Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul CALFAT, 20.02.1994 – foto: www.vesseltracker.com /Pirenaico

Cargoul CALAFAT / OSCAR VEGA (1984-2000)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 757, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii noiembrie 1984.
Ca si in cazul altor cargouri romanesti construite in anii ’80, si aceasta serie de nave a avut de suferit de pe urma “calitatii” motoarelor produse la ICM Resita.
Aceste cargouri au fost echipate initial, cu 2 motoare, licenta MAN, produse la Resita (acelasi tip care incepuse sa echipeze cargourile de 8.850 tdw fabricate la Galati, incepand cu anul 1979), insa ambele erau cuplate la aceesi linie axiala, iar sincronizarea acestora era destul de complicata. Desi, in teorie, cele 2 motoare ar fi trebuit sa genereze un total de 12.000 CP, dupa doar cateva voiaje, la multe dintre cargourile acestei serii, era folosit un singur motor, celalt fiind donor de piese…
Din 1987 s-a facut un “upgrade” al acestui tip de cargou, inlocuindu-se bigile cu cranice si cele 2 motoare cu unul singur, ce dezvolta 8.200 CP, dar si acela produs la Resita si la fel de problematic…
Revenind la cargoul CALAFAT, acesta a navigat pentru Navrom pana in 1990, fiind apoi transferat in patrimoniul nou-infiintate companii – Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare al Navrom.
Incepand cu 1.11.1995 a fost inchiriat (contract bare-boat), pe o durata de 5 ani, Oscar Maritime srl Constanta, un alt srl care trebuia sa se imbogateasca de pe urma exploatarii navelor inchiriate, fara a investi nimic in ele.
Numele cargoului a fost schimbat in OSCAR VEGA, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
Cargoul OSCAR VEGA a ajuns la Pireu/Grecia la data de 19.03.1996, insa purtand doar numele OSCAR. Probabil a fost o incercare a celor de la Oscar Maritime de a masca adevarata identitate a navei, pentru a scapa de arest. Cu toate acestea cargoul avea sa fie arestat la Pireu, pe fondul datoriilor Oscar Maritime catre autoritatile portuare si echipaj.
In a doua jumatate a anului 1996 a revenit la numele OSCAR VEGA.
Un raport din 1996 lista cargoul OSCAR VEGA ca valorand undeva intre 2,75 si 3,25 milioane USD.
In ianuarie 1997 datoriile catre echipaj si autoritatile portuare se ridicau la aproximativ 327 mii dolari.
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Oscar Maritime nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Atat Navrom cat si Romline au trecut la retragerea navelor inchiriate acesteia. Navele au fost preluate incarcate de datorii, multe dintre ele fiind arestate prin diverse porturi ale lumii.
In urma Oscar maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,83 milioane USD, conform listei publicate de catre Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
In cursul anului 2003 AVAB a depus la Tribunalul Constanta, Sectia comerciala, in dosarul 1508/1997, Cererea pentru atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale debitoarei Oscar Maritime srl Constanta, administratorii Skandalidis Theodoras si Uretu Mihai, pentru suma de 2.832.817,44 USD.
De recuperat, insa, nu prea mai era nimic, pentru ca administratorii Oscar Maritime instrainasera intreg patrimoniul societatii debitoare dupa 1997, cand ramasesera fara “obiectul muncii”, cargourile fiindu-le retrase de catre Navrom si Romline…
Intr-un final nu s-a recuperat nimic… Ca si in alte cazuri similare, nu a fost gasit nici un vinovat…
Cargoul OSCAR VEGA a ramas arestat la Pireu si dupa preluarea sa de catre Romline.
La data de 4.08.1997 a fost elaborata HG 397 privind aprobarea Programului special pentru scoaterea de sub arest/retinere a unor nave apartinand flotei maritime comerciale; pe lista navelor arestate se regasea si cargoul OSCAR VEGA.
Acesta a fost eliberat din arest la inceputul lunii noiembrie 1997. La data de 6.11.1997 a parasit portul Pireu, remorcat, cu destinatia Constanta, unde ar fi urmat sa intre in reparatii. La bordul sau se afla doar un echipaj de siguranta format din 7 membri.
A fost retras la Constanta, in asteptarea unor reparatii care nu au mai venit niciodata. Din 1998, avea sa i se alature, in dana dubla, mineralierul VEGA STAR ONE (ex ANINA).
Conform informatiilor primite de la un membru al echipajului, care l-a adus in tara in 1997 (utilizator facebook Ad Cr): “Am facut parte din echipajul de 7 oameni care au adus acasa OSCAR VEGA, nava perfect functionala, si dupa 2 ani, cand am revenit cu nava ARAD in dubla, din generatoare era scobit cupru, cablurile electrice taiate, lampile electrice lipsa, barele la TPD si toata partea electrica lipsa, motoarele la bigi, echipamente, piese de schimb s.a.m.d. din ce am inteles in contul unei datorii catre o societate care repara nave si altele vandute de betivani pe o sticla de tarie…”
Romline a incercat in repetate randuri sa-l vanda, in cadrul unor licitatii. Acesta a fost vandut de abia la licitatia organizata la inceputul lunii martie 2000. A fost adjudecat de catre turcii de la Oge Gemi Sokum, Aliaga, pentru 167.000 USD (din care 80.000 USD reprezentau datorii acumulate de catre Romline pe perioada cat nava a fost retrasa la Constanta).
A ajuns remorcat la Aliaga/Turcia la data de 18.04.2000, fiind ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul OSCAR VEGA (ex CALAFAT) in rada la Pireu/Grecia, 22.12.1996 – foto: www.shipspotting.com / Malcolm Cranfield

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 158,61 m, latime: 22,80 m, pescaj: 9,60 m
– IMO: 8429862
– Call Sign: YQNV
– 15.555 tdw/ 11.995 Gt
– propulsia era asigurata de 2 motoare semirapide licenta MAN, model 6L52/55A, fabricate la ICM Resita, a cate 6.000 CP fiecare / ambele motoare erau conectate la aceeasi linie axiala
– viteza maxima: 17 Nd
– bunker combustibil: 1.436 t
– 3 diesel generatoare: 2 x 640 KW, 400 V 50 HZ CA si 1 x 118 KW, 400 V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii
– dotat cu 4 bigi a cate 22 t SWL fiecare
– putea lua la bord pana la 396 de containere



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights . 

Contributors