Mineralierul BUJORENI pe Delaware River / USA , 8.01.1995 – foto: J. Curdy
Mineralierul BUJORENI (1981-2009)
Constructia sa (numar de santier 411) a inceput la Santierul Naval Constanta la data de 15.09.1980.
A fost lansat la apa la data de 30.05.1981 purtand numele PORFRYION, fiind destinat unei companii grecesti.
Grecii au renuntat ulterior la comanda, mineralierul fiind finalizat in cursul lunii decembrie 1981.
Acesta a fost rebotezat BUJORENI, fiind livrat Navrom Constanta.
A navigat petru Navrom Constanta pana in iunie 1990 cand a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
A fost una dintre cele 16 nave pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu AS Klaveness Chartering Oslo, asociere care a facut subiectul celebrului “Dosar Flota”…
La data de 14.05.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Petroklav Inc Liberia (devenita apoi, la data de 27.06.1991, Petroklav Inc Bahamas), prin asocierea Petromin cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
Scopul acestei asocieri era repararea, retehnologizarea si exploatarea celor 16 nave. Managementul navelor urma sa fie preluat de catre norvegieni.
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Liberia. Astfel, la data de 12.08.1992, mineralierul BUJORENI ajungea la Bujoreni Inc Liberia. Desi a continuat sa navigheze sub acelasi nume, pavilionul avea sa fie schimbat cu cel liberian.
La data transferului, valoarea navei era estimata la 9,73 milioane USD.
A urmat apoi contractarea unui credit in valoare de 45 milioane USD (la care s-au mai adaugat ulterior 4 milioane USD) de la Christiania Bank Oslo, pentru care au fost ipotecate 6 mineraliere. Tot in contactul de credit era specificat ca alte 9 nave din grupul de 16, sa fie inscrise ca si garantii corporale colaterale, pe care banca le putea vinde pentru a acoperi eventualele rate nerambursate (aici se regasea si mineralierul BUJORENI).
Scopul acestui credit era repararea si retehnologizarea navelor, precum si plata catre Santierul Naval Constanta pentru finalizarea constructiei mineralierului 22 DECEMBRIE.
Din acest credit, pentru “repararea si retehnologizarea” mineralierului BUJORENI, ar fi revenit 3,45 milioane USD.
Nu au existat documente justificative referitoare la cheltuielile exacte efectuate cu asa zisa retehnologizare/reparare a navelor…
Creditul toatal de 49 milioane USD ar fi trebuit rambursat in 8 rate egale, a cate 6,125 milioane USD. Insa, de la prima scadenta, din decembrie 1994, partea norvegiana a invocat nerealizarea veniturilor necesare din exploatarea navelor, obligand astfel Petromin la plata din surse proprii a 6,6 milioane USD, reprezentand prima rata plus dobanda aferenta.
Tot la sfarsitul anului 1994, s-a agreat cu banca creditoare o refinantare a creditului ramas neachiat dupa prima rata (42,8 milioane USD) cu un nou credit, in valoare de 44 milioane USD.
Apoi, in august 1997, s-a mai contactat un credit de 2 milioane USD…
Mineralierul HEBEI NO 1 (ex BUJORENI) in 2005 – foto Michael Schindler
Ajunsa dupa numai 5 ani, in 1997, in imposibilitate de achitare a ratelor catre banca, Petroklav a trecut la vanzarea navelor. Nu mai putin de 28 milioane USD din valoarea creditului a fost restituita bancii creditoare din… vanzarea navelor…
La data de 16.03.1998, la solicitarea Christiania Bank, s-a agreat un plan de restructurare care presupunea vanzarea a trei mineraliere: BARBOSI, BUJORENI si BAIA DE ARAMA.
Mineralierul BUJORENI a fost vandut la data de 10.12.1998 chinezilor de la Hebei Ocean Shipping, pentru 1,9 milioane USD.
Incepand cu luna februarie 1999, numele i-a fost schimbat in HEBEI 1, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St Vincent & Grenadines.
Din octombrie 2003, numele i-a fost schimbat in HEBEI NO 1, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Hong Kong.
In martie 2006 a fost vandut grecilor de la Good Faith Shipping CO SA pentru 6 milioane USD. Numele i-a fost schimbat in SMART I, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
A continuat sa navigheze pana la inceputul anului 2009, cand a fost vandut la fier vechi. A ajuns la Chittagong/Bangladesh la data de 29.01.2009, fiind ulterior dezmembrat.
Mineralierul SMART I (ex BUJORENI) in apropiere de Rotterdam/Olanda, 8.05.2008 – foto: www.shipspotting.com / Hannes van Rijn
Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 253,88 m, latime: 32,23 m, pescaj: 12,35 m
– IMO: 8024519
– Call sign: YQKS
– 64.854 tdw/ 38.090 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RND90, fabricat de catre Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A. – Poznan, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 14.85 Nd
– bunker combustibil: 4.027 tone
– 3 diesel generatoare a cate 504 KW, 400V 50 HZ CA
– nr. magazii: 9; nr. guri magazii: 11
– echipat la pupa cu 2 bigi a cate 5t SWL fiecare
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii