!
In urma Self Invest srl a ramas si pana in ziua de azi o “gaura” la Bancorex de 7,6 milioane USD, conform listei publicate si raspublicate de AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf.
Bani care nu au mai fost si nu vor mai fi recuperati niciodata. AVAS a taraganat ani de zile executarea datornicilor, intre timp toate acele “companii” datornice fiind radiate… Dar poate ca asta s-a si dorit!
Revenind la cargoul SABARENI, acesta avea sa fie arestat in februarie 1997 la Ceuta/Spania, pentru datorii fata de echipaj si litigii de marfa.
Ca si celelalte nave ce apartineau Self Invest Maritime, a fost abandonat acolo, cu tot cu echipaj.
A fost vandut de catre autoritatile locale, in incercarea de a mai recupera din datorii, in cursul lunii mai 1997.
Cargoul a fost cumparat de catre un libanez, inregistrat pe o companie detinatoare de unica nava, Saleh din Liban. Numele i-a fost schimbat in NATACHA 1, pavilionul arborat fiind cel al Honduras.
La inceputul anului 1999, a fost vandut Marwan Shipping&Trading din Emiratele Arabe Unite. Numele i-a fost schimbat in ZAID, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St. Vincent&Grenadines.
Din 2004, pavilionul arborat a fost schimbat cu cel nord coreean.
A navigat pana la inceputul lunii august 2006, cand a fost vandut la fier vechi. A ajuns la Alang/India la data de 19.08.2006, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul SABARENI in anii ’80 – foto: Louis Bosschaart
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 105,96 m, latime: 14,80 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7942518
– Call sign: YQKC
– 4.620 tdw/ 3.374 Gt
– propulsia: un motor 5DKRN50/110-2, fabricat la Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk, ce dezvolta 3.000 CP
– viteza maxima: 13,7 Nd
– bunker combustibil: 447 tone
– 3 diesel generatoare a cate 450 KW, 400 V 50 HZ CA fiecare
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5 t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
Ultimele Comentarii