Cargoul BUCURESTI – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata – © Michael D.J. Lennon
Cargoul BUCURESTI (1962-1990)
A fost construit in 1962 la Brodogradiliste 3 Mai, Rijeka, fosta Yugoslavie, numar de santier 464, pentru Navrom Constanta.
In 1963, cargoul BUCURESTI, cu un echipaj de 50 de oameni, avndul la comanda pe capitanul de cursa lunga Liviu Negut, a fost prima nava romaneasca care a facut inconjurul lumii: plecat la data de 11.08.1963 din portul Constanta, acesta avea sa se intoarca pe 23.12.1963, dupa un voiaj care a durat 144 zile. Cargoul BUCURESTI a plecat catre vest, fiind incarcat cu tractoare, instalatii pentru o fabrica de ciment si zahar pentru Cuba.
Dupa o escala in Gibraltar, a urmat traversarea Atlanticului, dupa care a ajuns la Havana, in Cuba, unde au fost descarcate marfurile. A urmat trecerea prin canalul Panama, unde cargoul a fost supus unui amanuntit control de catre autoritatile americane care asigurau securitatea canalului, motivul fiind acela ca Romania face parte din blocul comunist.
Cargoul BUCURESTI si-a continuat apoi calatoria, ajungand in Honolulu, apoi in porturile Xingjiang, Shanghai, Dalian si Guangzhou/China. Din China cargoul a incarcat mingi de ping-pong, stilouri, pixuri, articole de bacanie, fonta si motostivuitoare, toate avand destinatia Romania. A urmat apoi voiajul catre Romania, cargoul traversand stramtoarea Malacca, Golful Aden, Marea Rosie, Canalul Suez, apoi Marea Mediterana, stramtorile Dardanele si Bosfor, apoi Marea Neagra.
Majoritatea voiajelor care au fost efectuate ulterior aveau sa fie catre porturile Asiei de sud-est.
A navigat pentru Navrom Constanta pana in 1989, fiind apoi retras la Midia.
Anul 1990 il gaseste tot la Midia.
In februarie 1990, Navrom a hotarat vanzarea a 24 de nave care nu mai corespundeau din punct de vedere tehnic; la 30.03.1990 a fost semnata o conventie cu ICE CONTRANSIMEX din Bucuresti, care urma sa se ocupe de vanzarea navelor, recomandarea fiind ca 11 dintre ele sa fie vandute in bloc la fier vechi.
Printre cele 11 nave (care ulterior au devenit 13) s-a regasit si cargoul BUCURESTI.
Castigatorul licitatiei organizate in 12.04.1990 a fost desemnat OG Gemi Sokum SA din Aliaga/Turcia. Pretul oferit pentru tona de fier vechi a fost cuprins intre 90-108 USD.
Cele 13 nave au fost vandute turcilor pentru aproximativ 2,7 milioane USD.
Cargoul BUCURESTI a fost remorcat de la Midia cu destinatia Aliaga, unde a ajuns pe 19.09.1990, fiind ulterior dezmembrat.
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 152,25 m, latime: 18,80 m
– IMO: 5054628
– 12.961 tdw/ 9.224 Gt
– propulsat de un motor Sulzer, model 8-SD-72, fabricat la Winterthur/Elvetia, ce dezvolta 5.600 CP.
– viteza maxima: 15 Nd
– echipat cu 3 diesel generatoare 5 BAH 22 Sulzer
– 5 magazii, 12 bigi a cate 5t SWL
– nava sora: DOBROGEA
Ultimele Comentarii