Cargoul FINTINELE in anii ’80 – foto: Jean M Otten
Cargoul FINTINELE (1979-1999)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 681, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii septembrie 1979.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu data de 26.09.1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) High Sea Services srl Constanta, impreuna cu alte 7 cargouri (5 din aceeasi clasa, plus SALAJ si NASAUD). A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc.
Contractul de inchiriere era semnat pe 7 ani, dar…. Ceea ce a urmat este “scenariul clasic”, atat de cunoscut in randul acestor asa numite “companii private de shipping”: imprumut luat de la Bancorex, pentru “reparatii/retehnologizari nave”, intarzieri la plata echipajului, aprovizionarea cu intarziere a navelor cu cele necesare, taxe portuare neplatite, acumulare de datorii…
Imprumutul contractat de catre High Sea Services la Bancorex a fost girat prin ipotecarea catre banca a unuia dintre cargourile inchiriate, si anume, GRUIA. Care cargou, GRUIA, nu apucase sa efectueze decat vreo cateva voiaje la viata sa, el fiind construit in 1981 si fiind trecut in conservare in portul Galati inca din prima jumatate a anilor ’80, din cauza calarii motorului principal in cursul unuia dintre primele voiaje efectuate…
La data de 12.11.1997 Navrom a retras, cu tot cu datorii, cargourile inchiriate High Sea Services, pe fondul datoriilor pe care HSS le avea la plata chiriilor navelor.
In urma High Sea Service srl a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,1 milioane USD, conform listei publicate de catre AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf . Bani care nu au fost si nu vor mai fi recuperati niciodata!
Cargoul FINTINELE avea sa fie arestat la data de 8.02.1998 la Jebel Ali / Emiratele Arabe Unite, pe fondul datoriilor fata de echipaj (restante salariale datorate de catre High Sea Services).
Mare parte din echipaj a fost repatriata, la bordul cargoului ramanand doar un echipaj minim de siguranta.
La data de 26.11.1998 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 849, prin care erau alocate fonduri pentru asigurarea celor necesare navelor aflate in arest; pe lista se regasea si cargoul FINTINELE.
Cargoul FINTINELE a ramas arestat la Jebel Ali pana in septembrie 1999, cand a fost vandut, in cadrul procesului de lichidare al Navrom Constanta.
A fost cumparat pe nimic, de catre Rize Shipping ltd, apartinand unui arab dubios cu cetatenie americana – Mohammed Shafiq, care mai cumparase si alte foste cargouri de la Navrom, vandute tot pe nimic in cadrul procesului de lichidare al acesteia.
Numele i-a fost schimbat in MASHRAQ 3, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez. Imediat a fost revandut la fier vechi.
A ajuns remorcat la Gadani/Pakistan la data de 21.09.1999, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul FINTINELE la Bremen/Germania, 3.10.1988 – foto: Wolfgang Kramer
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,81 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7806879
– Call sign: YQHT
– 8.850 tdw/ 6.127 Gt
– propulsia: un motor fabricat la ICM Resita – licenta MAN, model 6L52/55A, motor ce dezvolta 6.000 CP; acesta antrena o elice cu pas variabil
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker combustibil: 574 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 200 KW, 400 V, 50 HZ CA si 1 x 400 KW, 400 V, 50 HZ
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare
Ultimele Comentarii