Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul LUGOJ tranzitand Bosforul, 1997 – foto: Louis Bosschaart

Cargoul LUGOJ (1984-2000)

A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1274, fiind livrat Navrom in cursul lunii decembrie 1984.
Dupa 1990 a fost tranferat in patrimoniul Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom.
Un raport de la finalul anului 1996 lista cargoul LUGOJ ca valorand undeva intre 1,8 si 2,1 milioane USD.
La inceputul anului 1997 a fost inchiriat (contract de bare boat) S.C. A1 Team Shipping&Trading srl Constanta, impreuna cu alte 3 nave din patrimoniul Romline Constanta.
Conducerea Romline, avandu-l in frunte pe Laurentiu Streaja, a inchiriat aceste nave pline de datorii, desi navele ar fi trebuit sa fie libere de orice datorii la momentul inchirierii.
Ca urmare, acestea au inceput sa fie arestate prin diverse porturi ale lumii, in contul datoriilor facute de Romline.
A urmat apoi rezilierea unilaterala de catre directorul Streaja a contractului cu SC A1 Team Shipping&Trading, la numai cateva luni de la semnarea acestuia. SC A1 Team Shipping&Trading avea sa actioneze in instanta pentru recuperarea banilor pe care i-a cheltuit pentru plata taxelor catre porturile in care navele fusesera retinute si plata echipajelor pe acea perioada.
Dupa cativa ani instanta a dat castig de cauza S.C. A1 Team Shipping&Trading, care avea de recuperat peste 1.6 milioane USD de la Romline.
Dupa rezilierea contractului LUGOJ a continuat sa fie operat de catre Romline Constanta.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul IUGO (ex LUGOJ), 4.03.2000, cu cateva ore inainte de a se scufunda – foto: R. Zeegers

A fost vandut Cosena srl Constanta la sfarsitul anului 1999. Numele i-a fost schimbat in IUGO, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Cargoul fusese intregistrat pe o firma din St Vincent& Grenadines, MISTIGRI SHIPPING CO LTD; numele lui urma sa fie schimbat in CARMEN, insa, in realitate nu a mai apucat aceasta schimbare de nume…
Pe data de 4.03.2000 cargoul IUGO a plecat cu o incarcatura de deseuri de fier din portul Rotterdam. In jurul orei 11 dimineata, aflat la 45 Mm de Rotterdam, pe o mare furtunoasa, incarcatura a inceput sa se deplaseze catre babord, determinand inclinarea din ce in ce mai puternica a cargoului.
Echipajul a anuntat Paza de Coasta care a intervenit rapid cu 2 elicoptere, recuperandu-i de pe nava pe cei 17 membri ai echipajului. Cu ajutorul remorcherelor s-a inceput tractarea cargoului, insa datorita furtunii acesta s-a rasturnat si scufundat in jurul orei 22.
Operatiunile de ranfluare au inceput la sfarsitul anului 2000. Compania Smit Salvage s-a ocupat de scoaterea epavei; aceasta a fost taiata in 4 parti, apoi aceste parti au fost scoase la suprafata si incarcate pe niste barje. Se spune ca, costul intregii operatiuni ar fi fost de 9,6 milioane USD, bani care nu au mai fost recuperati ulterior…

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Prova cargoului IUGO (ex LUGOJ) scoasa la suprafata de catre compania Smit Salvage. Vopseaua care acoperise partial vechiul nume se stersese, asa ca numele aparea, clar, LUGOJ.

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,68 m, latime: 17,71 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 8502195
– Call sign: YQNX
– 8.750 tdw/ 5.934 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 1.131 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 250 KW, 400V 50 HZ CA fiecare si 1 x 140 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare