Slepul motor JARISTEA 3 la Linz, 1.03.1989 – foto: www.binnenschifferforum.de / danubenews
Slepul motor JARISTEA 3 / DUNAREA 2 / MERCUR 211
A fost construit in anul 1987 la Santierul Naval Drobeta Turnu Severin, numar de santier 5030005, pentru Navrom Galati.
A fost folosit pe toate sectoarele Dunarii pana la jumatatea anilor ’90.
In 2000, 4 dintre cele 5 nave de acest tip (JARISTEA 2 pana la JARISTEA 5) au fost vandute Touax Rom srl Constanta.
Numele lor a fost schimbat in DUNAREA 1 pana la DUNAREA 4.
Asadar JARISTEA 3 si-a schimbat numele in DUNAREA 2, ramanand sub pavilion romanesc, portul de inregistrare fiind Drobeta Turnu Severin.
A fost modernizat la Santierul Naval Drobeta Turnu Severin in cursul aceluiasi an, 2000, vechile motoare fiind inlocuite cu unele noi, Caterpillar, a cate 1.000 CP fiecare.
Ca si celelalte nave de la Touax Rom, a avut corpul vopsit in albastru, iar suprastructura in alb.
Slepul motor DUNAREA 2 (ex JARISTEA 3) in portul Constanta Sud – Agigea, 17.01.2006 – © Cristian Gregoretti
A continuat sa fie folosit pe toate sectoarele Dunarii, ajungand in voiaje internationale pana la Regensburg.
Din 2008 a activat si pe Rin, ajungand pana la Rotterdam.
Alaturi de nava sora – DUNAREA 3 (ex JARISTEA 4), au stat mult timp in Waalhaven/Rotterdam (multumim pentru informatie domnului Dan Iordachescu).
A revenit pe Dunare la inceputul anului 2012.
De la sfarsitul lui decembrie 2012, a fost mutat la compania mama – Touax SA – pavilionul i-a fost schimbat cu cel francez, portul de inregistrare fiind Paris-ul.
A continuat sa fie folosit pe Dunare, pana in prima jumatate a anului 2014, cand a fost cumparat… inapoi de catre Navrom Galati, impreuna cu nava sora DUNAREA 3 (ex JARISTEA 4).
A fost dus la Navrom Shipyard Cernavoda, unde a trecut printr-o reparatie capitala. Corpul i-a fost vopsit in rosu, suprastructura in alb, iar numele i-a fost schimbat in MERCUR 211.
MERCUR 210 ( ex DUNAREA 3, ex JARISTEA 4) si MERCUR 211 ( ex DUNAREA 2, ex JARISTEA 3) la Agigea, mai 2018 – foto: Adrian Damian
A redevenit activ din ianuarie 2015, fiind folosit pe toate sectoarele Dunarii. Pana in 2020 a fost folosit foarte mult in voiaje pana la Prahovo, impreuna cu nava sora MERCUR 210 (ex DUNAREA 3, ex JARISTEA 4).
Din toamna anului 2020, ambele nave (MERCUR 210 si MERCUR 211) au fost retrase in parcul rece de la Chiciu Mic, din motive pe care nu le cunosc.
M-as fi asteptat sa redevina active, odata cu izbucnirea razboiului din rusia si Ucraina, care a dus la o adevarata invazie pe Dunarea de Jos a unei intregi flote de slepuri motoare, unele aratand dezastruos, toate avand ca obiectiv transportul cerealelor din porturile ucrainene Reni si Izmail.
Insa, acest lucru nu s-a intamplat, iarasi, din motive pe care nu le cunosc…
In iulie 2022, cu ocazia unei minicroaziere catre santierul noului pod peste Dunare, am revazut ambele nave stationate in parcul rece de la Chiciu mic.
Slepul MERCUR 211 (ex DUNAREA 2, ex JARISTEA 3) la Prahovo, 3.06.2018 – fotografii: Adrian Damian
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 89,2 m, latime: 11 m, pescaj maxim: 2,70 m
– capacitate maxima de incarcare: 1.974 t
– ENI: 1823342
– MMSI: 264162080
– Call Sign: YP2080
– Propulsia originala era asigurata de doua motoare SKL rapide, a cate 675 CP fiecare / inlocuite cu ocazia modernizarii din anul 2000 cu 2 motoare noi Caterpillar, a cate 1.000 CP fiecare
– transmisie: reductor-inversor RENK, fabricat la ICM Resita / inlocuite cu ocazia modernizarii din 2000
– bow-thruster Scania de 500 CP (instalat cu ocazia modernizarii din 2000)
– info: Cristian Gregoretti, Adrian Damian, Nelutu Chitimia, www.binnenschifferforum.de
Ultimele Comentarii