Cargoul MEHEDINTI in 1990 – © George Carr
Cargoul MEHEDINTI (1983-2000)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1259, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii august 1983.
A ajuns in patrimoniul Romline Constanta in 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
In cursul anului 1995 a fost inchiriat (contract de bare boat) unei “companii private de shipping” – Carta Shipping srl Constanta, patronata de catre Vasile Zaharia, impreuna cu nava sora NICORESTI.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
In iulie 1997 cargoul MEHEDINTI a fost arestat la Aqaba/Iordania, pentru restante la plata salariilor echipajului, ce insumau 73.000 USD.
In noiembrie 1997, pe fondul restantelor la plata chiriei, Romline avea sa retraga cele doua cargouri pe care le avea inchiriate la Carta Shipping – NICORESTI si MEHEDINTI.
In urma Carta Shipping srl a ramas si pana in ziua de azi o “gaura” la Bancorex de 1,82 milioane USD, conform listei publicate de AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf. Bani care nu au mai fost si nu vor mai fi recuperati niciodata. AVAS a taraganat ani de zile executarea datornicilor, intre timp toate acele firme de apartament fiind radiate…
La data de 4.08.1997 a fost elaborata HG 397 privind aprobarea Programului special pentru scoaterea de sub arest/retinere a unor nave apartinand flotei maritime comerciale; pe lista navelor arestate se regasea si cargoul MEHEDINTI.
Desi eliberat din arest in a doua jumatate a anului 1997, cargoul MEHEDINTI nu a mai navigat prea mult, fiind arestat la inceputul anului 1998 in portul Mtwara/Tanzania pe fondul unor datorii mai vechi ale Carta Shipping si ale Romline.
Aflata intr-o situatie financiara dezastruasa, Romline nu a mai reusit sa elibereze cargoul din arest.
In iunie 1998, echipajul cargoului MEHEDINTI a trimis un mesaj disperat conducerii Romline, cerand insistent ajutor: cargoul ramasese in black out din lipsa combustibilului, echipajul ajunsese sa gateasca la o soba improvizata, alimentata cu lemne. Cambuza era scoasa din functiune, alimentele perisabile, care se alterasera, fiind aruncate in mare.
La bord se inregistrasera deja 3 cazuri de malarie, salariile echipajului nefiind platite din februarie 1998, iar diurna de strainatate din noiembrie 1997.
In cele din urma la bordul cargoului a ramas doar un echipaj minim de siguranta.
Romline a incercat scoaterea la vanzare a cargoului in repetate randuri.
De abia la licitatia organizata in data de 26.10.1999, cargoul MEHEDINTI a fost adjudecat de catre Asia Expres Shipping din Emiratele Arabe Unite, care apartinea unui arab dubios cu cetatenie americana – Mohammed Shafiq, care mai cumparase si alte foste cargouri de la Navrom si Romline, vandute tot pe nimic.
Desi declarati castigatori, arabii au efectuat plata catre Romline de abia in cursul lunii martie 2000.
Numele cargoului a fost schimbat in MASHRAQ 4, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
Acesta a fost revandut imediat la fier vechi, fiind remorcat cu destinatia Alang/ India. A ajuns la destinatie la data de 3.05.2000, fiind ulterior dezmembrat.
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,60 m, latime: 17,71 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 8322129
– Call sign: YQNM
– 8.750 tdw/ 5.934 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker combustibil: 1.131 tone
– 3 diesel generatoare a cate 250 KW, 400 V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare
Ultimele Comentarii